După ce a fost certat de Piedone, primarul Galațiului n-a mai înlocuit vechile borduri de granit aduse de corăbierii din Veneția

Publicat: 16 nov. 2024, 07:30, de Sorin Costea, în SOCIAL , ? cititori
După ce a fost certat de Piedone, primarul Galațiului n-a mai înlocuit vechile borduri de granit aduse de corăbierii din Veneția

Vizita pe care Cristian Popescu Piedone a făcut-o la Galați a rezolvat una dintre doleanțele gălățenilor, pentru că după ce Piedone l-a criticat pe primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu, pentru înlocuirea bordurilor de granit, vechi de 200-300 de ani, care ar mai rezista câteva generații, primarul Galațiului a oprit înlocuirea vechilor borduri, care fac parte din istoria orașului, fiind aduse de corăbierii din Veneția.

În cadrul lucrărilor de modernizare din centrul vechi al Galațiului, pe strada Domnească, principala arteră din centrul istoric, Primăria Galați a înlocuit o parte din bordurile vechi de granit cu borduri noi, deși vechile borduri, din secolele XVII – VIII, sunt mult mai masive și mai rezistente și nu aveau niciun fel de defecte.

Gălățenii au reacționat la „borduriadă” pe rețele sociale, dar și prin mesaje adresate presei locale, deoarece aceste piese de amenajare stradală fac parte din istoria orașului. Bordurile au fost aduse la Galați în urmă cu peste două sute de ani de corăbierii din Veneția și Genova, care veneau să preia cereale din Portul Galați și, ca să nu vină cu corăbiile goale, ceea ce reprezenta un risc în cazul producerii furtunilor pe mare, foloseau ca lest bordurile de granit.

Nemulțumirile gălățenilor cu privire la dispariția bordurilor de granit mai au și un alt motiv, faptul că fostul primar din perioada 1992 – 2000, Eugen Durbacă, a înlocuit bordurile de pe unele străzi din oraș cu noi borduri din beton, fabricate la una dintre firmele sale.

Bordurile de granit au dispărut și cum fostul primar a explicat că „au fost aruncate în Dunăre ca să se consolideze malul în zona Falezei”, operațiune de care nimeni nu își amintește, deși ar fi trebuit să se desfășoare la vedere, concluzia a fost că bordurile de granit aduse din Italia au fost comercializate în condiții obscure, dar pe bani grei.

Piedone, către primarul Galațiului: „Ce au cu bordurile de granit, de acum 200 de ani? Când îți bați joc de istorie, îți bați joc de orașul tău”

Primarul Galațiului a fost indiferent la cererile gălățenilor care îi solicitau să nu mai fie schimbate vechile borduri de granit și, ca de obicei, i-a tratat cu aroganță, etichetându-i ca „nostalgici” care trăiesc din amintiri și se opun progresului.

Însă primarul Ionuț Pucheanu a renunțat la înlocuirea vechilor borduri de granit după ce în luna aprilie a fost criticat de Cristian Popescu Piedone, aflat în vizită la Galați:

Am văzut că vor să schimbe istoria. Ce au cu bordurile alea de granit, de acum două sute de ani? Vor să bage granitul lor, nou? Bordurile alea vechi, lucrate manual, mai rezistau încă douăzeci de generații de acum încolo.

În București sau în străinătate, nimeni nu își aruncă istoria. Când îți bați joc de istorie, îți bați joc de neamul tău, de orașul tău”.

Piedone în vizită la Galați

Piedone

După acel moment, primarul Ionuț Pucheanu le-a cerut constructorilor să nu mai înlocuiască vechile borduri de granit. Se pare că a înțeles dojana lui Piedone.

Așa se face că pe strada Domnească, dinspre Faleza Dunării până la sediul Universității „Dunărea de Jos”, sunt borduri noi, tot din granit, montate prin ceea ce gălățenii numesc „Borduriada lui Pucheanu”, iar de la Universitate către „Parfumul Teilor” au rămas vechile borduri de granit, aduse de corăbierii din Veneția.

Vechile borduri de granit datează din perioada de glorie a Galațiului

Identificarea vechilor borduri de granit cu istoria orașului nu este o simplă afirmație, pentru că are o legătură directă cu modernizarea orașului, începând din secolul al XVII-lea, când, potrivit descrierii făcute de cărturarul Dimitrie Cantemir, Portul Galați devenea „cel mai vestit târg de negoț de pe toată Dunărea”.

După 1859, Portul Galați , care avea și regim de „Porto Franco”, devenea principalul exportator al mărfurilor din țară. Se exportau cereale și cherestea în principal, dar și alimente și alte produse. Existau legături comerciale cu Constantinopol, Londra, Anvers, Amsterdam, Odesa. În 1876, Galațiul era singurul oraș din țară în care funcționa o bursă.

Orașul era în plin progres prin apariția de fabrici, ateliere meșteșugărești, manufacturi, mori, turnătorii, distilerii și atunci au luat avânt lucrările edilitare, de modernizare a orașului, inclusiv prin pavarea străzilor cu granit.