CES critică dur referendumul lui Nicușor: Risc de abuz de putere
Consiliul Economic și Social (CES) a emis un aviz nefavorabil pentru propunerea legislativă ce urmărește modificarea Legii 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcții și a Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul. În ședința desfășurată online pe 12 noiembrie 2024, CES a evidențiat o serie de probleme majore asociate inițiativei, care ar putea afecta negativ administrația locală și eficiența procesului de autorizare. Aceste aspecte sunt relevante și pentru referendumul local programat în București pe 24 noiembrie, inițiat de primarul Nicușor Dan.
Critica principală: supracentralizarea deciziilor
Conform CES, modificarea legislativă ar conduce la o supracentralizare a atribuțiilor de autorizare a construcțiilor la nivelul Primăriei Generale a Municipiului București, eliminând rolul primăriilor de sector.
„Este anormal ca primarul general să autorizeze lucrările de construcții fără avizul primarilor de sector, în condițiile în care aceștia sunt direct responsabili pentru dezvoltarea teritorială, atragerea de investiții și imaginea sectoarelor lor”, se arată în avizul CES.
Încălcarea principiilor fundamentale
CES a atras atenția asupra faptului că propunerea încalcă mai multe principii fundamentale:
- Autonomia locală: Administrațiile publice locale trebuie să funcționeze autonom în limitele competențelor lor teritoriale. Propunerea legislativă ar submina acest principiu, conferind Primăriei Generale un control excesiv.
- Subsidiaritatea: Deciziile trebuie luate la nivel local, cât mai aproape de cetățeni. Centralizarea deciziilor ar reduce capacitatea primăriilor de sector de a răspunde eficient nevoilor comunității.
- Conflictul de competență: Transferul de atribuții ar putea genera litigii și întârzieri, complicând procesul administrativ.
Impactul operațional și birocratic
CES a avertizat că implementarea acestor modificări ar genera blocaje semnificative:
- Blocaj instituțional: Primăria Generală nu are resursele necesare pentru a gestiona volumul mare de cereri care ar fi transferate de la primăriile de sector.
- Întârzieri: Respectarea termenelor stricte prevăzute de Legea 50/1991 ar deveni imposibilă, afectând atât solicitanții, cât și economia locală.
- Complicații birocratice: Transferul cererilor între primării ar necesita timp și resurse suplimentare, blocând proiectele în derulare.
Riscul abuzurilor de putere
Concentrarea atribuțiilor într-o singură entitate, cum ar fi Primăria Generală, ridică riscul unor abuzuri de putere. „Centralizarea deciziilor face ca procesul de control și supraveghere să fie mai dificil, crescând riscul deciziilor arbitrare sau al favoritismului”, susține CES.
Conexiunea cu referendumul din București
Având în vedere referendumul planificat pe 24 noiembrie 2024, care include întrebări referitoare la centralizarea administrației locale, CES a subliniat că orice măsuri legislative ar trebui să țină cont de rezultatul consultării publice.
Rolul CES și implicațiile avizului
Consiliul Economic și Social, în calitatea sa de organ consultativ al Parlamentului și Guvernului, are rolul de a analiza propunerile legislative și de a emite avize care, deși nu sunt obligatorii, contribuie la îmbunătățirea calității actelor normative.
Prin acest aviz nefavorabil, CES atrage atenția asupra implicațiilor majore pe care le-ar avea modificările propuse asupra administrației publice și funcționării urbane în București. Decizia finală aparține însă Parlamentului, care va trebui să analizeze atât avizul CES, cât și rezultatele referendumului.
792814817-Aviz-CES-modificarea-Legii-50-1991-și-a-Legii-350-2001