Poliția Locală, a cincea roată la căruță? Populația o percepe ca „vătaf” al primarului. Poliția Națională a devenit o „anexă” inutilă?

Publicat: 18 nov. 2024, 18:47, de George Andrei, în ACTUALITATE , ? cititori
Poliția Locală, a cincea roată la căruță? Populația o percepe ca „vătaf” al primarului. Poliția Națională a devenit o „anexă” inutilă?

O anchetă de proporții pune în evidență imaginea negativă a Poliției Locale în percepția cetățenilor contribuabili, iar acțiunile angajaților acestei structuri semi-militarizate par să confirme jalnica realitate din teren.

În toată țara sunt 11.000 de polițiști locali, care lucrează în 624 de secții, arondate primăriilor de sector sau municipalităților locale și care ar trebui să vegheze la liniștea cetățenilor și să le rezolve problemele. Însă nu se întâmplă așa.

Trai, nineacă, pe banii contribuabililor !

Salariile polițiștilor locali pornesc de la 18.000 lei brut pentru funcțiile de conducere la poliția municipală și 8.200 lei brut pentru un agent de poliție locală de la sectoare.

Aceste venituri sunt completate cu sporuri și norma de hrană. De exemplu, salariul unui polițist local poate ajunge, în medie, la 6.000 de lei net, după adăugarea sporurilor.

Ca să te angajezi polițist local nu-ți trebuie multe studii. Studiile medii sunt suficiente. Adică, să știe să scrie și să citească. Și, probabil, să știe să dea bine și cu „bulanul”.

„La nivelul percepției publice, polițistul local este cel care amendează bătrânele care vând pătrunjel pe trotuar. Imaginea negativă a acestei instituții este întărită chiar de un studiu. Lipsa comunicării, slaba pregătire a polițiștilor locali, aplicarea amenzilor către populație și lipsa unor prevederi legislative mai clare cu privire la rolul agenților sunt principalele probleme”, arată un studiu făcut de Ministerul Dezvoltării, citat de Europa Liberă România.

Ministerul a vrut ca prin acest studiu să constate situația de fapt privind activitatea Poliției Locale și să inițieze o schimbare a statutului polițistului local. Acest minister are în subordine primăriile ca logistică și finanțare, de aceea polițiile locale aparțin indirect de acest portofoliu.

Conflictul de la planșeul din Piața Unirii din București, când s-au ciocnit polițiile locale de la sectorul 4, sectorul 1 și Municipiul București, în seara de 14 octombrie 2024, a redeschis discuția despre utilitatea poliției locale.

În momentul de față e în lucru un nou proiect de lege cu privire la statutul polițistului local, care să clarifice o parte din atribuții. Totodată, reprezentanții polițiștilor locali acuză diferența din vârsta de pensionare, mai mare decât cea de la poliția națională, și cer ca și ei să iasă din activitate mai devreme, la cel mult 57 de ani, scrie Europa Liberă România.

Ancheta relatează o serie de situații în care Poliția Locală a acționat potrivit legii sau cazuri în care nu doar că nu a fost respectată legea, dar a și fost încălcată.

„Complicitatea” Poliției Locale cu Administrația Domeniului Public este dezvăluită și de articolele de presă despre Poliția Locală Sector 2 și Administrația Domeniului Public Sector 2.

Titluri ca acesta, Finul Angheluș de la Poliția Locală S2 și nașul Drugău de la ADP S2 și-au construit ,,PALATE DE BUGETARI”, au ținut prima pagină a ziarelor.

Nepotism pe față. Fini și verișori, în funcții de conducere!

În media au apărut constant informații despre Adrian Angheluș – director general, funcție exercitată temporar -, cel care are în mână toate pârghiile la Poliția Locală a Sectorului 2 al Capitalei. Numai că, de data aceasta, dezvăluirile vin „la pachet” cu cele referitoare la legăturile foarte strânse dintre Angheluș și directorul general al Administrației Domeniul Public (ADP) al Sectorului 2, Alin Drugău. Suplimentar, pentru ca tabloul general să fie complet, apar în scenariu relațiile-cheie care transformă ADP Sector 2 într-o adevărată familie unită, iar totul pare a se rezolva, dincolo de priviri indiscrete, între nași, fini și verișori.

Numele lui Adrian Angheluș a apărut, de mai multe ori, în cazuri controversate care au scos în evidență unele acțiuni asupra cărora au planat semne mari de întrebare, dar nici numele lui Alin-Vasilică Drugău nu a rămas în anonimat, fiind condamnat pentru luare de mită.

Potrivit Portal Just, prin sentinţa penală nr. 1339 din 4 octombrie 2005 pronunţată de Tribunalul Bucureşti, în dosarul nr. 2604/2005, s-a dispus condamnarea inculpaţilor Alin Vasilică Drugău și a lui Dumitru Pavelescu la pedeapsa de câte 3 ani închisoare, pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute de art. 257 C. pen., raportat la art. 5 din Legea nr. 78/2000.

Poliția „de cartier” este „stat în stat”, iar Poliția Națională pare să fie o anexă subordonată mai marilor de la șefia Poliției Locale

Silviu Barbu, președinte de bloc în sectorul 6 din București, a avut nevoie de câteva ori de ajutorul poliției locale și, în urma experiențelor, a ajuns la concluzia că este o instituție inutilă.

„Le-aș desființa, nu le văd rostul. Sunt foarte multe instituții care se dublează și care nu au eficiență. Am văzut asta cel mai recent la planșeul de la Piața Unirii”, spune Silviu Barbu, care locuiește în București din anii ’60.

În urmă cu un an, i-a chemat pe polițiștii locali pentru că mașina de salubritate nu putea să ridice gunoiul de la bloc, deoarece tot spațiul din fața clădirii era blocat de mașini.

„Am chemat politiștii locali și mi-au zis că ei nu au nicio putere. M-au trimis către Poliția Rutieră. Între timp, mașina de gunoi a plecat și am rămas cu gunoiul neridicat”, povestește Silviu Barbu.

O altă interacțiune cu polițiștii locali – legată de desființarea unui gard metalic din jurul blocului – era să se încheie cu amendarea dlui Barbu, deși el era cel care i-a sunat să reclame neregulile:

„A venit o firmă particulară și a început să desființeze gardul metalic. Am sunat la poliția locală să le spun că firma distruge tot. (…) A venit poliția locală și mi-a zis să îi las în pace pe oamenii ăia. Și când am început să am un diferend cu oamenii aceia, care distrugeau toată amenajarea la care contribuiserăm și noi, politiștii locali mi-au zis că mă amendează, m-au amenințat tot pe mine”.

Silviu Barbu este complet nemulțumit de polițiștii locali: „Ei nu au aplecarea asta către rezolvare pentru cetățeni, ci, într-un fel, sunt niște șefi ai cetățenilor”.

„Nu apără interesele cetățenilor, sunt în slujba primarului”

Valeria S., o avocată din sectorul 3 al Capitalei, a avut și ea probleme cu poliția locală, instituție pe care a dat-o în judecată pentru două amenzi, după ce, anul trecut, primăria locală a schimbat contractele pentru locurile de parcare.

„Eu am avut contract pentru un loc de parcare de ani de zile. Dar primăria a venit și a schimbat contractele și, după aceea, într-un timp foarte scurt, au început să dea amenzi celor care nu reușiseră să intre în noul regulament”, spune Valeria S., care a cerut să fie identificată doar cu prenumele.

Din acest motiv a primit două amenzi la un interval scurt de timp. Una de 500 de lei și alta de 1.500 de lei.

„Mi-au dat amenzile, deși eu le-am răspuns. Acum sunt în contestație la Judecătoria Sectorului 3, asta pentru că sunt avocat. Dar un om care nu e avocat și trebuie să plătească un avocat se lăsa păgubaș”, povestește ea.

„Eu aș desființa poliția locală. Mă simt abuzată din cauza faptului că ei nu apără interesele cetățenilor, ci sunt în slujba primarului și nu fac altceva – efectiv vânează greșeli. Sau vine primarul cu reguli și, după aceea, trimite poliția locală să dea amenzi”, adaugă Valeria.

Am schimbat zona încă o dată și, în apropiere de Piața Unirii, l-am întâlnit pe Victor F., un pensionar în vârstă de 63 de ani, care locuiește în sectorul 5.

Bărbatul spune că a primit o amendă cu puncte de conducere pentru că a parcat pe un loc liber.

„Am parcat pe un loc liber, care era mult mai departe de o curte făcută ilegal în spatele clădirii unde parcam de ani de zile. Dar am contestat-o și mi-a anulat amenda. La clădirea respectivă făcuseră o poartă în spate, fără autorizare, fără nimic, dar acolo erau cinci locuri de parcare și mi-au dat amendă, nu numai mie, ci la toți”, povestește Victor F.

El mai spune că le-a arătat filmulețe făcute de el polițiștilor locali care arătau că nu era nimic cu plată sau ilegal unde parca de ani de zile: „Le-am zis că, dacă nu anulează amenda, îi dau în judecată și stăm prin tribunale un an de zile. Așa mi-au anulat, că au văzut că nu au dreptate”, adaugă Victor F.

Această experiență negativă l-a convins pe bărbat că „este inutilă poliția locală”.

Europa Liberă a discutat și cu alți bucureșteni a căror părere despre poliția locală nu era una bună. De exemplu, vânzătorii se tem să spună ceva de rău de polițiștii locali, pentru că interacționează des cu ei.

Poliția Locală versus Poliția Națională

O parte dintre nemulțumirile oamenilor vin din faptul că unele dintre atribuțiile polițiștilor locali se suprapun cu cele ale polițiștilor naționali: ordine și liniște publică, circulația pe drumurile publice și evidența persoanelor.

O diferență importantă este în cazul muniției pe care o au la dispoziție: polițiștii locali pot folosi doar pistoale cu gloanțe cu cauciuc, în timp ce poliția națională are în dotare muniție reală și are mult mai multe sarcini în atribuție.

Legea polițistului local prevede că ar trebui să existe o colaborare între cele două poliții, prin urmare, cei 11.000 de polițiști locali de la nivelul întregii țări ar trebui să completeze într-un fel efectivele poliției naționale.

În total, sunt 53.000 de angajați în Poliția Română, însă numai 35.000 dintre aceștia ies și pe străzi.

Care sunt domeniile în care polițiștii locali trebuie să intervină

Ordine şi linişte publică. Polițiștii pot lucra și cu polițiștii de la „națională” pentru stabilirea liniștii publice și pentru eradicarea infracționalității.

De asemenea, ei asigură ordinea și siguranța la evenimentele din orașe.

Pot acţiona pentru identificarea cerşetorilor, a copiilor lipsiţi de supravegherea şi ocrotirea părinţilor sau a reprezentanţilor legali, a persoanelor fără adăpost.

În domeniul ordinii și liniștii publice, polițiștii locali pot aplica sancţiuni. De exemplu, pot da amenzi pentru nerespectarea legislaţiei privind regimul de deţinere al câinilor periculoşi sau agresivi.

Tot la ordine publică intră și protecţia personalului din aparatul de specialitate al primarului/ primarului general, din instituţiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale.

Circulaţia pe drumurile publice. Polițiștii locali au și atribuții în privința circulației rutiere, dar mult mai limitate în comparație cu cei de la Poliția Rutieră.

Poliţiştii locali pot aplica contravenţii şi sancţiuni atunci când sunt oprite, staționate și parcate mașinile neregulamentar sau acolo unde accesul e interzis. Au dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar.

Pot da amenzi și pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule.

Pot interveni și pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi căruțe. Pot da amenzi și șoferilor care parchează în locurile pentru persoanele cu handicap.

Disciplina în construcţii şi afişajul stradal. Polițiștii locali pot face controale pentru identificarea lucrărilor de construcţii executate fără autorizaţie de construire, pot să identifice persoanele care nu respectă autorizaţia de executare a lucrărilor de reparaţii a părţii carosabile şi pietonale.

De asemenea, polițiștii locali pot să verifice respectarea normelor legale privind afişajul publicitar, afişajul electoral şi orice altă formă de afişaj/reclama.

Protecţia mediului și deșeurile în construcții. Ei controlează și dacă sunt respectate prevederile legale privind condiţiile de ridicare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere şi industriale. În cazul în care acest lucru nu se întâmplă, ei sesizează autorităţile şi instituţiile publice competente (de exemplu, Garda de Mediu). De asemenea, pot sesiza dacă oamenii și firmele își curăță trotuarele de zăpadă sau dacă imobilele sunt deratizate.

Verificarea legalității activității comerciale. Poliţiştii locali verifică dacă vânzătorii respectă legea în derularea activităţilor comerciale, în sensul că nu vând marfă stricată.

Evidenţa persoanelor. În colaborare cu Evidența Populației, polițiștii locali pot verifica datele cu caracter personal și dacă sunt respectate normele legale privind domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români. În caz contrar, ei pot da amenzi.

Participarea la demascarea de infracţiuni flagrante. Polițiștii locali pot să sesizeze infractorul, să îl imobilizeze și să ia măsuri pentru conservarea locului faptei. După care să sesizeze secția de poliție şi să predea infractorul, pe bază de proces-verbal, în vederea continuării cercetărilor.

Polițiștii locali pot face acţiuni comune cu Poliţia Română şi cu Jandarmeria. În aceste cazuri, ei sunt sub directa coordonare a Poliţiei Române sau a Jandarmeriei Române. Sursa: Legea poliției locale nr. 155/2010

„Bătălia de la planșeul Unirii”

Pe 14 octombrie 2024, primarul Capitalei a mers la planșeul de la Piața Unirii, unde primarul sectorului 4 începuse lucrări fără autorizare. Nicușor Dan nu a putut ridica gardurile montate din dispoziția lui Daniel Băluță, pentru că nu a fost lăsat de Poliția Locală Sector 4.

În urma conflictului din jurul Planșeului Unirii, primarul general al Capitalei a vorbit și el despre desființarea poliției locale și a spus că aceasta este o instituție care „nu este necesară”.

El a spus că atribuțiile poliției locale pot fi preluate de poliția națională și de unele direcții din primării.

Totuși, primarul Bucureștiului a afimat că, atât timp cât există legea care prevede funcţionarea poliţiei locale, el va lucra cu agenții acesteia.

În trecut, Nicușor Dan a încercat de mai multe ori să reformeze poliția locală și a înaintat mai multe proiecte Consiliului General al Municipiului București, dar până acum toate proiectele sale au fost respinse la vot.

Președintele Asociației Corpului Profesional al Conducătorilor de Poliții Locale din Municipii, Mircea Bonțidean, spune pentru Europa Liberă că nici lui nu i-a plăcut ce s-a întâmplat la Planșeu, dar asta nu înseamnă că poliția locală trebuie desființată.

Poliția Municipiului București, aflată în subordinea lui Nicușor Dan, are 514 angajați, dintre care 47 sunt pe posturi de conducere. Bugetul anual al acestei poliții este de aproximativ 72 de milioane de lei (aproximativ 14,4 milioane de euro).

Legea după care funcționează poliția locală (155/2010) prevede că primăriile pot angaja un polițist local la 1.000 de locuitori.

Prin urmare, în București sunt în jur de 3.000 de polițiști locali, asta deoarece în fiecare dintre cele șase sectoare mai lucrează alți aproximativ 400 de agenți. Iar fiecare poliție locală de sector are propriul buget.

Bugetele celor șapte poliții locale din București în 2024:

Poliția Municipiului București – 72 de milioane de lei (14,4 milioane de euro)

Poliția Locală Sectorul 1 – 57 de milioane de lei (11,4 milioane de euro)

Poliția Locală Sectorul 2 – 74 de milioane de lei  (14,8 milioane de euro)

Poliția Locală Sectorul 3 – 0,6 milioane de lei (120.000 de euro)

Poliția Locală Sectorul 4 – 23 de milioane de lei (4,6 milioane de euro)

Poliția Locală Sectorul 5 – 63 de milioane de lei (12,6 milioane de euro)

Poliția Locală Sectorul 6 – 50 de milioane de lei (10 milioane de euro)

Salariile polițiștilor locali pornesc de la 18.000 lei brut pentru funcțiile de conducere la poliția municipală și 8.200 lei brut pentru un agent de poliție locală de la sectoare.

Aceste venituri sunt completate cu sporuri și norma de hrană. De exemplu, salariul unui polițist local poate ajunge, în medie, la 6.000 de lei net, după adăugarea sporurilor.

Primarul Brașovului le-a dat termen polițiștilor locali să se reformeze, altfel îi desființează

Pentru desființarea poliției locale s-a pronunțat și noul primar al Brașovului, George Scripcaru, ales pentru al doilea mandat în iunie 2024.

El a declarat pentru Europa Liberă că polițiștii locali din Brașov nu sunt bine pregătiți.

„Am zis că voi desființa poliția locală pentru că cheltuie mult, produce nimic, e ineficientă. Stai cu 300-400 de oameni la care le dai salarii, îi îmbraci, îi echipezi, le dai venituri foarte mari, dar n-ai ce face cu ei, că sunt vai mama lor”, spune George Scripcaru.

Edilul susține că mulți dintre polițiștii locali sunt la pensie: „Ei lucrează la ei la câmp, la țară, au stână. Vin la poliția locală să se odihnească și mai au și pretenții că ei nu pot să vină la programul pe care l-am făcut și m-au reclamat la Inspectoratul Muncii”.

Bugetul alocat de Primăria Brașovului pentru poliția locală e undeva la 30 de milioane de lei (aproximativ 6 milioane de euro).

„90% din bani sunt numai pentru salarii. Dar cineva trebuie să se ocupe tot timpul de ei că parcă sunt la grădiniță. Îi echipezi, îi îmbraci și ei folosesc cămășile alea și în timpul liber, vin cu ele boțite, murdare”, acuză primarul brașovean.

El mai spune că polițiștii sunt leneși: „Când îi cauți, nu îi găsești în post. Le-am dat tablete ca să nu mai umblăm cu hârtii și într-o zi au blocat toate tabletele și trebuie să le arunc”.

Primarul Brașovului spune că le va face teste psihologice și teste fizice polițiștilor, deoarece „așa nu mai merge”.

„Dacă te apuci să reformezi, te chinui, că ajungi în proceduri de-astea sindicaliste și ajungi prin instanță. Soluția este să-i desființezi și să îi reînființezi, și să pui la bază niste criterii serioase. Poți să îi desființezi și să îi reînființezi după un termen de șase luni. Am avut o întâlnire cu toți angajații și le-am zis: «Ori vă reformați și sunteți conștienți că sunteți în serviciul public, ori nu mai plătim degeaba». Acum urmează să îi monitorizez să văd dacă au înțeles ceva”, spune George Scripcaru.

În replică, Nicolae Aldea, directorul executiv al Poliției Locale din Brașov, spune că „în momentul de față, trebuie ca toată instituția să dea dovadă că își dorește să se îmbunătățească în perioada următoare”.

„Despre ceea ce înseamnă reformare o să vedem. Există un for legislativ local care, în măsura în care va constata că trebuie reformată, va acționa în consecință. Dar până atunci, repet, din punctul nostru de vedere trebuie să îmbunătățim ceea ce în ultima perioadă s-a stricat și fără vina noastră”.

El face referire la diferențele politice pentru a explica lipsa de investiții.

Nicolae Aldea se dă ca exemplu: lucrează din 2006 la primăria locală, dar în ultimul an a fost detașat de mai multe ori de fosta conducere din primărie, deoarece ar fi avut diferende cu privire la activitatea poliției locale.

„Eu nu pot să mă pronunț vizavi de desființare sau nu, eu pot să mă pronunț vizavi de faptul că sunt anumite aspecte care trebuie îmbunătățite. De la cumpărarea de uniforme până la mașini vechi”, a spus Nicolae Aldea.

Primar: „Eu fără poliția locală nu mi-aș fi putut face mandatul”

Nu toți primarii sunt de acord cu desființarea poliției locale. În București, primarul sectorului 6, Ciprian Ciucu, spune că a reușit să reformeze poliția locală, fără de care nu și-ar fi dus primul mandat până la capăt.

El mai spune că a organizat concursuri și a introdus și o probă sportivă, cu scopul de a atrage tineri și să reducă media de vârstă.

„În primul rând, aveam foarte multe semnale că poliția locală nu se mișca cum trebuie. Nu toți polițiștii erau cel mai bine pregătiți polițiști, și din punctul de vedere al pregătirii, dar și din punctul de vedere al atitudinii”, spune Ciucu.

Primarul menționează că a redus organigrama de la 400 de posturi la 300. „Apoi au fost niște concursuri, conform legii funcției publice. În urma concursului, unii au fost disponibilizați și s-au reorientat spre un loc de muncă”, spune Ciprian Ciucu pentru Europa Liberă.

Primarul spune că nu se descurca cu 300 de agenți, așa că a mărit din nou schema la 400.

„Poliția locală trebuie, în primul și în primul rând, pe lângă asigurarea ordinii publice împreună cu poliția națională, să facă o mulțime de alte lucruri care nu țin numai de ordinea publică, ci și de mediu. Împreună cu Poliția Locală Sector 6 am confiscat 20 de mașini de deșeuri în construcții, de exemplu, ceea ce nimeni nu a mai făcut”, spune Ciucu.

„Eu, fără poliția locală, nu mi-aș fi putut face mandatul. Cu ajutorul poliției locale, am resistematizat și reabilitat câteva sute de străzi. Cum puteam noi să mutăm acele mașini de pe acele străzi fără poliția locală? Era imposibil!”

El adaugă că primăria nu se poate lipsi de poliția locală, dar modul cum e organizată aceasta depinde foarte mult de primar.

„Poți să o ai acolo și să nu faci nimic cu ea, cum se întâmplă la alte primării, sau poți să folosești și să îți faci treaba. Dar nu poți să lipsești o primărie de poliție locală”, mai spune Ciprian Ciucu.

Scandaluri cu primari care au folosit poliția locală în interes propriu

De-a lungul anilor, unele primării au fost implicate în scandaluri legate de poliția locală care le era subordonată.

Unul dintre scandalurile răsunătoare a fost la Iași, unde fostul primar Gheorghe Nichita (2003-2015) a fost condamnat definitiv în octombrie 2023 de Curtea de Apel Iaşi la cinci ani închisoare cu executare pentru instigare la abuz în serviciu, într-un dosar în care este acuzat că a folosit resursele şi angajaţii Poliţiei Locale Iaşi pentru spionarea amantei sale.

După decizia instanței, el a fost închis la Penitenciarul Vaslui.

Un alt caz de folosire a poliției locale în folosul primarului este în București. Fostul primar Daniel Tudorache a fost acuzat că a trimis Poliția Locală Sector 1 să o fileze pe Clotilde Armand, în timpul protestelor anticorupție din 2017, pe vremea când aceasta candida la primărie din partea opoziției.

Atunci, Clotilde Armand a anunțat că a depus plângere la DIICOT pentru urmărirea ei de către poliția locală. Deocamdată nu a fost terminată vreo anchetă cu privire la acest caz.

La Cluj-Napoca, poliția locală și poliția națională au întâlniri săptămânale

Cluj-Napoca este un alt mare oraș unde impresia despre poliția locală nu este bună. Sanda, o tânără de 30 de ani, acuză că doi polițiști locali nu au sărit să o apere atunci când un bărbat s-a luat de ea într-un magazin, la mică distanță de locul unde se aflau ei.

„Bărbatul devenise agresiv și se lipise efectiv de mine, iar ei erau în magazin și nu au făcut nimic. Au sărit alți oameni să mă apere. Le-am spus apoi că sunt plătiți degeaba”, spune Sanda P.

În total, Cluj-Napoca are 280 de polițiști locali, iar bugetul alocat este de 51 de milioane de lei.

Șeful șeful poliției locale de la Cluj-Napoca este Mircea Bonțidean, care a fost timp de 32 de ani polițist național. Aici, cele două poliții au un protocol și se întâlnesc săptămânal.

„Colaborăm pe toate problemele, avem peste 600 de manifestații stradale la Cluj-Napoca și nu avem cum să nu colaborăm”, spune Bonțidean.

Mircea Bonțidean este și președintele Asociației Corpului Profesional al Conducătorilor de Poliții Locale din Municipii și cunoaște situația polițiilor locale din toată țara.

„În 2024, la Cluj avem un buget pentru dotări 5-6 milioane de lei. Dar nu peste tot e la fel, depinde și de bugetul pe care îl are primăria respectivă. Spre exemplu, majoritatea primăriilor plătesc acea normă de hrană care poate să fie până la 1.800 de lei pe lună. Dar sunt și municipii care nu au buget”, spune Mircea Bonțidean.

Cluj-Napoca are în fiecare cartier câte o secție de poliție locală „tocmai în ideea de a ajunge cât mai repede atunci când suntem chemați, ținând cont de faptul că Clujul e un oraș aglomerat, ca și Bucureștiul și alte orașe din România”.

„Și atunci, având secții de poliție locală pe cartiere, polițiștii se deplasează foarte ușor. Iar așa cunosc mult mai bine problemele de acolo, cunosc președinții de asociații de proprietari etc.”, mai spune polițistul.

Mircea Bonțidean crede că polițiștii locali sunt utili, iar acest lucru e arătat și de numărul de apeluri pe care le au de la cetățeni: „Noi avem undeva la 60.000 de apeluri pe an pentru reclamații. Dacă nu au încredere, de ce sună la noi?”, spune Bonțidean.

O nouă lege pentru polițistul local ?

Mircea Bonțidean susține că legea polițistului local din 2010 trebuie schimbată pentru a da mai multe atribuții poliției locale și a clarifica rolul polițistului local.

Iar asociația pe care o reprezintă, sindicatele și reprezentanții Ministerului Dezvoltării au lucrat la o nouă lege care acum e la Guvern și urmează să fie trimisă în Parlament.

Conform noului document, poliția locală ar urma să aibă atribuții mult mai clare.

„Problema noastră este de atribuții, mai ales pe linie de ordine publică și de circulație rutieră, pentru că suntem într-o situație ingrată. Adică tu stai la o trecere de pietoni și trece un șofer și nu dă prioritate la pietoni și tu stai să te uiți la el. Sau parchează în fața ta pe trecerea de pietoni și nu poți să iei nicio măsură. Toate astea trebuie rezolvate”, arată Mircea Bonțidean.

În privința pregătirii polițiștilor, el spune că, prin noua lege, ar vrea să aducă modelul francez în România. El a fost și a văzut cum se pregătesc polițiștii locali din Franța.

„Noi am propus să fie și la noi un institut în care se pregătesc polițiștii. Francezii au alte perioade de școlarizare. Spre exemplu, ei au de la patru luni până la șase luni de școlarizare, pe urmă mai au pregătire o dată la doi ani, când trebuie să faci iarăși o sesiune”, a mai spus șeful poliției locale de la Cluj-Napoca.

Salariile polițiștilor locali, în funcție de cât de bogată e primăria de care aparțin

Eugen Tone, președintele Federației Naționale a Sindicatelor Polițiștilor Locali și polițist local la Craiova, spune că polițiștii locali au preluat aproape tot ce ține de 112, pentru că cei care sună acolo sunt direcționați de poliția națională, care nu are efective, către poliția locală.

„La nivel de localități, există o cooperare între cele două poliții, la nivel de conducere de ministere, de conducere de sindicate, există o animozitate”, consideră Eugen Tone.

În opinia sa, salariile polițiștilor locali nu sunt mai mari decât cele ale polițiștilor naționali.

„Sunt în funcție de fiecare UAT în parte, la propunerea primarului, cu aprobarea consiliului local. De exemplu, la Buzău salarizarea pleacă de la 2.600 lei net și ajunge undeva la 4.800 lei net. Dar există într-adevăr și UAT-uri care au salarii mult mai mari, pentru că își pot face salarizarea local”, spune Eugen Tone.

Polițiștii locali ar vrea aceeași vârstă de pensionare ca la Poliția Națională

Daniel Florea este polițist local în Ploiești și reprezentant al sindicatului ProLex. Înainte de a fi polițist local, a fost polițist național. Spune că una din principalele probleme ale polițiștilor locali este media de vârstă.

„Noi am înlocuit sectoristul de pe vremuri cu poliștii locali, la care media de vârstă e de aproape 60 de ani. Polițiștii naționali ies la pensie la 45-50 de ani, în plină maturitate profesională. Polițiștii locali ies la pensie la 63-64 de ani. Păi, la muncă egală ar trebui drepturi egale.

Prin noua lege noi am făcut propunerea ca polițistul să iasă mai devreme la pensie, la 57 de ani. Dacă ai 60-64 de ani, e imposibil să alergi după hoți”, spune Daniel Florea.

Polițistul din Ploiești arată că, prin noua lege, polițiștii locali din România ar trebui să aibă mai multe atribuții, după modelul francez.

Prin noua lege noi am făcut propunerea ca polițistul să iasă mai devreme la pensie, la 57 de ani. Dacă ai 60-64 de ani, e imposibil să alergi după hoți.

Tot în privința legislației, mai ales în privința circulației rutiere, aceasta ar trebui armonizată: „Că dacă treci cu mașina pe lângă un polițist local care degajează o intersecție nesemaforizată și dacă oprești, tu, ca polițist local, nu prea ai ce să îi faci.”

„Polițistul național poate să îți ia carnetul. Dar polițistul local nu poate să facă asta. Că apoi poate să îl condamne de abuz în serviciu, dacă face asta ”, arată Daniel Florea.

Președintele sindicatului ProLex, Vasile Lincu, este unul dintre cei care au lucrat la noul proiect de lege.

El spune că noua legislație pentru poliția locală va aduce unele schimbări după ce va fi adoptată, dar nu crede că se va mai întâmpla în sesiunea parlamentară actuală.

Polițistul susține că există o animozitate între cele două poliții – locală și națională –, chiar dacă acest lucru nu e recunoscut oficial.

„Poliția Națională se cam opune din principiu la tot ce ține de poliția locală. Polițiștii locali au atribuții de circulație în legea lor de funcționare, dar polițiștii naționali s-au opus ca polițiștii locali să fie prevăzuți în ordonanța cu circulația, de exemplu”, spune Vasile Lincu.

Polițistul arată că a propus o actualizare a colaborării instituționale, adică tot ce ține de norme și metodologii să fie la nivel de țară.

„Eu, cetățean, trebuie să știu ce competențe are poliția locală și cum poate să intervină. Oamenii din poliția locală au învățat de la poliția națională despre intervenții, încătușare etc., că fac trei luni pregătire în centrele MAI. Or, multe chestii învățate se aplică prin ordine MAI, nu li se aplică și lor. În lipsa unor norme unitare la nivel de țară, primăriile și-au făcut propriile norme. Or, treaba asta ar trebui să fie la nivel național”, explică Vasile Lincu.

Președintele ProLex spune că corpul polițiștilor locali e îmbătrânit și tocmai de aceea a propus ca și polițiștii locali să se pensioneze mai devreme, la 55-57 de ani.

„Legea administrației spune că poți să angajezi debutanți, dar în primării au angajat oameni cu vechime ca să poată să le dea salarii mari și atunci corpul polițiștilor locali e îmbătrânit. Nici cetățenii nu au încredere în polițiștii care au 65 de ani că merg după infractori. Însă e o decizie politică, dacă vrea ministrul, bine, dacă nu vrea, iarăși bine. Problema a rămas astfel nerezolvată”, a mai spus Vasile Lincu.

Într-un răspuns pentru Europa Liberă, ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea, spune că legea polițiștului local se află pe circuitul de avizare la ministerele care trebuie să semneze.

Ministrul afirmă că proiectul de lege exista dinainte să preia el portofoliul Dezvoltării, dar că face parte dintr-un proiect european început în 2019 – „Consolidarea capacității instituționale a autorităților administrației publice centrale cu atribuții în domeniu, în vederea creșterii calității serviciului public de poliție locală”, în parteneriat cu Agenția Națională a Funcționarilor Publici și Institutul Național de Administrație.

El spune că proiectul nu va fi adoptat până la finalul anului, ci în următoarea legislatură.

Ce prevede proiectul de lege

În proiectul de lege aflat în prezent la avizat la ministere e prevăzut că la Ministerul Dezvoltării să fie înființat un comitet tehnic interministerial privind poliția locală, care să reglementeze și să monitorizeze aplicarea unitară a legislației.

Polițiștii locali vor primi atribuții noi. Printre ele, să facă activități de prevenție precum polițistul de proximitate și să sprijine acțiunile pentru limitarea și înlăturarea efectelor calamităților naturale.

Ei vor fi dotați și cu arme letale, pe care le vor folosi în anumite cazuri.

Dar pentru aceste norme va fi nevoie de aprobarea prefecturii și a structurilor teritoriale ale Poliției Române. În prezent, ei poartă numai pistoale cu glonț de cauciuc.

În privința pregătirii profesionale, noul proiect de lege prevede că polițiștii locali vor urma patru luni de formare inițială în centrele de pregătire de la Ministerul Afacerilor Interne.

În prezent, ei fac trei luni de pregătire în domeniul ordinii publice și circulației rutiere. Cursurile vor fi suportate de la buget, dar în cazul în care polițistul va fi dat afară, el va fi nevoit să achite contravaloarea cursurilor.

Pe ce dau banii polițiile locale

Licitații. În ultimul an, polițiile locale au organizat zeci de licitații pentru dotări și echipamente, potrivit datelor de pe site-ul licitațiilor publice consultate de Europa Liberă. În total, pentru 2024, polițiile locale au organizat licitații în valoare de 68,3 milioane de lei.

Printre cele mai mari sume licitate au fost de la:

  • Poliția locală Sector 2 –28.048.011 lei – pentru uniforme, camere video, combustibili, bonuri valorice, 13 autoturisme hibrid etc.;
  • Poliția locală Sector 1 – 13.848.932 lei – pentru uniforme pentru polițiștii locali, hrană pentru câini, combustibil etc.;
  • Poliția locală Brașov – 1.560.405 lei – pentru 10 autoturisme electrice, uniforme și carburanți;
  • Poliția locală Galați – 4.106.013 lei – pentru uniforme de vară și iarnă, carburanți etc.

Achizițiile publice directe. Pentru achizițiile directe pe 2024, polițiile locale au cheltuit 93,9 milioane de lei. Iată mai jos câteva dintre polițiile locale care au făcut achiziții directe de peste un milion de lei.

  • Poliția Locala a Municipiului Craiova – 2.505.473 lei
  • Poliția Locală Vaslui – 1.304.693 lei
  • Poliția locală Bacău – 2.620.498 lei
  • Poliția Locală Focșani – 1.880.692 lei
  • Poliția locală Brăila – 2.722.393 lei
  • Poliția Locală Brașov – 2.214.061 lei (sursă, Europa Liberă România)