„Daisy”, bunicuța virtuală care îi păcălește pe escroci. Cum funcționează programul AI care luptă împotriva fraudelor telefonice
După ce mii de vârstnici au căzut victime ale escrocilor care foloseau metoda „Accidentul”, situația se schimbă: de această dată, o „bătrânică” îi ține ocupați pe infractori. Virgin Media O2, o companie de telefonie din Marea Britanie, a lansat un program de inteligență artificială care imită vocea unei bunici pentru a-i ține pe escroci ocupați până când poliția poate interveni.
Modelul, denumit Daisy, este proiectat să reproducă perfect vocea și comportamentul unei femei în vârstă.
„Daisy nu se poate deosebi de o persoană reală și îi păcălește pe escroci astfel încât să creadă că au găsit ținta perfectă. De fapt, escrocii sunt învinși în propriul joc”, a declarat compania, potrivit Le Figaro, citat de Mediafax.
Cum funcționează „bătrânica” virtuală
Programul AI vorbește lent, oferă răspunsuri confuze și adesea schimbă subiectul, pretinzând că nu înțelege ce i se cere. În unele cazuri, „Daisy” își amuză interlocutorii cu detalii despre pisica ei sau remarcă timpul care pare să zboare. Acest comportament poate ține escrocii la telefon până la 40 de minute, reducând semnificativ șansele ca aceștia să comită fraude.
Pentru a atrage mai mulți infractori, compania a inclus numărul de telefon al lui Daisy pe listele utilizate frecvent de escroci. Mai mult, Virgin Media O2 încurajează britanicii să raporteze numerele suspecte, pentru a extinde baza de date a programului.
„Daisy combină mai multe modele AI care lucrează împreună pentru a asculta apelantul și a transcrie vocea acestuia în text. Răspunsurile adecvate sunt apoi generate folosind un model lingvistic mare”, a explicat compania.
67% dintre britanici se tem că vor fi victime ale fraudelor
Escrocheriile telefonice devin tot mai frecvente în Marea Britanie. Un sondaj arată că 67% dintre britanici se tem că vor fi victime ale fraudelor, în timp ce 22% dintre ei sunt ținta tentativelor de fraudă cel puțin o dată pe săptămână.
Campania are un mesaj clar: „Ruin a crook’s day!” (Strică-i ziua escrocului!), un slogan care reflectă scopul ambițios al programului. În colaborare cu Jim Browning, un videograf cunoscut pentru investigarea escrocilor online, Virgin Media O2 a creat acest instrument inovator care dă șanse în plus persoanelor vulnerabile.