Un gigant de renume falimentează. Planurile Europei au fost date peste cap

Publicat: 22 nov. 2024, 09:20, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Un gigant de renume falimentează. Planurile Europei au fost date peste cap

Industria vehiculelor electrice (EV) trece printr-o etapă complexă de adaptare, iar Northvolt, unul dintre liderii europeni în producția de baterii, simte presiunea unei piețe în schimbare. Deși cererea pentru vehicule electrice continuă să crească, ritmul nu este la nivelul prognozat inițial.

Problemele Northvolt: producție redusă și ținte ratate

Această încetinire pune în lumină dificultățile pe care Northvolt le întâmpină în efortul său de a deveni un competitor global semnificativ, într-un peisaj industrial puternic influențat de China.

China domină producția globală de celule de baterii, cu o cotă impresionantă de aproximativ 85%, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. Această hegemonie creează o provocare majoră pentru producătorii din Europa, inclusiv pentru Northvolt, care încearcă să construiască o bază de producție robustă pe continent.

Costurile mai mici, lanțurile de aprovizionare bine consolidate și experiența extinsă în producție oferă Chinei un avantaj competitiv semnificativ.

Într-un context economic și logistic complicat, Northvolt a fost nevoită să reducă producția la fabrica sa emblematică din nordul Suediei. Această decizie vine pe fondul dificultăților întâmpinate în atingerea țintelor interne stabilite.

Deși compania nu a oferit detalii specifice despre cauzele ratării obiectivelor, acest regres subliniază complexitatea procesului de scalare a producției de baterii la nivel industrial.

Factorii care ar putea contribui la aceste probleme includ costurile ridicate ale materiilor prime, dificultăți logistice și posibile întârzieri tehnologice. Într-o industrie unde eficiența și costurile sunt esențiale, fiecare obstacol poate afecta semnificativ profitabilitatea și capacitatea de a concura pe o piață globală.

Deciziile Northvolt reflectă o realitate mai largă cu care se confruntă industria europeană a bateriilor. Deși UE încearcă să reducă dependența de importurile din China prin inițiative precum „Green Deal” și planuri pentru crearea unui ecosistem de producție local, provocările sunt considerabile.

Pentru a-și susține activitatea în perioada restructurării, Northvolt a obținut un împrumut de 100 de milioane de dolari din partea producătorului suedez de camioane Scania. Această sumă este parte a unui pachet total de 245 de milioane de dolari pe care compania speră să îl utilizeze pentru a depăși provocările financiare și a menține producția de celule de baterii în fabricile sale, inclusiv cea din Skellefteå.