Exit-polluri ilegale și dubioase sub toate aspectele: CNA a sesizat BEC și AEP!

Publicat: 24 nov. 2024, 18:49, de Radu Caranfil, în ALEGERI , ? cititori
Exit-polluri ilegale și dubioase sub toate aspectele: CNA a sesizat BEC și AEP!

Sondajele de tip exit-poll, realizate în ziua alegerilor, au devenit o practică obișnuită în România postdecembristă. Acestea sunt menite să ofere o estimare rapidă a rezultatelor electorale, bazându-se pe răspunsurile alegătorilor la ieșirea din secțiile de votare. Totuși, conform legii, este interzisă publicarea rezultatelor acestor „sondăjele” înainte de închiderea urnelor.

Circulă deja niște cifre neoficiale. Diferența dintre așa-zisele rezultate este, uneori, mult dincolo de marja de eroare admisă. Cert este că există niște cifre și acestea au darul de a influența procesul de votare.

Ca urmare:

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a sesizat Biroul Electoral Central (BEC) și Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) cu privire la publicarea de sondaje de opinie în ziua alegerilor de către următoarele instituții media:

  • stiripesurse.ro
  • libertatea.ro
  • romaniatv.net
  • fanatik.ro (site și canal YouTube)
  • n365.ro
  • ziarulunirea.ro
  • realitateaoltului.ro
  • activenews.ro
  • adevarul.ro

De asemenea, și Digi24.ro, ȘtirilePROTV.ro și Dc News au publicat procente și nume de candidați, lucru interzis de Legea privind alegerea președintelui României.

Publicarea rezultatelor sondajelor de tip exit-poll înainte de închiderea urnelor este interzisă prin legislația electorală din România, pentru a preveni influențarea alegătorilor care nu și-au exprimat încă votul.

Reglementarea exit-poll-urilor

Efectuarea sondajelor exit-poll este reglementată de legislația electorală din România, în special de Legea nr. 208/2015, care stabilește cadrul legal pentru organizarea alegerilor și funcționarea Autorității Electorale Permanente. Conform acestei legi, institutele de sondare a opiniei publice trebuie să obțină acreditare din partea Biroului Electoral Central (BEC) pentru a putea desfășura astfel de sondaje în ziua alegerilor.

Controverse și influențe

De-a lungul timpului, exit-pollurile au fost subiectul unor controverse, fiind acuzate că pot influența comportamentul electoral al cetățenilor. Publicarea rezultatelor acestor sondaje înainte de închiderea urnelor poate determina alegătorii indeciși să își schimbe opțiunea de vot sau să se abțină de la vot, în funcție de tendințele prezentate.

În România, legislația interzice publicarea rezultatelor exit-pollurilor înainte de ora 21:00, momentul închiderii secțiilor de votare, tocmai pentru a preveni influențarea alegătorilor. Cu toate acestea, în era digitală, informațiile pot circula rapid pe rețelele sociale, ceea ce face dificilă controlarea strictă a acestor interdicții.

Dezbaterea publică

Există voci în societatea civilă și în mediul politic care susțin că exit-pollurile pot crea o percepție eronată asupra rezultatelor alegerilor, mai ales în cazurile în care estimările diferă semnificativ de rezultatele oficiale. Acest lucru poate duce la scăderea încrederii publicului în procesul electoral și în instituțiile democratice.

Pe de altă parte, susținătorii exit-pollurilor argumentează că acestea oferă transparență și permit publicului să aibă o imagine preliminară asupra rezultatului alegerilor, contribuind la informarea rapidă a cetățenilor.

Câteva gânduri

Deși exit-pollurile sunt instrumente utile pentru estimarea rapidă a rezultatelor electorale, este esențial ca acestea să fie realizate și prezentate cu responsabilitate, respectând cadrul legal și etic, pentru a nu influența negativ procesul democratic.

În ciuda interdicțiilor legale, există cazuri în care rezultatele parțiale ale sondajelor exit-poll sunt divulgate neoficial înainte de închiderea urnelor. Aceste scurgeri de informații pot proveni de la persoane implicate în procesul de sondare sau de la entități media care doresc să obțină un avantaj competitiv. Astfel de practici pot influența comportamentul electoral al cetățenilor, contrar intenției legiuitorului de a asigura un proces electoral echitabil și neinfluențat.

Autoritățile electorale și instituțiile de reglementare a comunicațiilor încearcă să monitorizeze și să sancționeze astfel de încălcări, dar aplicarea efectivă a sancțiunilor este adesea dificilă din cauza naturii rapide și difuze a comunicării online. Pentru a proteja integritatea procesului electoral, este esențial ca atât instituțiile implicate, cât și cetățenii să fie conștienți de importanța respectării regulilor privind publicarea rezultatelor sondajelor în ziua alegerilor.