Cum se va frauda votul după închiderea urnelor
Rezultatul votului la primul tur al alegerilor prezidențiale este foarte strâns. Astfel, tentația de a obține un avantaj necinstit după închiderea urnelor este foarte mare. Hai să revedem împreună metodele prin care se va încerca schimbarea rezultatelor estimate și, apoi, a numărătorii finale.
Care sunt metodele propriu-zise de fraudare a votului după închiderea urnelor?
Fraudarea votului după închiderea urnelor reprezintă o amenințare serioasă la adresa integrității procesului electoral. Dar România a mai trecut prin asemenea „amenințări” și nimic nu ne îmbie să credem că rezultatele nu vor fi „corectate” din mers, pentru a conveni celor care… trebuie. Iată câteva metode prin care se pot comite astfel de fraude:
Falsificarea proceselor-verbale: după numărarea voturilor, membrii secției de votare întocmesc procese-verbale cu rezultatele. Modificarea acestor documente pentru a favoriza un anumit candidat sau partid este o practică frauduloasă.
Anularea nejustificată a buletinelor de vot: declararea unor buletine valide ca fiind nule, pentru a reduce numărul voturilor unui candidat specific. Acest lucru se poate face prin adăugarea intenționată de semne suplimentare pe buletin, astfel încât să pară nevalid.
Introducerea de buletine suplimentare în urnă: adăugarea de buletine de vot false în urnă după închiderea secției, pentru a crește artificial numărul voturilor pentru un candidat.
Distrugerea sau pierderea deliberată a buletinelor de vot: eliminarea buletinelor care conțin voturi pentru un anumit candidat, pentru a-i reduce scorul electoral.
Manipularea transportului sacilor cu buletine: în timpul transportului buletinelor de la secțiile de votare la birourile electorale centrale, sacii pot fi înlocuiți sau desigilați pentru a modifica conținutul.
Coruperea membrilor comisiilor electorale: oferirea de mită sau alte beneficii membrilor comisiilor pentru a închide ochii la fraude sau pentru a participa activ la acestea.
Manipularea sistemelor informatice: în cazul în care rezultatele sunt transmise electronic, hackerii pot încerca să acceseze și să modifice datele înainte de centralizarea finală.
Pentru a preveni aceste practici, este esențială implementarea unor măsuri stricte de securitate, precum monitorizarea video a procesului de numărare, prezența observatorilor independenți și utilizarea unor sisteme informatice securizate.
Cine sunt suspecții de serviciu în materie de fraudare a votului după închiderea urnelor?
În contextul fraudării votului după închiderea urnelor, principalele persoane sau grupuri suspectate includ:
- Membrii comisiilor electorale: aceștia au acces direct la buletinele de vot și la procesele-verbale, ceea ce le permite, în cazuri de corupție sau influență politică, să manipuleze rezultatele.
- Reprezentanții partidelor politice: în unele situații, aceștia pot încerca să influențeze sau să corupă membrii comisiilor pentru a favoriza propriul candidat.
- Personalul responsabil cu transportul și securitatea buletinelor de vot: în timpul transportului sacilor cu buletine, există riscul de înlocuire sau manipulare a acestora.
- Operatorii sistemelor informatice electorale: persoanele care gestionează transmiterea și centralizarea electronică a rezultatelor pot, în cazuri rare, să manipuleze datele.
Pentru a preveni astfel de situații, este esențială implementarea unor măsuri stricte de securitate și transparență în toate etapele procesului electoral.
Sigur, acestea din urmă sunt vorbe frumoase. Frauda electorală implică funcții importante de conducere din cadrul autorităților electorale, dar și instituțiile a căror misiune este (în teorie) prevenirea acesteia.
La cât de strâns este scorul, se va lăsa cu cântec. De jale.