TikTok, în centrul controversei după rezultatul din primul tur al alegerilor din România: CEO-ul companiei, convocat la Parlamentul European

Publicat: 27 nov. 2024, 07:40, de Lavinia Tudor, în POLITICĂ , ? cititori
TikTok, în centrul controversei după rezultatul din primul tur al alegerilor din România: CEO-ul companiei, convocat la Parlamentul European

Parlamentul European solicită explicații din partea directorului general al TikTok în urma victoriei neașteptate a candidatului de extremă dreapta Călin Georgescu la alegerile prezidențiale din România. Conform POLITICO, experții susțin că platforma ar fi facilitat manipularea alegătorilor printr-o campanie masivă, sprijinită de mii de conturi false.

Victoria lui Georgescu, un candidat ultranaționalist și pro-rus, a surprins atât scena politică europeană, cât și pe cea locală. Deși sondajele nu au indicat popularitatea sa, campania sa intensă pe TikTok a reușit să atragă un număr semnificativ de voturi.

„România este un semnal de alarmă: radicalizarea și dezinformarea se pot întâmpla peste tot în Europa, cu consecințe dăunătoare”, a declarat Valérie Hayer, lidera grupului liberal Renew Europe, solicitând ca CEO-ul TikTok să se prezinte în fața Parlamentului pentru a răspunde întrebărilor legate de respectarea Digital Services Act (DSA).

Experți: TikTok a fost folosit în mod abuziv de către Georgescu

Mai mulți experți atrag atenția asupra posibilelor abuzuri.

Credem că TikTok a fost folosit în mod abuziv de către Georgescu și de o armată de conturi false care i-au servit scopului”, a afirmat Bogdan Manolea, directorul executiv al Asociației pentru Tehnologie și Internet din România.

Premierul Marcel Ciolacu a cerut investigarea sursei de finanțare a campaniei.

Sursa de finanțare, în opinia mea, trebuie urmărită. Follow the money”, a spus acesta, citat de News.ro.

Reacția TikTok

Reprezentanții platformei resping acuzațiile, susținând că au implementat măsuri pentru a preveni dezinformarea. „Aceste rapoarte extrem de speculative cu privire la alegerile din România sunt inexacte și înșelătoare, deoarece majoritatea candidaților au stabilit o prezență TikTok, iar câștigătorii și-au făcut campanie și pe alte platforme digitale în afară de a noastră”, a declarat Paolo Ganino, purtătorul de cuvânt al TikTok.

În ciuda interdicției publicității politice plătite, Keith Kiely, coordonator al Observatorului bulgaro-român pentru media digitale, a subliniat că această regulă a fost „în mare parte ineficientă” în aceste alegeri. Platforma a avut „o influență semnificativă” asupra rezultatului, a conchis el.

TikTok a precizat că a colaborat cu un ONG local pentru a stimula alfabetizarea digitală și a contracara dezinformarea.