Sondaj: epoca în care România era considerată o locație low cost a apus
Investitorii germani din România consideră că țara nu mai reprezintă o oportunitate low cost pentru investiții și companii, în contextul schimbărilor intervenite pe piața muncii și al evoluției veniturilor salariale.
„Epoca în care România era considerată o locație low cost a apus demult. Companiile se confruntă acum cu creșteri semnificative ale costurilor salariale – salariul minim brut a crescut de la 2.230 de lei în 2021 la 3.700 de lei în 2024 – și cu prețuri mai mari la materii prime , ceea ce le afectează considerabil competitivitatea. Companiile trebuie să dezvolte noi strategii pentru a avea succes pe o piață tot mai exigentă”, a declarat Sebastian Metz, director general al AKH România.
Un sondaj publicat, pe 27 noiembrie, de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AKH) arată opinia companiilor cu capital german din România, cu privire la situația actuală a afacerilor lor, la evoluția economică, intențiile de investiții și competitivitate.
Pentru majoritatea respondenților, situația actuală a propriilor afaceri rămâne neschimbată, iar 43,1% privesc optimist către următoarele 12 luni. Totuși, așteptările economice s-au deteriorat. Doar 12% dintre companiile intervievate consideră că situația economică se va îmbunătăți în următorul an, în timp ce 44,8% cred că va rămâne neschimbată, iar 43,1% estimează că situația economică se va înrăutăți, potrivit sondajului.
Disponibilitatea pentru investiții s-a redus în comparație cu sondajul din primăvară. Multe companii intenționează să-și reducă cheltuielile (24,1%), iar peste 10% declară că nu vor face investiții deloc. Intențiile de angajare s-au redus vizibil, un sfert dintre respondenți anticipând o scădere a numărului de angajați în următoarele 12 luni.
Principalele riscuri pentru evoluția economică, identificate de companiile germane din România sunt: creșterea costurilor cu forța de muncă (32%), condițiile-cadru politico-economice (31%) și cererea scăzută pentru produse și servicii (31%).
Sondajul arată că majorarea costurilor reprezintă o provocare majoră pentru companii. Creșterea semnificativă a costurilor cu forța de muncă și a prețurilor la materii prime pune presiune pe competitivitate.