Poate Franța să se bazeze pe BCE dacă prețul obligațiunilor sale explodează?
Banca Centrală Europeană (BCE) a creat în 2022 un mecanism numit Instrumentul de Protecție a Transmisiei (TPI) pentru a proteja stabilitatea zonei euro. Scopul acestui instrument este de a controla costurile împrumuturilor guvernamentale pentru statele membre, asigurând transmiterea uniformă a politicii monetare.
Astăzi, Franța se confruntă cu incertitudini politice și economice care au crescut anxietatea pe piețele financiare. Însă, mărirea randamentelor obligațiunilor franceze față de cele germane, un indicator cheie al riscului, rămâne relativ scăzută. Acestea sunt de 85-87 de puncte de bază, mult sub nivelul experimentat anterior de Italia, ca să nu mai vorbim de țări precum Grecia și Portugalia, când au trebuit să fie salvate de BCE acum 14 ani.
Criteriile BCE pentru intervenție
Deși TPI a fost conceput în perioada unor tensiuni financiare semnificative, acesta nu a fost încă utilizat, iar condițiile pentru activarea sa rămân stricte. Dar TPI nu se referă doar la niveluri absolute sau chiar relative ale randamentelor obligațiunilor. Este vorba despre cât de repede se mișcă și dacă BCE consideră că aceste mișcări sunt justificate. Banca centrală a declarat că va folosi TPI „pentru a contracara dinamica nejustificată și dezordonată a pieței”.
Banca Centrală Europeană (BCE) impune mai multe criterii pentru a decide utilizarea TPI. Acestea includ:
- Respectarea regulilor fiscale ale Uniunii Europene, cum ar fi evitarea unui deficit bugetar excesiv.
- Stabilitatea politică și capacitatea de a implementa politici economice corective.
- Absența unei dinamici dezordonate sau nejustificate pe piețele financiare.
În cazul Franței, situația este complicată. Țara are un deficit bugetar ridicat, estimat la peste 6% din PIB pentru 2024, și se află sub procedura de deficit excesiv a UE. Totuși, până acum, dinamica pieței nu a fost nici nejustificată, nici dezordonată: spread-urile s-au mărit brusc în iunie, când președintele Emmanuel Macron a pierdut controlul asupra parlamentului Franței în fața partidelor de extremă stângă și de extremă dreapta care se opuneau politicilor sale bugetare, printre altele. Ele au fluctuat într-un interval îngust, de atunci
Poziția BCE și perspectivele pentru Franța
Până în prezent, BCE a evitat intervențiile în cazul Franței. Oficialii BCE subliniază că problemele politice interne ale unui stat membru nu justifică neapărat utilizarea TPI. Spre exemplu, Joachim Nagel, șeful Bundesbank, a declarat că variațiile spread-urilor cauzate de factori politici interni nu reprezintă o problemă suficientă pentru a justifica utilizarea instrumentului.
„Dacă te uiți la criteriile pe care BCE le-a enumerat, Franța nu îndeplinește multe dintre acestea”, a declarat Bas van Geffen, macrostrategist senior la Rabobank, pentru Politico. În mod similar, Barclays a spus într-o notă către clienți că nu se așteaptă ca BCE să lanseze TPI chiar dacă guvernul se va prăbuși.
Cu toate acestea, BCE ar putea interveni dacă tensiunile din Franța afectează alte state membre care respectă regulile UE. Într-un astfel de scenariu, TPI ar putea fi folosit pentru a proteja statele „spectatori” de efectele contagiunii financiare.
Evoluții recente și soluții temporare
Prim-ministrul Michel Barnier a încercat să stabilizeze situația prin invocarea unui articol constituțional (49.3) pentru a adopta bugetul fără vot în parlament, însă această decizie îl expune la un vot de neîncredere.
În ciuda acestei manevre, piețele financiare franceze au rămas izolate de restul zonei euro, iar randamentele obligațiunilor au înregistrat fluctuații minore.
Deși BCE nu pare pregătită să intervină imediat, presiunile economice și politice asupra Franței continuă să crească. În absența unei strategii clare de reducere a deficitului și a unei stabilități politice mai mari, perspectivele economice ale Franței rămân incerte.
Concluzie
Franța nu îndeplinește în prezent multe dintre condițiile stricte pentru utilizarea TPI. Deși BCE ar putea interveni pentru a preveni contagiunea către alte state membre, este puțin probabil ca acest instrument să fie activat exclusiv în sprijinul Franței. Pentru a evita escaladarea problemelor financiare, autoritățile franceze trebuie să adopte măsuri economice corective și să restabilească încrederea piețelor.