CFR Marfă 2.0: Guvernul alocă 1,5 miliarde lei pentru revitalizarea transportului feroviar de marfă

Publicat: 10 dec. 2024, 15:32, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
CFR Marfă 2.0: Guvernul alocă 1,5 miliarde lei pentru revitalizarea transportului feroviar de marfă

Ministerul Transporturilor și Ministerul Finanțelor au elaborat un proiect de Ordonanță de Urgență pentru majorarea capitalului social al Societății Carpatica Feroviar România S.A., compania care va lua locul CFR Marfă.

Context și motivație

Proiectul de Ordonanță de Urgență (OUG) vizează alocarea unei sume semnificative din Fondul de Privatizare în scopul majorării capitalului social al Societății Carpatica Feroviar România S.A. (CFR SA). Acesta este un pas esențial pentru asigurarea operaționalizării societății și pentru satisfacerea nevoilor strategice ale sectorului feroviar din România. Carpatica Feroviar România S.A. a fost înființată recent, în cadrul unui plan guvernamental pentru modernizarea transportului feroviar de marfă, iar majorarea capitalului social este o măsură necesară pentru implementarea planului de operaționalizare.

Scopul majorării capitalului social

Proiectul prevede o majorare semnificativă a capitalului social al Carpatica Feroviar România S.A., prin alocarea unei sume de 1.521.810 mii lei, sumă ce include TVA, din Fondul de Privatizare. Această alocare are ca scop achiziționarea activelor necesare desfășurării activității operatorului feroviar, inclusiv locomotive, vagoane, mijloace fixe, obiecte de inventar, terenuri și clădiri necesare pentru mentenanța materialului rulant, în principal pentru reparații și întreținere.

Evaluarea și achiziția activelor

Activele necesare desfășurării activității vor fi achiziționate direct de la CFR Marfă, un operator de stat, în conformitate cu reglementările naționale și cu normele europene privind ajutoarele de stat. Suma totală alocată pentru achiziționarea acestor active se ridică la 1.488.765.654 lei, din care:

  • 1.165.509.742 lei fără TVA reprezintă contravaloarea materialului rulant, mijloacelor fixe și pieselor de schimb necesare pentru întreținerea și reparațiile materialului rulant.
  • 221.446.851 lei reprezintă TVA aferent achizițiilor de mai sus.
  • 101.809.061 lei sunt destinați achiziționării construcțiilor și terenurilor necesare întreținerii materialului rulant, pentru care nu se aplică TVA, conform legislației fiscale în vigoare.

Achizițiile vor fi realizate printr-un mecanism financiar detaliat. Societatea Carpatica Feroviar România S.A. va plăti suma respectivă într-un cont desemnat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iar ANAF va distribui fondurile pentru stingerea datoriilor fiscale ale CFR Marfă și pentru plata către Carpatica Feroviar România S.A. a contravalorii activelor vândute.

Operațiuni și investiții complementare

În paralel cu achiziționarea activelor, este necesar să se acopere și cheltuielile de operare pentru primele 5 luni de activitate ale societății. Aceste cheltuieli sunt estimate la 33.044.122 lei și includ:

  • Salarii pentru angajați.
  • Cheltuieli curente de operare.
  • Obținerea autorizațiilor și licențelor necesare pentru desfășurarea activității de transport feroviar de marfă.
  • Achiziționarea programelor informatice pentru administrarea proceselor operaționale, atât pentru transport, cât și pentru reparațiile materialului rulant.

Mecanismul financiar și monitorizarea fluxurilor

Fondurile necesare vor fi virate direct din Fondul de Privatizare, administrat de Ministerul Finanțelor, în conturile deschise de Carpatica Feroviar România S.A. la Trezoreria Statului. Prin această procedură, se garantează transparența și eficiența în gestionarea fluxurilor financiare, cu scopul de a asigura succesul operațional al societății. După finalizarea majorării capitalului social, se va proceda la reintegrarea graduală a veniturilor din privatizare pentru a susține dezvoltarea continuă a Carpatica Feroviar România S.A.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, ca acționar unic al societății, va monitoriza cu strictețe modul în care sunt gestionate resursele financiare și activele achiziționate. De asemenea, Ministerul va asigura că toate acțiunile prevăzute în OUG sunt îndeplinite conform reglementărilor legale și că societatea își va atinge obiectivele economice și operaționale.

Impactul socio-economic al proiectului

Crearea Societății Carpatica Feroviar România S.A. și alocarea fondurilor necesare pentru majorarea capitalului social vor avea un impact pozitiv semnificativ asupra economiei naționale și asupra pieței transportului feroviar. Crearea unui actor puternic pe piața transportului feroviar de marfă va stimula concurența și va oferi o alternativă solidă la operatorii existenți, având în vedere cererea constantă pentru transport feroviar de marfă.

Astfel, se preconizează o îmbunătățire a eficienței în transportul de marfă, ceea ce va reduce costurile pentru industria românească și va sprijini dezvoltarea economiei. De asemenea, Carpatica Feroviar România va contribui la siguranța și securitatea transporturilor feroviare, un domeniu deosebit de important pentru economia națională și pentru protecția infrastructurii critice.

Impactul asupra pieței forței de muncă și social

Un alt beneficiu semnificativ al acestui proiect este impactul asupra forței de muncă. Carpatica Feroviar România S.A. va crea un număr considerabil de locuri de muncă, atât în sectorul operațional, cât și în cel administrativ. În plus, compania va colabora cu instituții de învățământ superior și va organiza programe de formare și dezvoltare profesională, oferind stagii de practică și burse pentru studenții care doresc să se specializeze în domeniul feroviar.