Aprobarea Programului european de investiții în apărare, fără succes. Care sunt interesele
Din cauza dezacordurilor continue cu privire la viitoarele strategii de apărare ale Uniunii Europene (UE), aprobarea Programului european de investiții în apărare (EDIP) de către statele membre a fost din nou amânată vineri, 13 decembrie, potrivit Euractiv.
Prezentat în primăvară ca un remediu pentru sub investițiile Uniunii Europene (UE) în industria de apărare și forțele armate, EDIP a făcut obiectul unei dezbateri intense între experți naționali și diplomați.
Programul își propune să reorganizeze producția de arme pentru deceniile următoare. Considerată urgentă, răspunde unei duble necesități: să ofere perspective clare în ceea ce privește comenzile și investițiile pentru industrie, permițând în același timp liderilor politici să se pregătească mai bine pentru eventuale războaie.
Ungaria a încercat ca textul să fie discutat și aprobat, dar fără succes
În ultimele trei săptămâni, Ungaria, care deține din iulie președinția rotativă a Consiliului UE, a încercat să-i împingă pe reprezentanții celor 27 de state membre UE să discute și să aprobe textul, dar fără prea mult succes.
Anumite părți ale textului urmau să fie finalizate vinerea trecută în cadrul unei întâlniri a ambasadorilor. Cu toate acestea, subiectul a fost scos din nou de pe ordinea de zi a ședinței.
Textul este foarte sensibil din punct de vedere politic: ce companie, ce fabrică, ce țară poate primi subvenții UE
Într-adevăr, ar trebui să determine ce companie, ce fabrică, ce țară sau ce contract poate primi subvenții UE pentru anii – sau chiar decenii – care urmează.
Ambasadorii sunt responsabili pentru stabilirea criteriilor de eligibilitate pentru aceste granturi, dar această decizie va avea loc numai odată ce se va ajunge la un acord global. Deocamdată, statele membre rămân profund împărțite în această problemă.
La momentul publicării acestui articol, acest punct încă nu a fost inclus pe ordinea de zi a reuniunii ambasadorilor planificată pentru această săptămână, care urma să pregătească terenul pentru summitul liderilor UE de joi, 19 decembrie.
Potrivit mai multor diplomați, Budapesta speră la un acord asupra primei părți a textului înainte de încheierea președinției sale. Punctele rămase ar putea fi finalizate sub președinția poloneză, care începe în ianuarie.
Ungaria a fost aspru criticată în ultimele luni pentru opoziția sa față de trimiterea de sprijin militar Ucrainei, solicitările sale pentru o pace rapidă, precum și pentru obstrucția plății fondurilor UE destinate împărțirii poverii financiare între statele membre.
În consecință, progresul asupra unui text atât de important pentru industria continentului se află în fruntea priorităților Budapestei. Dar nu este singura care caută un rezultat favorabil.
Franța militează activ pentru inițiativa „Made in EU”
Franța, a cărei poziție în program este în contradicție cu cea a restului continentului, militează activ pentru inițiativa de a acorda maximă preferință „Made in EU”.
Totuși, în cea mai recentă versiune a textului propus de președinția maghiară ambasadorilor pe 4 decembrie, criteriile de eligibilitate pentru primirea de fonduri europene au inclus scutiri care ar putea permite, printre altele, plata acestor fonduri către companiile americane.
Parisul se teme, de asemenea, că, sub președinția sa a Consiliului, Polonia va revizui întregul text și va face forță pentru un compromis care este împotriva intereselor sale. Preocuparea este de așa natură încât Parisul amenință că își va suspenda contribuția la finanțarea fondurilor de apărare ale UE.
Polonia este interesată să folosească fondurile UE în beneficiul companiilor americane
Polonia, care a promis că va cheltui 5% din PIB-ul său pentru apărare și își va moderniza rapid armata, este, de asemenea, interesată să folosească fondurile UE în beneficiul companiilor americane pentru a-și construi noua armată mai rapid și la costuri mai mici. Țara menține relații politice strânse cu Washingtonul, primind chiar și trupele americane pe teritoriul său.
Deși textul EDIP se referă la securitatea și apărarea statelor membre ale UE, se bazează din punct de vedere tehnic pe o perspectivă a pieței interne, necesitând adoptarea doar a unei majorități calificate (nu unanimitate) de voturi.