La „Vard Shipyards” Brăila, nave pentru parcurile eoliene din Marea Nordului, cu propulsie „verde”, cu metanol
La șantierele navale de la Brăila și Tulcea, care fac parte din compania „Vard Shipyards România”, este dezvoltată strategia de fabricație a navelor de tip „Windfarm Service Vessel”, respectiv de construire a navelor pentru servicii tehnice în parcuri eoliene offshore.
La începutul anului, șantierele navale de la Brăila și Tulcea au fuzionat în compania „Vard Shipyards România” la inițiativa principalului acționar, Grupul Ficantieri, unul dintre cei mai importanți constructori navali din lume.
Producția celor două șantiere navale este concentrată pe construirea navelor offshore de tipul „Windfarm Service Vessel” pentru parcurile eoliene ale Norvegiei din Marea Nordului.
Acest nou concept a fost prezentat în cadrul unei dezbateri din cadrul „Colocviilor Constructorilor de Nave”, organizat la Facultatea de Arhitectură Navală de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați și care reunește specialiști în construcții și echipamente navale, proiectanți, profesori universitari și studenți.
Metanolul, combustibil pentru motoarele principale
Una dintre caracteristicile navelor de tipul „Windfarm Service Vessel” este că pentru asigurarea funcționării fără emisii de gaze cu efect de seră, la aceste nave este utilizat metanolul pentru funcționarea motoarelor principale.
Propulsia cu metanol reprezintă o modalitate inovatoare de a reduce emisiile de bioxid de carbon si gaze cu efect de sera. Metanolul este un lichid inflamabil care poate fi obținut din diverse surse, inclusiv gaz natural, cărbune, biomasa.
„Vard Brăila, împreună cu grupul Vard, se află în fruntea industriei offshore, cu nave în construcție sau deja livrate, echipate cu propulsie hibridă, pe metanol sau LOHC, special concepute pentru construcția și întreținerea parcurilor eoliene offshore moderne.
Aceste parcuri sunt dotate cu turbine de mari dimensiuni, care necesită soluții complexe de instalare și mentenanță. Un exemplu relevant este noul model de navă Vard 422, lansat de curând, iar șantierul din Brăila continuă să producă astfel de nave inovatoare. Aceste proiecte demonstrează nivelul ridicat de expertiză tehnologică pe care șantierul naval l-a atins în construirea acestor tipuri de nave”, se spune în prezentarea proiectului de navă „Vard 422”.
Pe data de 1 decembrie, VARD a primit de la „Lloyd’s Register” o „Aprobare de principiu” (AiP) a sistemului de alimentare cu metanol pentru două nave de operare a serviciului de punere în funcțiune (CSOV).
Certificarea „AiP” acordată de „Lloyd’s Register” se aplică pentru două dintre navele proiectate și construite pentru compania „North Star”, cele două nave fiind printre primele pregătite pentru conversia la combustibili „verzi”.
„Acesta este un pas important pentru VARD în munca noastră continuă de a conduce tranziția tehnologică și ecologică. Prin această aprobare de principiu, ne asigurăm că rămânem relevanți pe piață, satisfăcând nevoile actuale și viitoare ale clienților noștri”, a precizat Thomas Brathaug, vicepreședinte al departamentului de management de proiecte din cadrul Grupului VARD.
Proiectul „Ocean Charger”, transport fără emisii de mărfuri și pasageri
Este previzibilă dezvoltarea la șantierele navale din Brăila și Tulcea și a altor proiecte de nave de tipul „Windfarm Service Vessel” după ce două companii ale grupului „Vard Design” și „Vard Electro” vor dezvolta în zona parcurilor eoliene din Marea Nordului Proiectul „Ocean Charger”, în cadrul căruia va fi dezvoltată o nouă infrastructură maritimă pentru industria eoliană offshore din Norvegia.
Proiectul a fost demarat în 2023, iar lucrările se vor desfășura până în 2026. Activitatea din proiect este coordonată de „Vard Design” și alte două companii, „Seaonics” și „Vard Electro”, partenerii în cadrul proiectului fiind „Rem Offshore”, „Solstad Offshore”, „SINTEF Energy”, „SINTEF Ocean”, „Sustainable Energy”, „Equinor”, „Source Energie”, „Corvus Energy”, „Marin Energy Testsenter”, „Maritime CleanTech” și Universitatea din Bergen.
Obiectivul principal al proiectului este de a facilita transportul de pasageri și mărfuri de-a lungul coastei norvegiene a Mării Nordului prin dezvoltarea proiectului navelor cu emisii „zero” până în 2030.