România a primit avizul formal al OCDE în domeniul politicilor educaţionale. Ligia Deca: A fost un privilegiu!

Publicat: 21 dec. 2024, 21:49, de Corina Oprea, în Educație , ? cititori
România a primit avizul formal al OCDE în domeniul politicilor educaţionale. Ligia Deca: A fost un privilegiu!

România a înregistrat un moment semnificativ în parcursul său internațional, obținând avizul formal din partea Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în domeniul politicilor educaționale. Ministerul Educației a anunțat sâmbătă această realizare, subliniind importanța aliniamentului țării noastre la standardele internaționale promovate de OCDE în educație și competențe.

Ce presupune avizul OCDE

Avizul formal, primit pe 19 decembrie 2024, marchează încheierea procesului de evaluare a României de către Comitetul pentru Politici Educaționale al OCDE. În cadrul acestei evaluări, România a demonstrat capacitatea și angajamentul de a implementa instrumentele juridice și standardele promovate de OCDE.

Potrivit Ministerului Educației, procesul de evaluare a vizat mai multe domenii prioritare, printre care:

  • Calitatea programelor educaționale și a rezultatelor obținute
  • Accesul egal la educație și oportunități pentru toți
  • Consolidarea guvernanței în sistemul educațional

Procedura scrisă pentru acordarea avizului a fost inițiată în urma unei sesiuni de evaluare desfășurate la Paris, pe 19 noiembrie 2024, unde experții internaționali au analizat politicile și practicile educaționale din România.

În scrisoarea președintelui Comitetului pentru Politici Educaționale al OCDE, România a fost încurajată să adopte măsuri concrete pentru a îmbunătăți mai multe aspecte esențiale ale educației:

  1. Dezvoltarea leadershipului școlar, cu accent pe pregătirea directorilor de instituții de învățământ.
  2. Extinderea și consolidarea învățământului dual, pentru a răspunde nevoilor pieței muncii.
  3. Promovarea formării continue a profesorilor, pentru a asigura calitatea procesului educațional.
  4. Creșterea accesului la educație în zonele rurale, pentru a reduce decalajele între urban și rural.
  5. Recunoașterea învățării non-formale și informale, pentru a valorifica experiențele educative diverse ale elevilor.
  6. Îmbunătățirea finanțării și a guvernanței sistemului educațional, pentru o gestionare mai eficientă a resurselor.

”În cadrul procesului de aderare la OCDE, România a primit, în data de 19 decembrie 2024, Avizul formal (formal opinion) din partea Comitetului OCDE pentru Politici educaţionale (Education Policy Committee), ca urmare a evaluării ţării noastre în acest Comitet. Această etapă confirmă încheierea procesului de evaluare şi alinierea politicilor României la standardele promovate de OCDE în domeniul educaţiei şi al competenţelor”, a transmis, sâmbătă, Ministerul Educaţiei, într-un comunicat de presă.

Ministrul Educației, Ligia Deca: O șansă imensă pentru România

Ligia Deca, ministrul Educației, a subliniat importanța acestui moment, evidențiind că apartenența la o comunitate internațională de state care prioritizează educația reprezintă o oportunitate remarcabilă pentru țara noastră. Ea a afirmat că acest aviz confirmă direcția corectă a reformelor recente din educație și necesitatea implementării lor rapide.

Ministrul a explicat că expertiza OCDE va contribui la transformarea sistemului educațional românesc, astfel încât acesta să devină mai echitabil și de calitate.

Avizul formal al OCDE reprezintă mai mult decât o recunoaștere internațională; este o invitație de a continua reformele și de a dezvolta un sistem educațional modern, capabil să răspundă provocărilor actuale și viitoare. În contextul globalizării și al nevoilor unei economii bazate pe cunoaștere, România are acum șansa de a-și îmbunătăți semnificativ sistemul educațional, pentru a-l alinia la cele mai înalte standarde internaționale.

”A fost un privilegiu să pot contribui la procesul de aderare a României la OCDE în calitate de Ministru al Educaţiei, mai cu seamă că această perioadă a coincis cu etape din elaborarea noilor legi ale educaţiei. Acest aviz favorabil este o confirmare a necesităţii ca reformele prevăzute de acest pachet legislativ să fie implementate.

Am convingerea că apartenenţa la o comunitate de ţări care prioritizează educaţia ca bază a dezvoltării sociale şi economice este o şansă imensă pentru România. Împreună cu partenerii din OCDE vom reuşi să transformăm sistemul de educaţie pentru a răspunde provocărilor actuale şi viitoare. Expertiza pe care OCDE o oferă şi şansa de a învăţa de la sisteme de educaţie de succes vor fi un sprijin real pentru ca sistemul de educaţie din România să fie unul mai echitabil şi de calitate, aşa cum merită fiecare copil”, a transmis Ligia Deca, ministrul Educaţiei.