Întreținerea anvelopelor pe timp de iarnă
Chiar dacă aveți montate anvelope de iarnă, asta nu înseamnă că deja puteți aștepta liniștiți primăvara pentru că sunteți deja în siguranță. Este o capcană în care cad mulți.
După ce au montat anvelopele de iarnă pe mașină, fie complet cu jante, fie doar pneurile, mulți șoferi consideră că au terminat ce aveau de făcut la acest capitol și până când vine vremea bună nici nu se mai interesează de anvelope.
Este o practică ce poate fi dăunătoare și care poate avea consecințe neplăcute. Anvelopele, la fel ca orice altă componentă a vehiculului, necesită întreținere și atenție din partea utilizatorilor. Totodată, trebuie reținut că acestea sunt cel mai intens utilizate părți ale unui autoturism. Ele sunt supuse stresului chiar și atunci când mașina este parcată.
Verificați periodic presiunea în pneuri
Prima operațiune de întreținere pe care trebuie să o faceți este să verificați periodic presiunea în pneuri. Diferențele de temperatură pot fi destul de mari de la o zi la alta. Astfel, uneori noaptea se înregistrează -10 grade Celsius, pentru ca la doar o săptămână distanță să aveți parte de +10 grade Celsius în timpul zilei. Aerul, ca orice alt material, are un coeficient de dilatare în funcție de temperatură.
Prin urmare, dacă ați făcut presiunea în pneuri înainte să le montați pe mașină și temperatura ambiantă era chiar spre +20 de grade Celsius, când va fi frig acea presiune nu va mai corespunde standardelor de funcționare normală a vehiculului.
În cazul în care aveți senzori de presiune în roți și aceasta vă este afișată pe bordul vehiculului fie printr-o valoare exactă, fie printr-un simbol, deja nu mai trebuie să stați cu un manometru să verificați valorile. Aceasta însă este doar una dintre operațiunile de întreținere pe care trebuie să le faceți periodic pentru menținerea integrității și bunei funcționări a anvelopelor.
Echilibrarea roților
O altă operațiune necesară de întreținere este echilibrarea roților. În general, pneurile pot suferi variații de uzură în funcție de mai mulți factori. Cu timpul, aceștia pot duce la dezechilibre ce nu pot fi constatate așa ușor la viteze reduse.
Odată ieșiți pe o autostradă însă, la viteze de 100 km/h, spre exemplu, veți putea sesiza vibrații în volan, pedale sau scaun.
Aceste vibrații pot fi provocate și de una sau mai multe roți dezechilibrate și care, dacă nu sunt remediate, conduc la uzuri accentuate pentru diverse subansamble ale vehiculului, precum brațe de suspensii, amortizoare sau elemente de direcție.
Așa se face că pentru o echilibrare, ce nu implică unele costuri semnificative, se ajunge la înlocuirea unor repere, cum ar fi un set de amortizoare, care pot afecta serios bugetul familiei.
Totodată, nu vă bazați că anvelopele (fie ele anvelope de iarnă, all season sau vară) sunt indestructibile.
Desigur, la ora actuală majoritatea fabricanților produc pneuri de o înaltă calitate, ce se deformează foarte greu de la gropi sau denivelări. Dar nu sunt infailibile. Apariția unor deformări, rupturi de armături sau deteriorări de profil poate trece aparent neobservată o perioadă.
Totuși, este de preferat să verificați periodic, cel puțin săptămânal, dacă nu cumva există vreo umflătură suspectă pe talonul anvelopelor.
Totodată, este bine să faceți o verificare suplimentară dacă din varii motive ați lovit o groapă sau o denivelare cu un profil mai ascuțit.
Acestea pot conduce la situații periculoase și, din acest motiv, este de preferat să le observați înainte de a se agrava.
Obiecte contondente sau tăioase în calea de rulare
Dacă veți rula cu viteze reduse și veți auzi un zgomot sacadat, ca un ticăit, care variază odată cu viteza de deplasare, verificați anvelopele. Deseori se poate întâmpla ca un cui sau alt obiect ascuțit să perforeze cauciucul și să rămână înfipt.
Chiar dacă nu va provoca o explozie, ci doar o dezumflare lentă, tot este o situație neplăcută. Ideal este să depistați și să remediați această problemă înainte să ajungeți cu mașina pe jantă.
Atât timp cât doar există o pierdere de presiune, dar încă aveți aer în pneu, puteți ajunge relativ ușor la o vulcanizare. Ulterior, va trebui să apelați la cric sau la o vulcanizare mobilă.