Inflația 2025. Vicepreședintele ANCMMR: „Prețurile vor scădea, dar marfa nu se va vinde…”
Inflația umflă prețurile de Crăciun. În prag de sărbători, în magazine, cantitățile au rămas la fel sau poate chiar mai mici, iar prețurile au continuat să crească. Feliciu Paraschiv, vicepreședinte al ANCMMR (Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România) a afirmat, la B1, că avem cel mai scump Crăciun de până acum, explicând, de asemenea, cum funcționează strategia de marketing a magazinelor.
Despre inflație:
„Pentru început aș trece în revistă cei cinci termeni care apar de multe ori în presă și despre care se discută și publicul larg nu înțelege pe deplin ce înseamnă fiecare.
Și aici avem inflația, primul termen, shrinknflation e al 2-lea termen, al 3-lea strachflation al 4-lea și gridflation al 5-lea.
Pe scurt, asta înseamnă că totul de vine din ce în ce mai scump. Prima dată a fost folosit prin 1860 termenul, mai exact dacă pâine costa un leu, acum costul este un leu 50, deci primești mai puțin ca și cantitate, dar la aceleași la același cost”.
Dacă untul de 200g costa 15 lei, acum costă tot 15 lei, dar are 180g
„Apoi, mai observăm că scade calitatea produsului. Adică nu mai folosesc la o ciocolată cacao de 80% pun numai 40% da, și restul pun colorant”.
Prețul a fost majorat mai mult decât majorarea de cantitate.
„Mai avem strechflation, un termen apărut în 2021 în care unii procesatori măresc cantitatea produsului, dar procentual măresc și mai mult prețul. Adică o pungă de detergent care costa 10 lei și avea un kilogram, va avea un kilogram 100, dar va costa 12 lei, adică prețul a fost majorat mai mult decât majorarea de cantitate-volum.
Mai avem gridflation care vine din de la englezescul gridly, lăcomie.
Să știți că acest gridly a apărut cumva odată cu pandemia, când au crescut foarte, foarte mult prețurile la diferite produse esențiale. De exemplu, prețul la spirt a crescut de 10 ori ori peste prețul normal. Atunci companiile care aveau pe stoc foloseau lăcomia asta ca să poată să câștige mai mulți bani”.
OUG 67 s-a prelungi până în la sfârșitul iunie
„Am primit prețurile la magazine de la companii producătoare de lapte, deci noile prețuri neplafonate.
Legislativul, prin OUG 67 dădea voie la 20% la adaos comercial plus un adaos comercial care să acopere toate cheltuielile procesatorului. Procesatorul a venit și a spus de la 1 ianuarie dacă OUG 67 nu mai este în vigoare, crește prețul cu încă 30% și am stat și ne-am gândit așa.
Deci avem 20%, avem toate cheltuielile băgate aprobate și mai pui încă 30%. Profitul tău înseamnă 50%” .
Inflația 2025: Prețurile vor mai crește sau nu?
„E posibil ca prețurile să înceapă să scadă, cele care au fost crescute artificial în perioada sărbătorilor și aici cu toții știm că întotdeauna de sărbători au crescut citricele, au crescut produsele de sezon etc. E posibil să mai scadă unele produse de sărbători, să revină la normal.
Dar s-ar putea să ne confruntăm de data asta cu o scădere cauzată de faptul că nu se vor mai vinde.
Oamenii nu mai au bani. Utilitățile, telefonul, benzina sunt niște lucruri de la care nu poți să tai. Nu poți să tai din factura de energie, din factura de mâncare. O să avem o scădere a prețurilor cauzată de faptul că marfa nu se mai vinde și rămâne galantar”, este opinia lui Feliciu Paraschiv.
Cum ne putem proteja de shrinkflation?
1. Analizați etichetele – Verificați cantitatea produselor înainte de cumpărare și comparați prețul per unitate (ex. prețul per kg sau per litru).
2. Cumpărați în vrac – Produsele achiziționate în cantități mai mari sunt, de obicei, mai puțin afectate de shrinkflation.
3. Fiți loiali calității, nu brandului – Explorați alternativele mai puțin cunoscute, care pot oferi un raport calitate-preț mai bun.
4. Urmăriți promoțiile – Uneori, ofertele speciale pot compensa efectul shrinkflation.