„Nu mai încărcăm programa!” Daniel David propune o revoluție în predare și manuale

Publicat: 03 ian. 2025, 12:42, de Andrei Ceausescu, în Educație , ? cititori
„Nu mai încărcăm programa!” Daniel David propune o revoluție în predare și manuale
Se pregătesc schimbări majore de abordare a examenelor naționale. Ce spune ministrul Educației, Daniel David (Foto: Facebook)

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că nu susține introducerea de materii noi în învățământul preuniversitar, argumentând că teme precum educația de mediu, educația financiară sau cea juridică pot fi integrate în materiile deja existente. Oficialul consideră că suprasolicitarea elevilor cu discipline suplimentare reprezintă o abordare greșită, preferând să se concentreze pe eficientizarea metodelor de predare și adaptarea manualelor.

Fără materii noi, dar cu un focus diferit

„Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi. Mi se pare o greșeală toată atitudinea din ultimii ani, fiecare vine și introduce câte o materie. Cred că de multe ori în materiile clasice putem avea unități de învățare focalizate pe aceste teme. Problema este că fiecare vrea o materie nouă”, a afirmat ministrul în cadrul unui interviu la Antena 3 CNN.

Ministrul a explicat că teme importante precum sustenabilitatea sau educația juridică pot fi abordate eficient în cadrul materiilor existente, fără a adăuga noi discipline care să încarce orarul elevilor.

Teorie și practică pentru competențe reale

Daniel David a subliniat importanța echilibrului între teorie și competențe practice, arătând că teoria, dacă este predată adecvat, contribuie la dezvoltarea unor oameni mai bine pregătiți pentru viață. „Teoria este importantă dacă o faci adecvat. Însă, pe lângă cunoștințele declarative, trebuie să avem o zonă foarte puternică de cunoștințe procedurale – ce știm să facem, ce este important în viață sau într-un anumit domeniu”, a explicat ministrul.

Acesta a adăugat că, deși conținuturile actuale sunt bine gândite, problema majoră rămâne la metodele de predare, care nu sunt suficient de eficiente.

Manuale mai prietenoase și metode moderne

Ministrul Educației consideră că rezultatele slabe ale elevilor români la testele internaționale, în ciuda unei bune corelări a conținuturilor cu cerințele testelor, sunt cauzate de metodele de predare și de manualele utilizate.

„Nu știm să predăm bine conținuturile bune pe care le-am stabilit. De aceea, acțiunea noastră va fi aici: să predăm un pic altfel, să avem manuale mai prietenoase, ca acele cunoștințe să devină cu adevărat competențe”, a declarat Daniel David.

Traininguri pentru profesori

În ceea ce privește cadrele didactice, ministrul a anunțat că vor fi demarate programe de formare pentru a introduce metode moderne de predare. „Voi demara și voi crea oportunități pentru training, pentru noi modalități de predare, modalități moderne de predare”, a afirmat acesta.