Patru poduri noi vor conecta România și Republica Moldova. Planuri pentru îmbunătățirea legăturilor transfrontaliere
România și Republica Moldova fac un pas important în consolidarea relațiilor bilaterale printr-un proiect de infrastructură ambițios: construirea a patru poduri peste râul Prut. Aceste structuri sunt menite să îmbunătățească legăturile de transport, să fluidizeze traficul și să contribuie la dezvoltarea economică a ambelor țări. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat finalizarea procesului de evaluare a ofertelor pentru serviciile de proiectare, deschizând astfel calea pentru implementarea acestui proiect strategic.
Detalii despre cele patru poduri proiectate
Cele patru poduri vor fi amplasate în puncte strategice de-a lungul râului Prut, conectând localități din România cu cele din Republica Moldova. Fiecare pod este planificat să servească drept o punte de legătură pentru transportul de mărfuri și pasageri, reducând timpul de tranzit și blocajele din punctele de frontieră.
- Lot 1: Pod între Stânca (România) și Costești (Republica Moldova);
- Lot 2: Pod între Bumbăta (România) și Leova (Republica Moldova);
- Lot 3: Pod între Fălciu (România) și Leca (Republica Moldova);
- Lot 4: Pod între Răducăneni (România) și Bărboieni (Republica Moldova).
Pentru toate cele patru loturi, firma SC LIKE CONSULTING SRL a fost desemnată câștigătoare, cu un cost de 1.100.000 lei fără TVA pentru fiecare contract. Durata contractelor este de 12 luni de la semnare, perioadă în care se va realiza proiectarea podurilor.
Obiectivele Proiectului
Implementarea acestor poduri are mai multe beneficii importante:
- Îmbunătățirea conexiunilor de transport: Aceste poduri vor facilita conectarea Republicii Moldova la rețelele europene de transport TEN-T (Rețeaua Transeuropeană de Transport), oferind acces mai rapid și eficient către Europa.
- Sprijinirea comerțului: Traficul de mărfuri către și dinspre Portul Constanța va fi mai rapid, sprijinind astfel comerțul internațional al ambelor țări.
- Reducerea blocajelor: Podurile vor contribui la reducerea aglomerației din punctele de frontieră, asigurând un flux mai lin al traficului rutier și o experiență mai bună pentru călători.
Aceste proiecte sunt finanțate din bugetul de stat, iar contractele vor fi semnate după expirarea perioadei legale de contestație și soluționarea eventualelor obiecții.
Un alt proiect important este construcția Podului peste Prut de la Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii (A8). În iunie 2024, România și Republica Moldova au semnat contractul pentru proiectarea și execuția acestui pod, care va fi primul cu patru benzi între cele două țări.
Podul de la Ungheni va avea o lungime de 261,20 metri și va include două benzi pe sens, trotuare și puncte de control al frontierei. Proiectul este finanțat prin fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 156 milioane lei, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). Contractul se va desfășura pe o perioadă de 24 de luni, dintre care 6 luni vor fi dedicate proiectării și 18 luni execuției.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, a explicat că acest proiect reprezintă un pas esențial pentru integrarea Republicii Moldova în rețeaua europeană de transport și pentru dezvoltarea economică regională.
„Durata contractului va fi de 24 luni, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 156 milioane lei, fără TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei CEF”, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu,