Daniel David prezintă intențiile mandatului său în prima conferință de presă: Să facem un diagnostic al sistemului
Ministrul Educației, Daniel David, a oferit recent o serie de declarații cu privire la prioritățile și provocările actuale din sistemul de educație, subliniind necesitatea unui management eficient al bugetului, dar și importanța unei viziuni strategice pe termen lung. Acesta a evidențiat că utilizarea optimă a resurselor financiare este crucială pentru implementarea unor proiecte esențiale pentru dezvoltarea educației.
Daniel David, un diagnostic al sistemului, punct de plecare pentru reforme
Ministrul Educației a declarat că intenționează să publice, la începutul lunii mai, un diagnostic detaliat al sistemului educațional, menit să fundamenteze măsurile viitoare ale ministerului.
Acest document va oferi o perspectivă clară asupra stării actuale a educației din România, identificând punctele forte și vulnerabilitățile. Daniel David consideră că un lider din domeniul educației trebuie să aibă atât viziune, cât și strategie, pentru a putea adresa nevoile și provocările sistemului.
„Pe termen scurt și mediu e foarte important bugetul pe care îl vom primi să fie implementat foarte eficient. Dacă suntem eficienți, putem începe și implementarea unor proiecte. E nevoie ca oamenii să știe ce se întâmplă, ce se va întaâmpla
E important să ținem cont de bunele practici europene. Eu cred în viziune, că un ministru trebuie să aibă viziune și strategie. Cred că acel diagnostic pe care intenționez să îl publicăm la începutul lunii mai – să fundamenteze măsurile ministerului”, a declarat ministrul.
Învățământul superior: autonomie, excelență și provocări legislative
Referindu-se la învățământul superior, ministrul a subliniat progresele remarcabile ale universităților românești, care au început să fie recunoscute la nivel internațional, inclusiv prin integrarea în alianțe universitare europene și prin poziționarea lor în clasamentele academice globale. Cu toate acestea, a atras atenția asupra unor limitări legislative care, în opinia sa, nu favorizează excelența.
Un aspect pozitiv al noii legislații este obligativitatea universităților de a-și defini clar misiunea. Astfel, unele instituții vor fi axate exclusiv pe educație, altele pe cercetare de nivel avansat, iar altele vor combina cele două direcții. Ministrul consideră că această diferențiere este fundamentală pentru dezvoltarea unui sistem universitar modern și performant.
Cu toate acestea, a remarcat și nemulțumirile venite din partea cadrelor universitare, care resimt o creștere a sarcinilor administrative, precum raportările și evaluările, în detrimentul proceselor de învățare și predare. David a subliniat necesitatea flexibilizării programelor de studii, remarcând că sistemul actual, moștenit din anii ’90, este prea rigid.
El a dat exemplul restricțiilor care condiționează accesul la un program de masterat sau doctorat în funcție de domeniul licenței sau al masteratului, ceea ce limitează adaptabilitatea și diversitatea parcursurilor academice.
„În lege apărut un lucru bun și anume că universitățile trebuie să-și definească misiunea: unele să fie axate pe cercetare învățare, altele doar pe învățare și altele care vor să facă cercetare avansată internațională să fie doar pentru asta Colegii mei se plâng că încep să facem mai multe evaluare și raportări de date decât învățare și evaluare.
Cred că învățământul superior aceste lucruri sunt fundamentale, diferențiere a misiunii universităților, flexibilizarea programelor în sensul că încă nu-i avem sistemul vechi moștenit din anii 90, cred, în care noi condiționăm ciclurile de studiu într-o universitate. Adică nu puteai face program de masterat într-un domeniu dacă nu aveai licența într-un domeniu, nu puteai face doctorat dacă nu aveai masterat”, a declarat Daniel David.
Zona preuniversitară: transferul de competențe și echilibrul între teorie și practică
În ceea ce privește învățământul preuniversitar, ministrul a recunoscut că, deși cunoștea bine acest domeniu din postura de rector, atenția pe care publicul și presa o acordă acestui segment l-a surprins. El a subliniat că sistemul preuniversitar trebuie să se concentreze pe dezvoltarea competențelor fundamentale ale elevilor, definindu-le drept un ansamblu format din cunoștințe declarative, cunoștințe procedurale și valori.
Daniel David a atras atenția asupra dezechilibrului dintre teoria predată în școli și aplicabilitatea practică a acesteia. El a explicat că, deși unii critici consideră că teoria este inutilă, aceasta este esențială atunci când este bine fundamentată. O teorie solidă, spune ministrul, nu doar că oferă semnificații profunde, dar contribuie la formarea unor indivizi greu manipulabili, capabili să înțeleagă și să analizeze complexitatea lumii.
„În zona preuniversitare, când am venit ministru știam cam cele trei componente, dar nu știam interesul atât de mare din partea publicului și a presei pentru zona preuniversitară, care este o zonă pe care sigur ca rector o cunosc, nu am pretenția că o cunosc extraordinar de bine, o cunosc bine și încep să o cunosc și mai bine ca ministru. În zona pre universitară după mine ca expert în zona psihologie și apropia de științele Educației, trebuie să lucrăm în zona fundamentale de transfer al competențelor către copii.
Când spun competențe, putem merge în detaliu, competențele pot fi operaționalizate prin rezultatele de învățare Competențe înseamnă trei lucruri: competențe declarative, cunoștințe procedurale și valori. Într-adevăr, în sistemul preuniversitar avem diverse probleme, că unii accentuează foarte mult componenta ce știi să spui, componenta teoretică în dauna cunoștințelor procedurale și spun teoria la ce folosește, e pierdere de vreme.
Și spun acelor critici că teoria e foarte importantă când o faci bine, o teorie bună îți oferă semnificații te transformă într-un individ greu manipulabil”, a mai precizat ministrul.
Ministrul a subliniat că, pentru ca sistemul educațional să progreseze, este nevoie de o abordare bazată pe bune practici europene, de un transfer eficient al competențelor către elevi și de un sistem universitar mai flexibil și adaptabil. Pe termen scurt și mediu, eficiența implementării bugetului alocat va fi esențială, iar pe termen lung, viziunea și strategia bine fundamentate vor face diferența.