Taxă suplimentară pentru șoferi. Măsură propusă de un deputat
Deputatul PSD de Iași, Vasile Cîtea, propune să introducă o taxă suplimentară pentru mașini în orașele mari din România, precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași. Inspirată de modele implementate în Manhattan, New York, și Londra, această inițiativă încurajează reducerea aglomerației rutiere și scăderea nivelului de poluare.
Taxă suplimentară pentru mașini
Deputatul Vasile Cîtea a evidențiat problemele de trafic din marile orașe ale țării.
El a subliniat că traficul intens, lipsa locurilor de parcare, timpii mari de deplasare și poluarea atmosferică afectează calitatea vieții.
Într-o interpelare adresată ministrului Transporturilor, Cîtea a explicat că acestea limitează mobilitatea urbană și reduc atractivitatea orașelor pentru investiții și turism.
Deputatul a oferit ca exemplu taxa de decongestionare introdusă recent într-unul dintre cele mai aglomerate districte din Statele Unite:
Manhattan, New York. Acolo, începând de duminică, vehiculele de pasageri care accesează zona centrală plătesc nouă dolari pe zi, în timp ce camioanele și autobuzele plătesc până la 21,60 de dolari.
Fondurile generate sunt destinate modernizării și extinderii rețelelor de transport public.
De asemenea, Cîtea a menționat exemplul Londrei, unde o taxă similară este aplicată încă din 2003. Rezultatele au fost pozitive, contribuind la reducerea traficului și la colectarea de resurse financiare pentru dezvoltarea transportului public.
„În calitate de deputat de Iași, un oraș care se confruntă din ce în ce mai frecvent cu probleme legate de aglomerația rutieră, doresc să aduc în atenția dumneavoastră o inițiativă recentă implementată pe plan internațional, care ar putea servi drept model pentru rezolvarea acestor dificultăți în marile orașe din România.
Traficul intens, insuficiența locurilor de parcare, timpii mari de deplasare și nivelul ridicat al poluării atmosferice afectează semnificativ calitatea vieții locuitorilor din Iași. Aceste probleme nu doar că limitează mobilitatea urbană, dar au și un impact negativ asupra dezvoltării economice și atractivității orașului pentru investiții și turism”, transmite Vasile Cîtea, deputat PSD de Iași, într-o interpelare adresată ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.
Impactul asupra României
Cîtea consideră că adoptarea unei taxe similare în orașele mari din România ar putea aduce beneficii semnificative. În Iași, de exemplu, implementarea unei astfel de taxe ar putea:
- Reduce traficul din zonele centrale, încurajând utilizarea transportului public;
- Scădea nivelul de poluare, ceea ce ar avea un impact pozitiv asupra sănătății locuitorilor;
- Genera fonduri pentru modernizarea transportului în comun și alte proiecte de infrastructură necesare.
„Această măsură, prima de acest tip în Statele Unite, urmărește reducerea numărului de mașini care intră zilnic în Manhattan cu cel puțin 80.000, ceea ce va contribui la decongestionarea traficului în cel mai aglomerat district din țară”, explică deputatul de Iași.
Deputatul a recunoscut că implementarea unei astfel de taxe necesară o analiză detaliată și consultări ample cu autoritățile locale, specialiștii în mobilitate urbană și societatea civilă. Este esențial ca măsura să fie adaptată specificului local și să răspundă nevoilor cetățenilor.
Într-un răspuns adresat deputatului, Ministerul Transporturilor a precizat că implementarea unei taxe speciale nu intră în competențele sale, îndrumându-l să se adreseze Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
La București, fostul primar general Gabriela Firea propusese o măsură similară sub denumirea de „vinieta Oxigen”, dar aceasta nu a fost implementată din cauza opoziției publice.
De asemenea, Emil Boc, primarul Clujului, a sugerat reglementarea la nivel național a domeniului mașinilor secondhand ultrapoluante.
El a considerat că această problemă depășește competențele orașelor.