Litoralul, tot mai aproape! Cine sunt norocoșii care vor ajunge direct la Constanța, doar pe drum de mare viteză
Pentru mulți dintre români, anul 2025 va aduce Litoralul mai aproape. Două loturi de autostradă și un mic sector de drum expres mai lipsesc pentru o cale liberă către Constanța. Cine sunt norocoșii care vor ajunge direct la Constanța, doar pe drum de mare viteză? Toți cei conectați la DEx12 Craiova – Pitești și la Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești. Cheia este însă la Aktor, grecii care au rămas în urmă cu Lotul 3 Sud al A0.
Litoralul este mai aproape ca niciodată în noul sezon estival. Mulți români vor avea, din vară, cale liberă spre Constanța, doar pe drum de mare viteză. Totul depinde de cum se vor mișca grecii de la Aktor pe Lotul 3 Sud Bragadiru – Joița (17,96 km) din Autostrada Bucureștiului (A0). Potrivit estimărilor oficialilor de la Transporturi, acest ultim lot din A0 Sud ar putea fi gata în luna mai. Astfel, s-ar face legătura direct între A1 și A2 și, implicit, între Craiova și Constanța sau între Curtea de Argeș și Constanța.
Primii care vor ajunge la mare vor fi oltenii. Asta dacă grecii se vor ține de cuvânt. Constructorul elen Aktor a replanificat lucrările rămase de executat la Lotul 3 Sud Bragadiru – Joița din Autostrada Bucureștiului și și-a asumat finalizarea lucrărilor până la data de 28 aprilie 2025, prin revizuirea programului de execuție. Asta înseamnă că Autostrada București – Pitești se va lega direct de Autostrada Soarelui.
Tot în această primăvară este programată și finalizarea celor 12 km rămași din tronsonul 4 al DEx12 Craiova – Pitești, legătura dintre Albota și A1. În noiembrie 2024 au fost deschise traficului tronsoanele 1 și 4 din DEx12, ceea ce înseamnă că se circulă pe drum expres de la Craiova la Albota. Dacă UMB dă gata în primăvară și sectorul lipsă, atunci Craiova se leagă direct de A1 și implicit de A2, până la Constanța.
Litoralul e tot mai aproape. WeBuild poate produce surpriza și în 2025
Asta nu e tot! Și argeșenii pot ajunge direct la Constanța, pe Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești a A1 Sibiu – Pitești. La finele anului trecut au fost deschiși primii 15,7 km ai lotului de 30,35 km dintre Curtea de Argeș și Pitești, iar restul sunt programați în vară. Dacă antreprenorul italian se va mobiliza la fel cum a făcut-o pe final de an 2024, sunt șanse mari să se poată circula pe toată secțiunea 5 a autostrăzii Sibiu – Pitești.
O veste bună care are legătură tot cu Constanța este că în acest an va demara și proiectarea Autostrăzii Litoralului. Pentru contractul care presupune proiectarea și execuția Alternativei Techirghiol (30,59 km) au fost depuse, anul trecut, 11 oferte. Valoarea contractului este de 4,36 miliarde lei (fără TVA), finanțarea fiind asigurată prin Programul Transport (PT) 2021-2027. Durata contractuală alocată proiectării este de 12 luni și de 36 de luni cea alocată fazei de execuție.
Noua autostradă va asigura conexiunea între Autostrada Soarelui (A2) și Centura Constanța (A4), în zona nodului Cumpăna cu localitățile din sudul litoralului românesc (Agigea, Topraisar, Techirghiol, Eforie, Tuzla, 23 August). Pe traseul alternativei vor fi construie 31 de poduri, pasaje și viaducte, inclusiv un pod peste canalul Dunăre – Marea Neagră. Proiectul prevede și plantarea a 85 de hectare de perdele forestiere.