Impozitul pe dividende crește și lovește în mii de afaceri. Cum să eviți efectele nedorite
Ordonanța de Urgență nr. 156/2024, cunoscută sub denumirea de „Ordonanța-trenuleț”, a adus o serie de modificări fiscale semnificative, iar una dintre cele mai controversate este creșterea cotei de impozit pe dividende de la 8% la 10%.
Modificarea, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2025, nu doar că pune o presiune suplimentară asupra persoanelor fizice și juridice din România, dar impune și o serie de proceduri administrative complexe care riscă să îngreuneze considerabil activitatea companiilor.
Conform analizei realizate de Soter and Partners, contribuabilii care doresc să beneficieze de cota redusă de 8% pe dividende trebuie să întreprindă o serie de pași administrativi cu termene foarte stricte. În acest context, întrebările care au apărut în rândul contribuabililor sunt firești: mai pot beneficia de cota veche de impozit pe dividende de 8%? Care sunt procedurile și documentele necesare pentru a accesa această cotă redusă? Este procesul suficient de clar și accesibil pentru toți cei care doresc să profite de reglementările anterioare?
Planificare fiscala stricte și termenele critice
Pentru a rămâne sub vechea cotă de 8%, companiile trebuie să întocmească un bilanț interimar la 30 septembrie 2024 și să adopte o Hotărâre a Adunării Generale a Acționarilor (AGA) până la 31 decembrie 2024. Aceste proceduri administrative nu sunt opționale, iar termenele-limită sunt extrem de stricte. Bilanțul interimar trebuie depus în termen de 30 de zile de la aprobarea hotărârii AGA, iar declarația fiscală 100, care include impozitul pe dividende, trebuie depusă până pe 25 ianuarie 2025.
Aceste cerințe impun un efort considerabil din partea companiilor, care trebuie să se asigure că documentele sunt întocmite corect și în timp util pentru a evita riscul de a plăti o cotă mai mare de impozit pe dividende. Practic, întocmirea și depunerea situațiilor financiare interimare devin o povară administrativă suplimentară, care ar putea afecta activitatea companiilor, în special a celor mai mici, care nu dispun de resursele necesare pentru a face față noilor reglementări fiscale.
Riscurile administrativ-financiare: întârzierile și imposibilitatea plății dividendelor
Chiar dacă toate documentele sunt depuse la timp și impozitul este plătit până la termenul limită, există riscul ca unele companii să nu aibă suficiente fonduri pentru a plăti efectiv dividendele către acționari. Astfel, în timp ce impozitul este achitat la cota de 8%, dividendele nete nu vor putea fi distribuite decât după ce se va găsi sursa necesară de finanțare. Această discrepanță între impozitul achitat și plata efectivă a dividendelor creează o incertitudine semnificativă pentru acționari, care ar putea să nu beneficieze imediat de profitul promis, deși autoritățile fiscale au înregistrat deja veniturile din impozit.
Mai mult, contribuabilii se află într-o continuă tensiune, întrucât pot exista diferențe între dividendele repartizate și cele efectiv plătite. Aceste diferențe vor trebui reglate după aprobarea situațiilor financiare anuale finale, iar eventualele restituiri ale impozitelor se vor face în termen de 60 de zile de la aprobarea acestora. Astfel, fluxurile financiare ale companiilor sunt vulnerabile, iar contribuabilii trebuie să fie pregătiți să facă față unor corecții financiare neprevăzute.
Profitul nerepartizat și provocările anului 2025
În ciuda eforturilor de a beneficia de cota de 8% în 2024, există și o altă capcană fiscală: repartizarea profitului din anii anteriori. Deși profitul nerepartizat din anii trecuți poate fi distribuit până la sfârșitul anului 2024 pentru a beneficia de impozitul de 8%, procedurile trebuie respectate cu exactitate, iar eventualele greșeli administrative pot duce la aplicarea cotei de 10% pe dividende. De asemenea, companiile care încheie anul fiscal la 31 decembrie 2024 trebuie să fie conștiente că distribuirea dividendelor în 2025 atrage automat aplicarea cotei de impozit de 10%, chiar dacă situațiile financiare interimare sunt întocmite la finalul anului 2024.
În final, această modificare a cotei de impozit pe dividende se dovedește a fi o provocare administrativă complexă pentru companiile din România. Contribuabilii sunt nevoiți să se adapteze rapid și să respecte termenele stricte pentru a evita pierderi financiare semnificative, iar în multe cazuri, aceștia trebuie să depună eforturi considerabile pentru a naviga printr-o procedură fiscală complicată și dificil de gestionat. În contextul în care mulți antreprenori și acționari nu dispun de resursele necesare pentru a se conforma rapid noilor reglementări, această schimbare ar putea să aibă un impact semnificativ asupra stabilității financiare a multor companii mici și mijlocii din România.