Pe urmele lui Eminescu în București: Fragmente de istorie, case pierdute și legende urbane

Publicat: 15 ian. 2025, 07:59, de Cristian Matache, în Cultură , ? cititori
Pe urmele lui Eminescu în București: Fragmente de istorie, case pierdute și legende urbane

Pe străzile Bucureștiului, pașii lui Mihai Eminescu au scris povești care astăzi sunt doar șoapte ale trecutului. Într-un oraș al schimbării rapide, poetul național al României a trăit, a suferit și a visat, iar ecourile zbuciumului său rămân ancorate în memoria unor locuri istorice, astăzi pierdute sau transformate.

Deși Bucureștiul din secolul XIX era departe de metropola efervescentă de azi, Teatrul Național, așa cum era atunci, a reprezentat pentru Eminescu o rampă către înalta societate și către scena artistică. Nu era vorba despre teatrul pe care îl știm astăzi, ci despre clădirea somptuoasă de pe Calea Victoriei, al treilea teatru ca importanță din Europa la acea vreme, după Paris și Sankt Petersburg. Construit în perioada domniei lui Gheorghe Bibescu, teatrul devenise un simbol al modernizării culturale.

Între sufler și visător

Eminescu, tânărul atras de farmecul scenei, și-a găsit un loc printre culisele Teatrului Național. În peregrinările sale, a fost sufler pentru trupe itinerante și martor al lumii teatrale dintr-un oraș aflat în plină metamorfoză. Bucureștiul acelor ani era un oraș al contrastelor, unde eleganța clădirilor emblematice se îmbina cu tumultul unei capitale ce se străduia să se elibereze de sub influențele otomane.

Pe urmele unui teatru dispărut

În 1944, teatrul de pe Calea Victoriei a fost grav avariat în bombardamente, iar ce a mai rămas din el a fost înlocuit, sub regimul comunist, cu parcări și clădiri noi. Pierderea simbolului cultural a fost resimțită adânc, dar povestea teatrului rămâne vie prin relatările celor care îi cunosc istoria.

Eminescu, călător între București, Iași și alte orașe, nu a fost doar un poet, ci și un observator al lumii în care trăia. Deși viața sa a fost marcată de zbucium și suferință, ea rămâne o sursă inepuizabilă de inspirație.

Casa de pe Strada Speranței

Pe Strada Speranței, între Piața C.A. Rosetti și strada Paleologu, se afla una dintre casele în care Mihai Eminescu a locuit. Se spune că împărțea această locuință cu proprietarul casei, Dimitrie Didicu. Într-un București al secolului XIX, strada era o oază de liniște, dar și un spațiu care reflecta firea introvertită a poetului. Camera sa era plină de manuscrise și cărți, într-o dezordine care făcea imposibilă intervenția bunei gospodine ce încerca să păstreze curățenia. Povestea spune că, din cauza refuzului său de a permite femeii de serviciu să intre în cameră, locuința a ajuns să fie invadată de păianjeni și chiar de șoricei.

Din păcate, astăzi, locuința nu este marcată de nicio plăcuță comemorativă, iar identificarea exactă a locului rămâne un exercițiu de curiozitate istorică.

Mutarea lângă Biserica Caimata

După perioada petrecută pe Strada Speranței, Eminescu s-a mutat în apropierea Bisericii Caimata, o altă zonă simbolică a vechiului București. Biserica, cunoscută și drept „biserica lăutarilor”, era locul unde, de Sfânta Parascheva, lăutarii bucureșteni își sărbătoreau hramul. Atmosfera de acolo îmbina perfect spiritul boem al poetului cu efervescența culturală a orașului.

Din păcate, Biserica Caimata nu mai există astăzi, fiind demolată în 1890, la un an după moartea poetului, pentru a face loc modernizărilor urbane conduse de primarul Pache Protopopescu. Locul acesteia este ocupat acum de o parcare și de clădirea Bursei de Valori București, o întruchipare a contrastului dintre trecut și prezent.

Despre Eminescu și Maiorescu

O altă pagină fascinantă a vieții lui Eminescu în București o constituie relația sa cu mentorul său literar, Titu Maiorescu. Deși ambii proveneau din școli germane și împărtășeau o structură intelectuală riguroasă, diferențele de personalitate erau evidente. Maiorescu, un om pragmatic și orientat politic, a încercat să-l ajute pe Eminescu, înțelegând că poetul se afla în pericol din cauza stilului său de viață dezordonat și a problemelor de sănătate. Una dintre încercările sale a fost să-l aducă pe Eminescu să locuiască într-o casă mai confortabilă, dar poetul părea să prefere cadrele romantice, chiar dacă mizere, ale vechilor locuințe bucureștene.

Unde s-a scris „Luceafărul”?

Un alt loc legendar legat de viața lui Eminescu în București este strada Miercurea (azi Strada Golescu, colț cu Enescu), unde se spune că poetul ar fi scris „Luceafărul”. Placheta comemorativă existentă astăzi este amplasată greșit, locuința reală fiind situată pe un mic părculeț triunghiular din spatele unui bloc de pe strada respectivă.

Locuința de lângă Biserica Albă

Poetul a locuit și în zona de pe Calea Victoriei, vizavi de Biserica Albă, un loc marcat de farmecul mahalalelor vechi. Locul era situat în proximitatea caselor lui Barbu Catargiu, o personalitate marcantă a vremii.

Plimbările poetului prin grădinile Bucureștiului, printre biserici și clădiri istorice, l-au inspirat și i-au oferit acele momente de introspecție care se regăsesc în versurile sale. Biserica Albă, dar și alte lăcașuri de cult din jur, erau adesea locuri de liniște pentru Eminescu, un refugiu din agitația unei capitale aflate în plină tranziție.

Zona unde poetul și-a petrecut parte din viață este astăzi un melanj între vechi și nou. Clădirile istorice și grădinile umbroase, pe care Eminescu le-a cunoscut, coexistă cu modernitatea orașului. Moștenirea sa culturală este omniprezentă, iar numele lui răsună în fiecare colț al Bucureștiului, fie prin străzile care îi poartă numele, fie prin statuile și monumentele dedicate memoriei sale.

În vecinătatea Bisericii Albe, povestea lui Eminescu continuă să fie spusă, iar casele unde a locuit, deși unele dispărute, păstrează în aerul lor acea magie a unei epoci trecute, când poeziile sale marcau conștiința unei națiuni.

Declinul fizic și controversa medicală

Conform mărturiilor contemporanilor, inclusiv cele ale lui Dumitrache Cosmănescu, un apropiat al cercurilor literare bucureștene, Eminescu a suferit schimbări dramatice ale aspectului fizic începând cu anul 1883, moment asociat cu primul acces de așa-zisă „boală”. Descris inițial ca un bărbat robust, poetul a ajuns să slăbească atât de mult încât hainele îi atârnau, iar trăsăturile feței i-au devenit ascetice. Cosmănescu observa cu tristețe această transformare, amintind că „redingota îi stătea ca pe un umeraș”. Declanșarea problemelor de sănătate rămâne un subiect de dezbatere între istorici, iar tratamentele experimentale aplicate la acea vreme sunt considerate astăzi nepotrivite și chiar nocive.

Un poet dezamăgit de viață

În ultimii ani, Eminescu părea din ce în ce mai dezamăgit de viață și de propria creație. Se spune că nu mai găsea frumusețea poeziilor sale și ajunsese să le scrie pe bilețele, pe care le lăsa în frizerii sau le oferea cunoscuților, fără mari așteptări. Mărturii din acea perioadă descriu un om retras, sărac, care se confrunta cu dificultăți financiare și emoționale.

Un sfârșit controversat

Sfârșitul tragic al lui Eminescu continuă să alimenteze speculații. Poetul a fost internat la Băile Mitraszewski, într-un moment în care sănătatea sa mintală era deja deteriorată. Mărturiile contemporanilor scot în evidență degradarea fizică și psihică a poetului. Teoriile conspiraționiste sugerează o posibilă implicare a agenților austro-ungari, dar aceste ipoteze sunt greu de demonstrat. Totuși, viața dezordonată, lipsurile materiale și presiunile sociale ar fi fost suficiente pentru a conduce la un deznodământ prematur, fără necesitatea unui „ajutor extern”.

Ultimele clipe și controversele înmormântării

Când Eminescu s-a stins, în 1889, corpul său a fost dus la Spitalul Brâncovenesc pentru autopsie, înainte de a fi înmormântat la cimitirul Bellu. Ziarul Adevărul a a vorbit despre aceste moment și a menționat și cât cântărea creierul scriitorului.

 

Traseul funerar al poetului a fost unul memorabil, cu o mare mulțime de oameni venind să-și ia rămas bun. Printre aceștia se aflau și copii, ale căror prezențe sunt imortalizate într-un desen atribuit artistului Jichidii.

La înmormântare, imnul funebru „Mai am un singur dor” a fost pus pe muzică de Dimitrie Georgescu-Chiriac, marcând un moment de profundă emoție colectivă.

Eminescu în memoria bucureșteană

Traseul lui Eminescu prin București rămâne o sursă de inspirație pentru pasionații de literatură. Emanuel Bădescu, un cercetător al Bucureștiului, a documentat pas cu pas locurile prin care poetul a trecut, propunând un veritabil tur al capitalei literare. De la cafenelele din Lipscani până la locuințele sale temporare și locurile unde își publica articolele, fiecare colț al Bucureștiului poartă o parte din spiritul lui Eminescu.

De la geniu la mit

Viața și moartea lui Eminescu continuă să inspire generații întregi. Geniul său literar, alături de suferința umană care l-a marcat, construiesc o poveste complexă, ce merită explorată în detaliu. Fie prin poeziile sale nemuritoare, fie prin poveștile din spatele mitului, Eminescu rămâne un simbol al culturii românești și un subiect inepuizabil de dezbatere și admirație.

Viața și activitatea lui Mihai Eminescu, poetul național al României, continuă să stârnească dezbateri și controverse. De la publicistica sa vehementă la relațiile sale tensionate cu personalitățile epocii, fiecare detaliu al existenței sale reflectă complexitatea unui om dedicat ideilor sale, dar prins într-un context politic complicat și într-o societate nepregătită să-l accepte pe deplin.

Publicistul naționalist

Eminescu nu a fost doar poet, ci și un publicist prolific, ale cărui articole loveau în forță în evrei, unguri și chiar în politica externă a Austro-Ungariei. Era un naționalist al vremurilor sale, critic vehement al puterilor externe care amenințau autonomia și identitatea României. Această poziție i-a atras antipatia atât a liderilor politici, cât și a aliaților internaționali ai țării. Într-un context geopolitic sensibil, România fiind parte din Tripla Alianță alături de Austro-Ungaria și Germania, opiniile sale erau considerate nu doar incomode, ci și periculoase.

Polemica politică și relația cu Petre P. Carp

Una dintre figurile-cheie care l-au influențat pe Eminescu a fost Petre P. Carp, un politician pragmatic și germanofil. Carp, cunoscut pentru realismul său politic, ar fi intervenit direct pentru a „potoli” tonul poetului, văzând în publicistica sa un risc pentru stabilitatea alianțelor internaționale. Deși această intervenție a fost justificată de un calcul politic rece, ea a alimentat teoria conform căreia Eminescu ar fi fost „reprimat” de cercurile politice pentru opiniile sale.

Conflictul cu Alexandru Macedonski – rivalitate literară și declasare publică

Un episod definitoriu pentru percepția publică a lui Eminescu este legat de conflictul său cu Alexandru Macedonski, lider al curentului simbolist, situat la polul opus față de romantismul eminescian. Macedonski a fost acuzat de contemporani că a scris o epigramă batjocoritoare despre Eminescu în perioada declinului său psihic:
„Un X, pretins poet, acum / S-a dus pe cel mai jalnic drum. / Și-aș plânge dacă-n balamuc / Destinul lui n-ar fi mai bun.”

Deși Macedonski a negat ulterior intenția sa de a-l jigni pe Eminescu, publicarea epigramei a dus la ostracizarea sa din societatea literară. Revista sa, „Literatorul”, a pierdut din popularitate, iar reputația sa a fost serios afectată.

Între Caragiale, Slavici și Bucureștiul lui Eminescu

Prietenii săi apropiați, precum Ion Luca Caragiale și Ioan Slavici, au jucat un rol important în viața poetului. În București, cei trei – un moldovean, un valah și un bănățean – simbolizau, în mod metaforic, unitatea culturală a provinciilor românești. Totuși, relațiile nu erau lipsite de tensiuni. De exemplu, soția lui Slavici, prima sa parteneră, ar fi fost una dintre primele persoane care a diagnosticat starea de sănătate mentală a lui Eminescu, contribuind la stigmatizarea poetului.

Un romantic mai puțin clasic

Deși imaginea de „Don Juan” i s-a potrivit rareori, Eminescu nu a fost imun farmecului feminin. Una dintre poveștile mai puțin cunoscute îl implică pe poet în relația sa cu Cleopatra Lecca, fiica pictorului Constantin Lecca, un nume important în arta românească de la începuturile sale moderne. Cleopatra, o femeie cu „forme rubiconde” după relatările vremii, a reprezentat pentru Eminescu o iubire mai degrabă platonică. Poetul, mai preocupat de universul său interior, părea să prefere contemplația în locul pasiunilor consumate.

Anecdota cu Eminescu, care a fost surprins de o slujnică stând ascuns printre acareturile casei Cleopatrei, ilustrează natura sa romantică, dar și un strop din timiditatea sa. Spre deosebire de un „Don Juan” clasic, Eminescu părea mai mult un observator, un idealist care își trăia iubirile mai degrabă în poezie decât în viața reală.

Memoria uitată

Locurile eminesciene din București, cum ar fi strada Covaci, unde poetul a locuit și a scris o parte din opera sa publicistică, sunt astăzi aproape uitate. O plachetă modestă, încastrată pe fațada unui supermarket, amintește de trecerea sa prin capitală. Acest contrast între grandoarea operei și nepăsarea contemporanilor ridică întrebări despre modul în care România își păstrează memoria colectivă.

Casele care poartă amintirea poetului

Locurile în care a trăit și a creat Eminescu devin astăzi puncte de interes istoric. În București, viața sa s-a intersectat cu cea a prietenilor săi de breaslă, Ion Slavici și I.L. Caragiale. O primă locuință notabilă a fost pe strada Șipotul Fântânilor, în apropierea actualului Cișmigiu. Această zonă, cândva parte din proprietatea Crețulescu, găzduia celebrul „Izvor Eminescu”, un loc de întâlnire pentru poet și Caragiale.

Mai târziu, Eminescu a locuit pe strada actuală Căderea Bastiliei, o stradă încărcată de istorie, dar a cărei denumire rămâne un mister. Aici, se află casa Cleopatrei Lecca, unde poetul a petrecut momente de introspecție și visare. În acea perioadă, Eminescu frecventa și redacția ziarului „Timpul,” alături de prietenii săi, într-un mediu în care foamea și idealurile coexistau.

Artă, istorie și nostalgie

Dincolo de poezie, Eminescu a fost profund influențat de arta și cultura epocii sale. Legăturile sale cu familia Lecca și admirația pentru Teodor Aman, figură centrală a picturii românești, reflectă interesul său pentru estetica vizuală. Aman, cu atelierul său din București, a fost unul dintre pionierii artei moderne, influențând subtil imaginația poetului.

Poveștile și locurile din viața lui Eminescu, de la casele sale bucureștene la izvorul din Cișmigiu și legăturile cu contemporanii săi, sunt mărturii vii ale unui destin care transcende timpul. Poetul, mai mult decât orice, a fost un spirit idealist, prins între lumi – una reală, tumultuoasă și alta imaginată, sublimă.

Astăzi, fiecare colț al orașului care i-a purtat pașii spune o poveste despre omul care a definit poezia românească, invitându-ne să redescoperim locurile și poveștile care l-au inspirat.

Printre personalitățile marcante ale literaturii române, Mihai Eminescu rămâne un simbol de necontestat al culturii naționale. Însă, mai puțin cunoscută este povestea descendenților săi, care continuă să mențină o legătură cu numele marelui poet, chiar și după generații. Cimitirul Bellu din București, unde Eminescu își doarme somnul de veci, adăpostește și mormântul nepotului său, Gheorghe Eminescu, fiul fratelui poetului, Matei Eminescu.

Cimitirul Bellu – un muzeu în aer liber al literaturii române

Cimitirul Bellu nu este doar un loc de reculegere, ci și o pagină vie a istoriei literaturii române. Pe aceeași parcelă cu Mihai Eminescu își dorm somnul de veci și alte mari personalități, precum Ion Luca Caragiale, George Coșbuc și Traian Săvulescu. De-a lungul timpului, dorința de a concentra marile nume ale culturii pe aceeași parcelă a dus la o așezare mai „înghesuită” a mormintelor, după cum observă istoricii și vizitatorii.

Moștenirea lui Eminescu – mai mult decât sângele, o datorie culturală

De-a lungul timpului, numele Eminescu a inspirat generații întregi, atât în România, cât și în diaspora. Chiar dacă legăturile genealogice devin tot mai slabe, moștenirea culturală a lui Mihai Eminescu continuă să fie pilonul central al identității naționale. Nepoții și strănepoții săi, chiar dacă preferă să trăiască discret, duc mai departe o poveste care a depășit granițele timpului.

Cimitirul Bellu rămâne un loc de pelerinaj, unde fiecare vizitator are ocazia să reflecteze nu doar asupra operei lui Eminescu, ci și asupra destinului complicat al familiei sale, marcat de sacrificii, lupte și modestie.

Mihai Eminescu, figura centrală a literaturii române, rămâne un simbol al culturii naționale și o sursă nesfârșită de controverse și admirație. Viața și cariera sa sunt marcate de geniu, sacrificiu și tragedie, reflectând complexitatea unei epoci de tranziție în istoria României.