Ministrul Educației, propunere controversată. Vrea să interzică o practică veche în școli
Ministrul Educației, Daniel David, a propus o schimbare semnificativă în modul în care se desfășoară procesul de predare în școlile românești. Într-un interviu acordat Digi24, oficialul a declarat că își dorește eliminarea practicii prin care elevii sunt puși să scrie după dictare sau din manual, explicând că această metodă este ineficientă și nu contribuie la dezvoltarea competențelor reale ale elevilor.
Ministrul Educației, despre problema dictării și a copiatului din manual
Ministrul Educației a subliniat că metoda dictării sau a copiatului mecanic din manuale, încă folosită în multe școli, nu aduce beneficii semnificative elevilor. Daniel David a explicat că această practică nu dezvoltă competențele pe care ar trebui să le promoveze educația modernă, cum ar fi cultura generală, activitățile practice și valorile morale.
El a afirmat că intenționează să găsească o modalitate de a interzice utilizarea acestei metode în cazul în care nu este justificată pedagogic.
Conform declarațiilor sale, dictarea poate fi utilă doar în anumite cazuri, cum ar fi exersarea scrisului bazat pe limbajul oral. Însă, atunci când este utilizată în mod mecanic, doar pentru a umple caietele elevilor cu texte preluate din manuale, metoda devine, în opinia ministrului, „detrimentală” pentru procesul de învățare.
„În ceea ce priveşte metoda de predare, am şi spus, la un moment dat, caut o modalitate prin care, dacă nu vrei să antrenezi scrisul după limbajul oral, formula aia pe care o ştim mulţi dintre noi: stai jos şi scrie după dictare conţinuturi care există în manual sau altundeva, cumva să interzicem această metodă.
Este efectiv detrimentală. În acest fel, noi nu reuşim să transferăm acele competenţe despre care am discutat, adică cultură, activitate practică şi valori”, a afirmat Daniel David.
Care sunt competențele care lipsesc
Ministrul a atras atenția asupra faptului că, prin metodele actuale, școlile nu reușesc să transfere competențele esențiale către elevi. Acestea includ cultura generală, care trebuie să fie fundamentul educației, activitățile practice, care să conecteze cunoștințele teoretice cu aplicațiile lor în viața reală, și valorile morale, care să formeze caractere puternice și cetățeni responsabili.
Practici precum dictarea, în forma ei mecanică, nu contribuie la atingerea acestor obiective și ar trebui eliminate din procesul didactic.
„Repet, dacă nu vrei să antrenezi scrisul după limbajul oral sau că poate vrei să antrenezi, nu ştiu, scrisul după preluarea unor texte din manuale, dar când nu ai această idee, ci consideri că prin această metodă tu transferi competenţe şi cunoaştere, acea metodă, în acest moment, ar trebui interzisă”, a adăugat ministrul.
În cadrul aceleiași discuții, Daniel David a abordat și subiectul calității manualelor școlare. Ministrul a explicat că, din punctul său de vedere, un manual bun este acela care stârnește curiozitatea elevilor și îi determină să citească din proprie inițiativă.
Ministrul a recunoscut că actualele manuale folosite în școli nu sunt suficient de atractive și a subliniat necesitatea unei reforme în acest sens. El consideră că suportul didactic trebuie să fie conceput astfel încât să capteze atenția elevilor și să îi motiveze să se implice activ în procesul de învățare:
”Suportul legat de manuale nu este foarte atractiv. Eu am şi spus, de exemplu, că un manual bun ar fi un manual în care, dacă ai un manual despre democraţie, de exemplu, sau practici democratice şi eşti la lecţia a doua, un manual bun va fi când copilul, de curiozitate, citeşte lecţiile înainte. Ăla e un manual bun. Nu suntem acolo”