Au venit banii! Urmează și cele 62 de trenuri noi produse de PESA. Contractul este de 561 de milioane de euro

Publicat: 17 ian. 2025, 17:12, de Marian Apipie, în ECONOMIE , ? cititori
Au venit banii! Urmează și cele 62 de trenuri noi produse de PESA. Contractul este de 561 de milioane de euro
Au venit banii pentru cele 62 de trenuri noi produse de PESA

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat, vineri, semnarea contractului de finanțare RE-R aferent proiectului „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiență energetică în sectorul transporturilor – Material rulant sustenabil prin achiziția a 62 rame electrice regionale RE-R“. Cele 62 de trenuri noi vor fi furnizate de producătorul polonez PESA, contractul pentru ramele de scurt parcurs având o valoare de peste 561 de milioane de euro. Primul tren ar urma să ajungă în țară în această vară.

Au venit banii pentru cele 62 de trenuri noi produse de PESA. ARF a anunțat semnarea contractului de finanțare. „La finalul anului 2024, a fost semnat Contractul de finanțare RUIC nr. 101/24.12.2024 pentru realizarea proiectului «Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiență energetică în sectorul transporturilor – Material rulant sustenabil prin achiziția a 62 rame electrice regionale RE-R», între MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII, în calitate de organism delegat, în baza Acordului privind stabilirea condițiilor delegării și a atribuțiilor care fac obiectul delegării de către Ministerul Energiei, și AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ (ARF), în calitate de Beneficiar“, se arată în postarea ARF.

Potrivit sursei citate, obiectivul principal al proiectului îl constituie sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii scăzute de carbon în transportul feroviar, prin îmbunătățirea transferului modal, care va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) din transport.

Obiective specifice ale proiectului sunt:

  • Diminuarea dependenței de combustibilii fosili în sectorul feroviar prin înlocuirea materialului rulant existent, cu unități multiple utilizate pentru transportul regional și suburban de pasageri, ca parte a obligațiilor de serviciu public.
  • Reducerea aglomerațiilor rutiere în zonele periurbane ale principalelor orașe caracterizate de densități ridicate ale emisiilor de dioxid de carbon, prin promovarea transportului feroviar ca alternativă la transportul individual. Această măsură facilitează conectarea eficientă cu alte centre funcționale și generează o reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră, prin scăderea utilizării vehiculelor personale.

Au venit banii pentru cele 62 de trenuri noi produse de PESA. Pe ce rute vor circula

Valoarea totală a proiectului este de 2.777.369.677,05 lei (echivalent a 561.277.545,23 euro), distribuită după cum urmează: 2.326.921.993,03 lei (echivalent 470.246.750 euro) – valoare eligibilă asigurată din Fondul pentru modernizare; 450.447.684,02 lei (echivalent a 91.030.795,23 euro) – bugetul propriu al beneficiarului, sumă provenită de la Bugetul de Stat. Perioada de implementare a contractului este de 36 de luni.

Au venit banii pentru cele 62 de trenuri noi produse de PESA

Rutele de circulație pentru aceste trenuri sunt:

  • București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani;
  • Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița;
  • București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiorii, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești.

„Menționăm că acest obiectiv de investiții vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute, de pe rețeaua feroviară publică electrificată. Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul pentru Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanţarea de la bugetul de stat“, a mai precizat ARF.

Contractul de achiziţie a celor 62 de rame electrice regionale (RE-R) a fost semnat pe 30 ianuarie 2023, între reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai producătorului polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA). Primul tren nou produs de polonezii de la PESA, achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, este programat să sosească în România la sfârşitul semestrului I al acestui an, pentru a intra în teste în vederea autorizării de circulaţie.

Citește și: Noile trenuri electrice Alstom vor conecta Bucureștiul de Suceava, Iași, Galați și Cluj-Napoca