Turcii și-au făcut planul de atac! Cum vor acționa pe Secțiunea 2 Boița – Cornetu a A1 Sibiu – Pitești (VIDEO)
Se anunță un an cu lucrări în forță pe Autostrada Sibiu – Pitești (A1), unde sunt în execuție 4 secțiuni. Dacă secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești este ca și finalizată (15,7 km au fost dați în trafic în decembrie 2024, iar restul de 14,6 km ar urma să fie gata până în vară), iar pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș lucrările sunt avansate (PORR Construct a ajuns la un grad de execuție de 60% și va finaliza în primăvară și tunelul forat prin Dealul Momaia), lucrurile încep să se miște și pe secțiunile 2 și 3, Boița – Cornetu, respectiv Cornetu – Tigveni. Care este stadiul lucrărilor la Secțiunea 2 Boița – Cornetu a A1 Sibiu – Pitești? CNAIR a oferit, miercuri, ultimele informații despre acest proiect, transmise chiar de către constructor.
Turcii și-au făcut planul de atac și au stabilit cum vor acționa pe Secțiunea 2 Boița – Cornetu a autostrăzii Sibiu – Pitești. Este tronsonul pentru care, în vara anului trecut, a fost oprită circulația pe Valea Oltului, pe timp de zi, pentru 29 de zile. Potrivit declarațiilor inginerului Alexandru Bogdan, reprezentant al constructorilor, asocierea turcă Mapa – Cengiz a ajuns la un stadiu de 20% în zona viaductului Boița. De asemenea, se execută drumurile tehnologice necesare accesului către tunelul Robești, iar de săptămâna viitoare se va da startul producției de grinzi în fabrica proprie a antreprenorului, aflată la Sibiu. Vor fi opt kilometri de drumuri tehnologice în jurul tunelului Robești din secțiunea 2 a A1 Sibiu – Pitești.
„Suntem la km 32, în apropierea satului Greblești. În această zonă am început un drum de acces și platforme de lucru pentru un viaduct care va traversa râul Boia și vom pregăti drumul de acces către intrarea în tunelul Robești. Deja am pregătit aproximativ patru kilometri de drum în această zonă și tot patru kilometri de drum sunt pregătiți în partea cealaltă a tunelului Robești, dinspre localitatea Racovița. Aceste drumuri sunt gândite în principal pentru a evita deranjarea localnicilor și vor deservi la mutatul materialelor necesare la construcția autostrăzii în aceste zone“, a explicat inginerul Alexandru Bogdan, într-un video postat pe Facebook de CNAIR.
Turcii și-au făcut planul de atac pe Secțiunea 2 Boița – Cornetu a A1 Sibiu – Pitești. Au propria fabric de grinzi
Potrivit reprezentantului asocierii, se lucrează intens la Boița, iar la Sibiu turcii au deschis o fabrică pentru elementele prefabricate, unde vor fi confecționate grinzile.
„La Boița, progresul înregistrat este de 20%, se lucrează în continuare la piloți forați, fundații de pod, elevații. La Sibiu, există deja o fabrică pentru elementele prefabricate, pentru grinzi, care se află în faza de probe tehnologice, urmând ca în cursul săptămânii viitoare să fie turnate primele grinzi prefabricate. Avem deja montate cele două poduri rulante care vor ajuta la manipularea grinzilor prefabricate și pregătirea lor pentru transport și canalul în care se vor turna câte două grinzi odată și pretensiona grinzile fabricate. Lungimea canalului este de 80 de metri, permițând turnarea în același timp a două grinzi“, a precizat reprezentantul asocierii Mapa – Cengiz.
Inginerul Alexandru Bogdan a mai menționat că proiectul secțiunii 2 a A1 Sibiu – Pitești prevede peste 1000 de grinzi prefabricate și aproximativ 40.000 de tone de confecție metalică pentru tablierele din oțel. „Suplimentar mai avem de produs și 5.000 de tone de oțel pentru elementele din tunel. În zilele următoare vom face primele probe tehnologice de turnare a betonului, iar săptămâna viitoare este planificată prima turnare efectivă a unei grinzi pentru acest proiect“, a mai spus reprezentantul Mapa – Cengiz.
Pentru producția de beton, dar și pentru alte necesități ale șantierului, s-a deschis și o carieră de piatră în zona localității Lotrioara, unde a fost deja finalizată o stație de sortare, dar și un concasor. „Este o investiție a antreprenorului, plănuim să o folosim pentru toată autostrada, la producția de agregate – concasate“, a explicat Alexandru Bogdan.
S-au finalizat și studiile geotehnice
Studiile geotehnice de pe secțiunea Boița – Lazaret, pentru care a fost închisă Valea Oltului timp de o lună, au fost finalizate în decembrie 2024. „Se va finaliza curând și partea de proiectare, care va fi predată către aprobare. În studiul geotehnic, investigațiile au fost complexe și într-un număr impresionat. Au fost peste 800 de foraje geotehnice, dar și alte tipuri de investigații geotehnice, cu unde seismice și investigații geo-electrice“, a menționat ing. Alexandru Bogdan.
Ministerul Transporturilor a emis, în aprilie 2024, autorizația de construire pentru secțiunea 2 Boița – Cornetu din Autostrada Sibiu – Pitești (A1), mai exact pentru primul kilometru dinspre Boița, unde urmează să fie construit un viaduct de 650 de metri.
Secțiunea 2 Boița – Cornetu (31,33 km)
Antreprenor: Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS;
Durată contract: 68 de luni (18 luni proiectare, 50 de luni execuție);
Valoarea contract: 4,250 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);
Termen deschidere: 2028.
Citește și: A intrat în licitație cel mai spectaculos tronson de autostradă! Are 27 km și 4 tuneluri