Cel mai ambițios român: a dat examenul auto de 60 de ori
Obținerea permisului auto este pentru mulți români un proces anevoios, uneori comparabil cu un maraton al răbdării și perseverenței. În timp ce unii candidați reușesc să promoveze examenul din prima încercare, alții ajung să repete probele teoretice și practice de zeci de ori. Există chiar un caz celebru al unei persoane care a susținut examenul auto de nu mai puțin de 60 de ori până să își vadă visul împlinit – permisul de conducere în portofel.
De ce este atât de dificil examenul auto
În ultimii ani, examenul auto din România a devenit considerabil mai complex. Potrivit specialiștilor, această schimbare a fost determinată de nevoia de a îmbunătăți siguranța rutieră, mai ales după „fenomenul Pitești”, un episod controversat care a scos la iveală nereguli grave în procesul de obținere a permisului de conducere.
Astăzi, toate etapele examenului – atât proba teoretică, cât și cea practică – sunt filmate pentru a preveni orice suspiciune de fraudă și pentru a asigura transparența procesului. Însă, aceste măsuri mai stricte înseamnă și că fără o pregătire temeinică, șansele de reușită sunt considerabil mai mici.
Conform datelor furnizate de Direcția Generală de Permise, în anul 2024, aproape jumătate dintre candidații care au susținut proba teoretică au picat. Dintre cei aproximativ 705.000 de români care au încercat să treacă testul grilă, doar 46% au promovat. Proba practică, deși aparent mai accesibilă, a fost și ea un obstacol major pentru mulți dintre aspiranții la statutul de șofer. Din cele 581.000 de examinări privind proba practică, doar 50% au fost promovate din prima încercare.
Aceste cifre reflectă dificultățile cu care se confruntă candidații, dar și lacunele existente în procesul de instruire.
Cine este responsabil? Cursanții, instructorii sau sistemul?
Instructorul auto Marius Teodorescu, citat de Digi24, susține că una dintre problemele principale ale școlilor de șoferi din România este lipsa de profesionalism a unor instructori. Potrivit acestuia, mulți dintre cei care predau arta condusului nu au nici măcar abilități elementare de pedagogie.
Pe de altă parte, candidații găsesc frecvent scuze pentru eșecul lor, atribuind vina condițiilor externe: drumuri proaste, mașini necorespunzătoare sau chiar comportamentul examinatorilor. Cu toate acestea, statistica rămâne necruțătoare: România este pe primul loc în Europa în ceea ce privește accidentele rutiere cu victime, ceea ce indică deficiențe majore în procesul de formare a șoferilor.
„Ajungând acum la partea de practică, e, și aici sunt de vină școlile și, evident, și instructorii. Nu o spunem acum că dacă întrebi un cursant, în 90% din cazuri nu o să fie niciodată de vină cursantul, o să fie de vină examinatorul că era întors pe dos ori drumul că avea gropi, ori mașina că nu ține bine ambreiajul ori nu știu ce mamaie care a trecut strada și s-a grăbit și a trecut în fugă.
Vorbim de cazuri reale, vă spun că, și fac o paranteză, acesta e și motivul pentru care suntem primii în Europa la accidente cu victime, școala de instructori, partea practică, o pot face și o groază de alți instructori care ei habar n-au să conducă, habar n-au de ce înseamnă pedagogie, nu știu să predea unui cursant, dar fac această meserie”, explică Marius Teodorescu, instructor auto, pentru aceeaşi sursă.