Ministrul Educației, anunț pentru profesori. Salariile nu pot fi majorate: Ce se va întâmpla pe parcursul anului, vom vedea
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat recent că, în momentul de față, nu există posibilitatea de a majora salariile profesorilor, în conformitate cu prevederile actuale din ordonanța aflată în vigoare. Cu toate acestea, oficialul a precizat că situația ar putea evolua pe parcursul anului, în funcție de dinamica economiei și a bugetului național.
Ministrul Educației, despre transparența și utilizarea eficientă a fondurilor în educație
Ministrul a explicat că premierul este conștient de promisiunile făcute în trecut în ceea ce privește domeniul educației și că, dacă situația economico-financiară a țării se va îmbunătăți, se va face tot posibilul pentru a onora aceste angajamente. Declarațiile au fost făcute în cadrul briefingului de presă organizat după ședința de guvern de marți.
Referindu-se la cerința ca inspectoratele școlare să aducă evidențe privind utilizarea primei didactice, ministrul Daniel David a subliniat că legea în vigoare a fost respectată în utilizarea acestor fonduri. Totuși, acesta a adăugat că analizele vor continua pentru a asigura nu doar respectarea cadrului legal, ci și utilizarea eficientă a banilor.
Ministrul a precizat că, fiind nou în această funcție, consideră extrem de important ca orice investiție în educație să fie analizată prin prisma eficienței, nu doar a execuției bugetare. Această abordare subliniază preocuparea pentru o mai bună administrare a resurselor financiare în educație.
„În acest moment, conform ordonanției pe care o cunoașteți, nu pot fi majorate salariile profesorilor. Ce se va întâmpla pe parcursul anului, vom vedea. Premierul a declarat că este conștient de promisiunile făcute educației, iar în condițiile în care componentele economico-financiare vor funcționa mai bine pe parcursul anului, știe că trebuie să le onoreze”, a spus ministrul Educației și Cercetării.
Evaluarea profesorilor și salariile bazate pe performanță
O altă temă abordată de ministru a fost evaluarea cadrelor didactice și posibilitatea introducerii unui sistem de salarizare bazat pe performanță. Ministrul a afirmat că este necesar să existe o discuție amplă cu privire la salariile de bază pentru personalul din educație și cercetare, pornind de la ceea ce societatea așteaptă de la aceste domenii și de la nevoile stringente din sistem.
Daniel David a subliniat că există probleme majore în atragerea absolvenților bine pregătiți către o carieră în învățământul preuniversitar, mai ales în cazul disciplinelor de științe. Această tendință este îngrijorătoare, deoarece domenii precum fizica, chimia sau matematica se confruntă cu un deficit considerabil de profesori calificați.
Ministrul a argumentat că salariile de bază trebuie să reflecte importanța socială a acestor profesii, dar și să fie corelate cu o serie de standarde minimale:
„Va trebui să discutăm, sigur, salariul de bază pentru cei din zona educație și zona cercetării. Așa cum am spus, discuția, din punctul meu de vedere, trebuie să pornească de la ce dorim noi ca societate de la aceste domenii și să pornim de la acele salarii de bază care să onoreze aceste roluri sociale și în același timp de nevoile pe care le avem, fiindcă, în acest moment, să știți că avem probleme majore în zona educației, mai ales în zona profesorilor de științe, mai ales prin prisma faptului că foarte mulți absolvenți buni de învățământ superior nu mai aleg ca prima carieră zona preuniversitară”
Salariul de bază și performanța: cum se pot motiva cadrele didactice
Ministrul a explicat că salariul de bază al profesorilor ar trebui să fie completat de mecanisme bazate pe performanță. El a oferit exemplul altor sectoare publice, unde există standarde minimale pentru salariul de bază, iar performanțele individuale sunt recompensate suplimentar prin indicatori specifici. În opinia sa, acest sistem ar permite o mai bună susținere a cadrelor didactice care demonstrează excelență în activitatea profesională.
De asemenea, ministrul a evidențiat importanța stabilirii unor politici salariale care să facă atractivă profesia de dascăl pentru absolvenții de învățământ superior. Lipsa unor beneficii financiare competitive descurajează mulți tineri bine pregătiți să urmeze o carieră în învățământ, ceea ce amplifică problemele deja existente în sistem.