Se fac studii pentru o nouă autostradă. CNIR așteaptă finanțarea pentru SF. Au apărut și primele contre

Publicat: 31 ian. 2025, 11:03, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Se fac studii pentru o nouă autostradă. CNIR așteaptă finanțarea pentru SF. Au apărut și primele contre
Se fac studii pentru o nouă autostradă. CNIR așteaptă finanțarea pentru SF

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat, joi seară, că a elaborat și depus aplicația de finanțare pentru proiectul „Elaborare studiu de fezabilitate autostrada Brașov – Bacău“, în vederea obținerii finanțării nerambursabile în cadrul Programului Transport (PT) 2021-2027. Obiectivul proiectului îl constituie realizarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada (A13) Brașov – Bacău, inclusiv activități conexe, precum realizarea auditului de siguranță rutieră. Se fac deja foraje geotehnice în județul Covasna.

Se fac studii pentru o nouă autostradă. CNIR așteaptă finanțarea pentru SF. Potrivit Companiei, solicitarea de finanțare a fost depusă la Autoritatea de Management din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru o valoare totală estimată de 97.082.000,32 lei (inclusiv TVA), din care contribuția Uniunii Europene din FEDR este de 32.653.387,89 lei, reprezentând 40% din valoarea eligibilă a studiului, diferența de 64.428.612,43 lei reprezentând contribuția de la Bugetul de Stat al României (compusă din cota de 60% din valoarea eligibilă, precum și TVA). Contractul de finanțare pentru acest proiect va putea fi semnat ulterior parcurgerii etapelor de evaluare si selecție, în conformitate cu prevederile Ghidului Solicitantului pentru Programul Transport (PT) 2021 – 2027), susține CNIR.

Contractul pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate al Autostrăzii Brașov – Bacău are valoare de 81 milioane lei și o durată de 24 de luni, calculată de la data începerii activităților, respectiv septembrie 2024, anunță Compania.

„Prestatorul – Consitrans SRL – este mobilizat cu cinci utilaje pentru realizarea forajelor geotehnice în județul Covasna, în zona orașului Târgu Secuiesc și a realizat peste 3.000 de metri liniari de foraje. Studiul de fezabilitate include: Studiu și Proiect Geotehnic, Studiu Topografic, Studiu Arheologic, Documentație de Mediu (Acord de Mediu). Studiul de fezabilitate este necesar pentru stabilirea traseului final al viitoarei autostrăzi și a costului estimat pentru etapa ulterioară de proiectare și execuție“, informează Compania Națională de Investiții Rutiere.

Se fac studii pentru o nouă autostradă: Brașov – Bacău. Ce a solicitat un primar de pe traseul A13

Sectorul Brașov – Bacău (162 km) al Autostrăzii A13 se va conecta cu viitoarea Autostradă Sibiu – Făgăraș – Brașov printr-un nod de mare viteză în zona localității Codlea, iar în zona județului Bacău, la Răcăciuni, cu Autostrada Moldovei (A7). Proiectul face parte din coridorul de conectivitate „Carpatia“ și este inclus în Planul Investițional al României 2021-2030.

Se fac studii pentru o nouă autostradă. CNIR așteaptă finanțarea pentru SF

Legat de viitorul traseu al autostrăzii Brașov – Bacău au apărut și discuții. Benkő Árpád Jenő, noul primar a comunei Ilieni (județul Covasna), a cerut o întrevedere cu conducerea CNIR, având în vedere că localitatea se află pe traseul A13. Pentru că nu a primit răspuns, a revenit cu o nouă solicitare, de data asta pe Facebook.

„Sunt primarul comunei Ilieni din județul Covasna, comună care se află pe traseul A13! După cum văd, proiectul merge înainte, fără a lua în considerare nemulțumirile localnicilor din comuna noastră! În data de 16.12.2024, dupa ce proiectul a fost preluat de CNIR, am solicitat o întâlnire cu dl director Budescu Gabriel, dar până astăzi nu am primit niciun răspuns. Vreau să precizez că noi nu suntem înpotriva autostrăzii, dar nu o să fim de acord să fim batjocoriți“, este comentariul făcut de edil la postarea CNIR.

Ce i-a răspuns CNIR

Compania Națională de Investiții Rutiere i-a răspuns imediat. „Așa cum am menționat și în anunțul anterior privind Autostrada A 13 (postarea CNIR din data de 16.01.2025), o autoritate națională a ridicat problema reevaluării și reproiectării traseului în zona respectivă. Suntem în permanentă legătură cu autoritățile implicate și așteptăm să primim informații complete și actualizate pentru a analiza corespunzător situația și a propune eventuale corecții de traseu. Vă asigurăm că imediat ce avem datele necesare vom fi în măsura să vă contactam pentru o discuție aplicată pe această temă“, a transmis CNIR.

Citește și: UMB și-a trimis „armata“ pe Tronsonul 4 al DEx12 Craiova – Pitești! Când vor fi gata ultimii 12 km ai drumului (VIDEO)