Aida și Madama Butterfly deschid luna februarie la Opera Națională București

Publicat: 31 ian. 2025, 13:14, de Rona David, în Cultură , ? cititori
Aida și Madama Butterfly deschid luna februarie la Opera Națională București

În perioada 1-2 februarie 2025, Opera Națională București oferă melomanilor două dintre cele mai fermecătoare titluri din repertoriul clasic universal: Aida de Verdi (1 februarie) și Madama Butterfly de Puccini (2 februarie).

Aida (de Giuseppe Verdi) – sâmbătă, 1 februarie, ora 18:30

Dincolo de povestea de dragoste – atemporal tragică – dintre Aida (soprană) și Radamès (tenor), această operă verdiană are un merit excepțional: abordează o serie de teme politice spinoase, care rămân extrem de actuale până astăzi. Plasată în mijlocul unui război dintre Egipt și Etiopia, Aida de Verdi reliefează cu putere tensiunea dintre puterea imperială și identitatea națională. Aida, o prințesă etiopiană înrobită în Egipt, întruchipează acest conflict în timp ce navighează antagonic între iubirea pentru comandantul militar egiptean Radamès și datoria față de propria patrie și familie. Lupta internă a Aidei reflectă tensiunea politică mai largă a epocii de construcție națională în care opera a fost scrisă (secolul XIX), în paralel cu lupta popoarelor de afirmare națională și de ieșire de sub dominație străină (cazul românesc și italienesc sunt istoric sugestive în acest sens).

Înainte de a deveni una dintre cele mai iubite și mai puse în scenă opere din lume, Madama Butterfly a fost un lamentabil eșec. Giacomo Puccini a compus cinci variante diferite ale acestei opere. Din cauza finalizării sale întârziate și timpului insuficient de repetiție, prima versiune (cea din 17 februarie 1904 care a avut premiera la Scala din Milano) a fost un eșec imens și, prin urmare, opera a fost rapid retrasă. Ulterior, Puccini a revizuit substanțial partitura, fragmentând actul al doilea în două părți separate (corul Humming formând o punte între actul II și actul III).

Madama Butterfly (de Puccini) 

Sinopsis

Actul I

La Nagasaki, într-o casă de pe colină, se serbează căsătoria japonezei Cio-Cio-San (Madama Butterfly) cu ofițerul american Pinkerton. Consulul Sharpless îi atrage atenția că tânăra mireasă ia în serios căsătoria, care pentru Pinkerton este doar amuzament. Într-adevăr, atunci când rudele o repudiază pentru această legătură, tânăra găsește în iubirea lui Pinkerton o consolare care nu seamănă cu o simplă joacă.

Actul al II-lea

Au trecut trei ani de așteptare, dar Butterfly tot mai speră că Pinkerton se va întoarce, crescându-și fiul și refuzând orice propunere de a se recăsători. Ea are încredere în jurământul de dragoste și nu înțelege sfaturile consulului Statelor Unite, care are misiunea de a-i anunța întoarcerea lui Pinkerton, recăsătorit, pentru a-și lua doar fiul.

Actul al III-lea

După o noapte de veghe, Butterfly adoarme în zori. La auzul semnalului de intrare în port a navei, Butterfly se pregătește să-și primească soțul. Pinkerton sosește împreună cu Consulul și cu Kate, soția sa americană, și îi spune cameristei Suzuki scopul vizitei lor. Suzuki își dă seama că sfârșitul tinerei stăpâne a sosit. Butterfly suportă vestea cu mult curaj, dar cere ca Pinkerton să vină să-și ia copilul. În timp ce micuțul își așteaptă tatăl, Butterfly se sinucide, auzindu-și pentru ultima oară numele strigat de Pinkerton, care urcă în goană colina.

La următoarea reprezentație, pe 24 mai 1904, la Brescia, versiunea revizuită a fost un succes instantaneu. Versiunea considerată standard astăzi și cea mai frecvent interpretată este cea de-a cincea și ultima variantă, datând din 1907.

Madama Butterfly oferă și o lecție despre perseverență: pe care este bine să nu o uităm niciodată.