Lipsa controlorilor de trafic aerian, cererea în creștere pentru călătorii, o creștere a numărului de coliziuni aeroportuare evitate la limită și plângerile privind disfuncționalitățile Congresului în actualizarea legislației și a cheltuielilor legate de siguranța aviatică au evoluat spre un accident aviatic fatal (cu 67 de morți), primul al unei companii aeriene interne din SUA, din 2009. Fiecare dintre acești factori enumerați mai sus a avut un aport la finalul tragic de miercuri.
Un accident aviatic de proporții a zguduit Statele Unite miercuri seara, când un elicopter militar Blackhawk s-a ciocnit cu un avion de pasageri deasupra râului Potomac, lângă Aeroportul Național Ronald Reagan din Washington. Incidentul a avut loc în condiții de vreme senină și s-a soldat cu moartea tuturor celor aflați la bordul ambelor aeronave.
Un sistem aviatic tensionat
Această tragedie este cel mai grav accident aviatic din SUA din ultimele două decenii. Vine într-un moment în care sistemul de control al traficului aerian este sub o presiune tot mai mare. Pandemia de COVID-19 a accentuat deficitul de controlori aerieni, reluarea rapidă a călătoriilor comerciale a suprasolicitat un sistem deja fragil.
Problemele de finanțare ale Administrației Federale a Aviației (FAA) și lipsa unei conduceri stabile au făcut derizorii eforturile de modernizare.
„Știm că avem o lipsă critică de controlori de trafic aerian, iar mulți dintre ei lucrează peste program, ceea ce crește riscul de erori fatale”, a declarat Peter DeFazio, fost președinte al Comitetului pentru Transport al Camerei Reprezentanților, conform Politico.
Creșterea numărului de incidente aviatice
Numărul coliziunilor evitate la limită dintre avioanele comerciale a crescut alarmant în ultimii ani. Potrivit datelor FAA, în 2022 s-au înregistrat cinci astfel de incidente grave, iar în 2023 numărul lor s-a dublat: 11. Deși anul trecut a fost marcat de o ușoară scădere, oficialii aviației continuă să investigheze multiple evenimente periculoase.
Jennifer Homendy, președinta Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB), a avertizat în repetate rânduri că situația este periculoasă. „Tragem un semnal de alarmă și avem nevoie de acțiune. Nu vreau doar să aud promisiuni, ci vreau fapte”. Ea a fost printre cei care transmiteau cele mai puternice avertismente. Spunea reporterilor la sfârșitul anului 2023 că sistemul de trafic aerian are nevoie de ajutor. Acesta ar fi putut veni sub forma unei finanțări sporite pentru controlori sau a unei tehnologii îmbunătățite.
Ancheta, încă în desfășurare
Deși va dura minimum un an până la publicarea unui raport final, anchetatorii NTSB analizează deja posibilele cauze ale coliziunii. Primele date arată că turnul de control al Aeroportului Reagan funcționa cu un număr limitat de controlori. Un singur operator supraveghea atât traficul aerian general, cât și elicopterele militare aflate în misiuni de antrenament.
Comunicările radio dintre turnul de control și echipajul elicopterului sugerează că acesta fusese avertizat despre prezența avionului de pasageri. Rămâne totuși neclar dacă pilotul a reușit să-l localizeze vizual în timp util. Se aude pe înregistrări cum controlorul de trafic îi spune pilotului de elicopter „la naiba, fă ceva!”. Asta, când controlorul ar fi trebuit să îi dicteze pilotului de elicopter ce manevre ar fi trebuit să facă. Replica sa caracterizează însă întreaga situație din segmentul controlului traficului aerian.
Personalul turnului de control al lui Reagan National nu era „cel normal pentru ora din zi și volumul de trafic”. Relata, joi, The New York Times , citând dintr-un raport intern preliminar al FAA despre accident.
Un oficial familiarizat cu operațiunile turnului a declarat pentru POLITICO că numărul controlorilor de trafic de la turn a fost adecvat. Doar că un supraveghetor a decis ca un controlor să monitorizeze atât zborurile aeriene, cât și traficul elicopterelor. În mod normal, acele sarcini sunt împărțite între doi controlori până după ora 21:30, a spus oficialul. El nu a fost autorizat să vorbească public despre accident în timpul anchetei. Ciocnirea de miercuri a avut loc în jurul orei 21.00.
Reacții și măsuri
Accidentul a generat reacții puternice din partea oficialilor federali. Senatorul Tammy Duckworth, fost pilot de elicopter, a declarat că echipajul militar executa un antrenament de rutină. El a subliniat importanța modernizării sistemului de control al traficului aerian.
De asemenea, incidentul a devenit rapid subiect de controversă politică. Fostul președinte Donald Trump a sugerat că politicile de diversitate ale administrației Biden au contribuit la slăbirea standardelor de siguranță. Răspunsurile nu au întârziat, fostul secretar al Transporturilor, Pete Buttigieg, numind declarațiile lui Trump „disprețuitoare”.
Duckworth, președintele în funcție al subcomitetului de aviație al Senatului, i-a reproșat lui Trump pentru că a sărit cu narațiunea diversității – și a sugerat că eforturile lui Trump și ale țarului său de eficiență, Elon Musk, de a reduce forța de muncă federală, agravează tensiunea în rândul angajaților FAA. Ea a remarcat că lucrătorii din agenții se numără printre cei care au primit e-mailuri săptămâna aceasta de la Biroul de Management al Personalului de la Casa Albă care le cerea să ia în considerare renunțarea la slujbă.
Aceste scrisori au ajuns și la „unii controlori de trafic aerian care sunt responsabili de spațiul aerian din regiunea de nord-est”, a spus Duckworth, „încercând practic să-i sperie să renunțe într-un moment în care avem o lipsă de controlori de trafic aerian. Așa că nu cred că administrația Trump este într-o poziție puternică în acest moment pentru a începe să dea vina pe alții.”
Cea mai mare tragedie aeriană din ultimele decenii
Coliziunea de miercuri este primul accident mortal implicând un avion de linie în SUA din 2013, când un avion sud-coreean s-a prăbușit la San Francisco. Este, de asemenea, cel mai grav incident aviatic american de la prăbușirea unui avion în Belle Harbor, New York, în 2001, care a ucis 260 de persoane.
Deocamdată, autoritățile aviatice se concentrează pe investigarea cauzelor exacte ale tragediei și pe identificarea eventualelor deficiențe sistemice.