Ce se află în spatele ,,faimei” mondiale a Dusterului românesc, ,,nășit” de Carlos Ghosn. Un lung șir de fraude și înșelăciuni, de înalt nivel
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/so-5e15bb8266a4bdf201ae5f08-ph0-2.jpg)
O decizie ,,istorică” în lumea auto este așteptată pe 4 februarie, după șase ani de la scandalul Nissan-Ghosn, care a zguduit industria auto japoneză și alianța Renault – Nissan – Mitsubishi, la nivel mondial, și ale cărui reverberații ajung și în istoria producătorului Automobile Dacia, de la Mioveni.
După șase ani de procese, instanțele de judecată de la Tokyo au ajuns la o decizie, care a clarificat în final fraudele financiare în care au fost implicați șefii constructorilor de automobile din Alianță, inclusiv Carlos Ghosn, de la Renault, decorat de președintele Traian Băsescu cu ordinul ,,Steaua României” în grad de Comandor.
În scandalul Nissan-Ghosn, inclusiv fostul director executiv al companiei Nissan, Greg Kelly, a putut, în sfârșit, să-și clarifice situația, printr-o decizie pronunțată în recurs de o instanță din Tokyo, iar o decizie definitivă privind fraudele din Alianța Renault-Nissan-Mitsubischi va fi anunțată pe 4 februarie.
,,La mai bine de șase ani după ce a fost păcălit să vină în Japonia, pentru a putea fi arestat și aruncat în închisoare, fostul director Nissan, Greg Kelly, ar putea avea parte, în sfârșit, de exonerarea completă de vinovăție, atunci când o instanță de apel din Tokyo va pronunța decizia mult așteptată, pe 4 februarie, cu privire la presupusul său rol în scandalul lui Carlos Ghosn.
La aproape șase ani de la arestarea lui Carlos Ghosn în Japonia și de la căderea uluitoare din calitatea de venerat președinte al imperiului auto Renault Nissan Mitsubishi, saga corporativă și criminală își lasă încă amprenta asupra Nissan, în timp ce trece prin noi audieri în instanță”, scrie Automotive News.
Cum a preluat constructorul francez Renault pachetul majoritar de acțiuni la Dacia Mioveni, sub conducerea lui Carlos Ghosn.
În 1998, guvernul Radu Vasile a semnat privatizarea Dacia către Renault. Louis Schweitzer, CEO Renault la acea vreme, a fost ,,vizionarul” Daciei moderne, care a deschis drumul lui Carlos Ghosn către Dacia Duster. Prima Dacia Duster a fost produsă în România în decembrie 2009. A fost fabricată la uzina Dacia de la Mioveni, iar Duster a fost lansat oficial pe piață în 2010.
Semnarea contractului de privatizare cu Renault, de către Guvernul României, prin vânzarea a 51% din acţiunile Automobile Dacia a reprezentat cel mai important eveniment economic al anilor ‘90.
Pe 8 aprile 2010, Traian Băsescu a devenit primul posesor de Duster din România. Presedintele a primit mașina din partea oficialilor Dacia, chiar în incinta fabricii de la Mioveni. Presa de specialitate de la acea vreme scria: ,, Traian Băsescu nu a primit cadou Duster-ul, acesta fiind cumpărat în acte de soția demnitarului român, cu 17.220 de euro, prețul de listă a versiunii full-option comandate”.
Ce rol a jucat Carlos Ghosn.
Pe 11 octombrie 2013, Carlos Ghosn, directorul general al Renault-Nissan şi unul dintre cei mai puternici executivi din lume și, ulterior, ,,notabil infractor”, a venit în România, unde s-a întâlnit cu şeful Guvernului și cu președintele Traian Băsescu. Reprezentanții Dacia au precizat că “este o vizită de lucru”.
,,Inculpatul” Carlos Ghosn a mai fost în România şi în 2005 şi în 2007, când s-a întâlnit cu Băsescu, la Cotroceni, în vizite al căror scop nu a fost dezvăluit.
Fraudele lui Carlos Ghosn, descoperite de justiția japoneză
După ce fraudele lui Carlos Ghosn au fost descoperite, Tribunalul din Tokio, care se ocupă de cazul fostului președinte al Nissan, Carlos Ghosn, a acceptat, la un moment dat, să îl pună în libertate, sub cauțiune, pe omul de afaceri, care se afla în detenție provizorie, pentru nereguli fiscale.
Judecătorul a decis să acorde libertatea înaltului executiv franco-brazilian, sub o cauțiune de un miliard de yeni (7,8 milioane de euro / 8,9 milioane de dolari), a anunțat tribunalul tokyoit, într-un comunicat.
Instanța a acceptat astfel o cerere depusă o nouă echipă de avocați, angajată de Ghosn, după ce i-au fost respinse două cereri similare, făcute de foștii săi avocați.
Carlos Ghosn, care a fost inițial în custodie, pentru posibile infracțiuni fiscale și comportament necorespunzător, a fost arestat, ulterior, după ce Nissan a desfășurat o anchetă internă, în cadrul căreia s-a descoperit că acesta raportase remunerații mai mici decât cele pe care le-a primit efectiv pe parcursul mai multor ani, precum și că a utilizat în mod necorespunzător resursele companiei.
Ulterior, au fost adăugate și alte acuzații la adresa lui Ghosn, care în tot acest timp s-a declarat nevinovat, printre care se numără transferul unor pierderi dintr-una dintre companiile sale către conturile Nissan sau acordarea unor remunerații care nu fuseseră aprobate de canalele corespunzătoare.
Fostul director Nissan, Greg Kelly, pleacă din Japonia împreună cu soția sa Dee, în 2022, după ce a fost escortat la aeroportul din Tokyo de către ambasadorul SUA în Japonia de atunci, Rahm Emanuel. (HANS GREIMEL/ȘTIRI AUTO)
X X X
Scandalul lui Carlos Ghosn este unul dintre cele mai mari și mai mediatizate cazuri din istoria afacerilor și a justiției din Japonia
Ghosn, fostul CEO al Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, a fost arestat în noiembrie 2018, sub acuzația de abuzuri financiare, inclusiv neplata taxelor și folosirea fondurilor companiei în interes personal. A fost acuzat că ar fi ascuns o parte semnificativă din venitul său și că ar fi folosit banii companiei pentru cheltuieli personale, cum ar fi plăți pentru locuințe de lux și călătorii extravagante.
Cazul a avut o mare rezonanță, nu doar din cauza dimensiunii scandalului și a implicării unui lider global de afaceri, dar și din cauza modului în care a fost gestionat de autoritățile japoneze.
Sistemul juridic japonez a fost criticat pentru practicile sale, în special pentru „detenția preventivă” lungă, în care Ghosn a fost reținut fără a fi inculpat oficial pentru mult timp. Acest lucru a stârnit controverse privind drepturile omului și transparența proceselor legale din Japonia.
X X X
Un aspect cu adevărat senzațional al cazului a fost evadarea lui Ghosn din Japonia, în decembrie 2019.
După o perioadă de detenție și procese legale, Ghosn a reușit să scape din Japonia ascuns într-o cutie de echipamente muzicale, fiind transportat într-un zbor privat către Liban, țara sa natală, unde are cetățenie.
Această evadare a fost o lovitură majoră pentru autoritățile japoneze și a alimentat și mai mult controversa privind cazul său.
Scandalul a avut un impact semnificativ asupra reputației lui Ghosn și a companiilor implicate, iar Japonia a fost nevoită să facă față unor critici internaționale referitoare la sistemul său juridic și tratamentele aplicate persoanelor acuzate de crime financiare.
Carlos Ghosn, în schimb, a susținut că acuzațiile împotriva sa au fost motivate politic, într-o încercare de a-l elimina din funcția de lider al alianței auto.
Este o poveste care a captat atenția întregii lumi și a adus în prim-plan atât conflictele interne din cadrul industriei auto, cât și deficiențele percepute ale sistemului judiciar japonez.
Relatările presei auto despre scandalul Carlos Ghosn.
Președintele Nissan Carlos Ghosn a fost arestat în Japonia, iar producătorul de mașini japonez pe care l-a salvat cândva din pragul falimentului intenționează acum să-l concedieze pe directorul de vârf, pentru că ar fi fost „creierul” din spatele comportamentului financiar „semnificativ” infracțional.
CEO-ul Hiroto Saikawa, în vârstă de 65 de ani, într-o întorsătură uimitoare a evenimentelor, l-a acuzat pe Carlos Ghosn de trei abateri financiare și a declarat că consiliul de administrație va vota să-l demită pe colegul său de lungă durată.
Ghosn, în vârstă de 64 de ani, ar fi subraportat veniturile sale în dosarele oficiale ale bursei. El a deturnat fonduri de investiții corporative pentru uz personal. Și a folosit greșit cheltuielile companiei, a spus Saikawa. Ghosn a fost arestat mai devreme în a doua zi după sosirea pe un aeroport din Tokyo și acuzat de încălcări similare ale legilor financiare ale Japoniei, a informat presa locală.
A fost o dezvoltare-bombă pentru unul dintre cei mai reputați directori ai industriei și un om care a creat cel mai mare parteneriat auto, Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi. Ghosn îi supraveghează pe toți în calitate de președinte al alianței, în timp ce îi prezidează individual pe toți cei trei producători de automobile și, în același timp, este CEO al partenerului francez Renault.
După decizia Nissan de a-l înlătura pe Ghosn, Mitsubishi a emis o declarație în care a anunțat că a recomanda și consiliului său de administrație să-și demită președintele.
Arestarea lui Ghos și concedierile în așteptare ridică noi îndoieli cu privire la viitorul alianței Renault-Nissan-Mitsubishi.
Era de așteptat ca Ghosn să demisioneze din funcția de președinte al alianței în următorii ani și a lucrat în culise pentru a formula o structură care să-i mențină pe producătorii de mașini să lucreze împreună, păstrându-și în același timp independența și identitatea mărcii.
Ghosn era unul dintre cei mai bine plătiți directori din Japonia, un punct permanent de controversă, într-o țară în care chiar și directorii de top primesc salarii mult mai mici decât omologii lor internaționali.
La o conferință de presă, Saikawa a declarat că Nissan dorește să păstreze alianța, dar a văzut asta ca pe o oportunitate de a-și schimba structura de management. El a condamnat infracțiunile financiare ale partenerului francez, și a subliniat faptul că directorul Carlos Ghosn avea prea multă putere concentrată în mâna lui, și era lipsit de transparență.
„Acesta este un impact negativ al regimului de lungă durată al domnului Ghosn”, a spus Saikawa, menționând că Ghosn a fost la cârma alianței aproape de 19 ani. „Este o oportunitate bună de a revizui modul în care lucrăm”, și pentru schimbare a subliniat aliatul japonez.
Greg Kelly a fost folosit de Ghosn în rolul de complice
Nissan l-a folosit pe membrul american al consiliului de administrație, Greg Kelly, în vârstă de 62 de ani, în calitate de co-conspirator al lui Ghosn, a spus instanța.
Acesta a fost promovat, discreționar, în grad ca poziție în alianță, fiind numit ,,pe pile” director de resurse umane și consilier apropiat al lui Ghosn.
„Am confirmat că acești doi sunt mințile diabolice ale fraudei fiscale”, a spus Saikawa despre Ghosn și Kelly, menționând că și Kelly va fi demis. „Acesta este un act care nu poate fi tolerat”.
Amploarea prejudiciului pentru care Ghosn a fost condamnat
Ghosn este considerat de către Nissan că și-a subraportat veniturile pe parcursul mai multor ani și a folosit abuziv activele corporative. Deși Nissan nu a comentat imediat amploarea presupusei subraportari a veniturilor, agenția de știri Jiji a spus că Ghosn a raportat o despăgubire de aproape 10 miliarde de yeni (88,7 milioane de dolari).
Agenția de presă Kyodo a anunțat că frauda a avut loc pe parcursul a cinci ani, din 2011 până în 2015.
Hiroto Saikawa a refuzat să ofere detalii, invocând ancheta penală în curs, dar a spus că o condamnare și căderea lui Ghosn nu va afecta alianța.
„Parteneriatul în sine nu va fi afectat de acest eveniment”, a sublinat el.
Saikawa a dat vina pentru presupusul abuz, pe concentrarea de prea multă putere într-un singur director executiv de atâția ani.
Saikawa a spus că a fost format un comitet condus de membri independenți ai consiliului de administrație pentru a elimina cauzele abaterilor și a preveni recurența. Ei vor lucra cu partenerii de alianță Mitsubishi și Renault, atunci când este necesar.
Saikawa a spus că această descoperire adaugă un impuls nevoii de reformare a structurii de management care leagă Renault, Nissan și Mitsubishi. În viitor, este important să evitați concentrarea prea multă putere într-o singură persoană, a spus el. În schimb, este nevoie de un sistem durabil, a subliniat acesta.
Saikawa a spus că un obiectiv principal este acela de a împiedica situația de răsturnări de management să afecteze operațiunile zilnice
„Trebuie să ne asigurăm că minimizăm impactul asupra partenerilor de afaceri și angajaților”, a spus Saikawa.
Care a fost impactul cazului asupta producătorului Renault
Renault, într-o declarație a directorului său independent principal și a președinților de comitete, a recunoscut declarația făcută publică de Nissan, dar nu a anunțat nicio acțiune imediată în privința lui Carlos Ghosn.
„În așteptarea furnizării de informații precise de la Carlos Ghosn, președinte și director executiv al Renault, ceilalți directori doresc să-și exprime dedicarea pentru apărarea interesului Renault în Alianță”, se arată într-un comunicat Renault.
Președintele francez Emmanuel Macron, a cărui țară deține 15% din acțiunile Grupului Renault, a declarat: „Guvernul, ca acționar, rămâne extrem de vigilent cu privire la stabilitatea alianței”.
Macron și Ghosn au o istorie controversată; în calitate de ministru de Finanțe sub fostul președinte Francois Hollande, Macron a criticat salariul CEO-ului Renault, ca fiind excesiv și a împins Statul să-și mărească participația la producătorul de automobile la nivelul de 20 la sută în 2015, de la precedentul 15 la sută.
Ghosn și-a gândit bine următorul pas în carieră, în timp ce companiile cautau să schimbe structura alianței, eventual printr-o nouă fuziune.
Ghosn a renunțat anul în 2018 la rolul său de CEO al Nissan și a spus că ar putea demisiona și din funcția de CEO al Renault, înainte ca mandatul său de patru ani să se încheie în 2022, alimentând speculațiile că alianța și-ar putea pierde arhitectul și principalul lider în ultimele două decenii.
Producătorii de automobile și-au acordat doi ani pentru a decide asupra unei posibile fuziuni între ei, sau pentru a găsi un mecanism alternativ pentru a-și consolida parteneriatul, a informat Bloomberg News.
Ghosn a declarat în septembrie 2018, că alianța de companii va „clarifica totul”, în prima jumătate a mandatului său actual ca CEO Renault.
„Renunț la unele locuri de muncă pentru a delega mai mult, cu atât consider că organizațiile sunt mai mature și capabile să se susțină singure cu noua conducere”, a spus Ghosn la sfârșitul lunii septembrie 2018.
Carlos Ghosn a renunțat la postul de CEO al Renault în ianuarie 2019, după ce a fost arestat în Japonia sub acuzația de fraudă și încălcarea reglementărilor financiare. Deși la început a rezistat și a continuat să susțină că este nevinovat, presiunea asupra sa a crescut și, în cele din urmă, a demisionat din funcțiile sale de CEO al Renault și președinte al alianței Renault-Nissan-Mitsubishi.
,,Infractor” la infractor trage ! Carlos Ghosn, decorat de Băsescu, după ,,eforturile depuse”
Pe 10 octombrie 2013, Traian Băsescu i-a conferit ordinul „Steaua României” lui Carlos Ghosn, preşedintele Renault-Nissan.
Carlos Ghosn a fost decorat cu ordinul „Steaua României” în grad de Comandor de către preşedintele Traian Băsescu. Distincţia vine, potrivit declaraiilor de la aceea vreme, ,,după eforturile depuse de Brazilian”, pentru a face din Dacia un brand global.
„În semn de înaltă apreciere pentru contribuţia determinantă în eficientizarea industriei de automobile din ţara noastră, parte a strategiei globale pe termen mediu şi lung a Grupului Renault, impunând România ca un punct de reper în domeniu, domnul președinte Traian Băsescu a conferit Ordinul Naţional „Steaua României” – în grad de Comandor, domnului Carlos Ghosn, preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al Alianţei Renault-Nissan.”
X X X
În prezent, Carlos Ghosn trăiește în Liban, după ce a fugit din Japonia în decembrie 2019, unde a fost reținut sub acuzația de fraudă financiară și nereguli în gestionarea afacerilor sale în cadrul alianței Renault-Nissan-Mitsubishi. Ghosn a fost eliberat sub cauțiune în Japonia, dar în loc să aștepte procesul, a fugit din țară într-un mod spectaculos, ascuns într-o cutie de echipamente muzicale, și a ajuns în Liban, unde nu există tratate de extrădare cu Japonia.
De atunci, Ghosn a devenit o figură controversată. El susține că acuzațiile la adresa sa sunt motivate politic, fiind parte a unei conspirații pentru a-l îndepărta de la conducerea alianței auto, în special din partea unor grupuri din cadrul Nissan. În schimb, autoritățile japoneze îl consideră vinovat de încălcarea legii.
Deși a fost o perioadă în care a dat interviuri și a fost activ în a-și apăra public poziția, Ghosn este acum mai discret, dar continuă să susțină că procesul său a fost unul nedrept. În Liban, el se bucură de libertate și nu riscă extrădarea, dar rămâne sub supraveghere internațională.