S-a umplut vistieria de la Transporturi! Unde se vor duce miliardele de euro din 2025
Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost avizat, marți, de Comisiile de specialitate parlamentare reunite. Au fost alocați 43,27 miliarde de lei, „bani care vor fi investiți și anul acesta pentru dezvoltarea infrastructurii mari de transport“, potrivit ministrului Sorin Grindeanu. Pe partea de infrastructură rutieră România s-a mișcat bine anul trecut și se anunță un an 2025 la fel de bun. Mai greu cu infrastructura feroviară, unde lucrurile s-au mișcat și se mișcă greu.
S-a umplut vistieria de la Transporturi! Potrivit lui Sorin Grindeanu, alocarea de 43,27 miliarde lei face ca Transporturile să aibă „cel mai mare buget după 1989 pentru acest domeniu, cu o valoare cu 20% mai mare decât cel din 2024 (36,26 miliarde lei)“.
Principalele ținte pentru anul 2025 ar fi chiar mai ambițioase decât cele de anul trecut. Conform șefului de la Transporturi, anul acesta vorbim de:
- Darea în circulație a aproximativ 250 km de autostrăzi și drumuri expres;
- Modernizarea a aproximativ 260 km de cale ferată;
- Introducerea de trenuri noi pe mai multe rute;
- Continuarea dezvoltării Portului Constanța;
- Continuarea implementării planului de salvare a companiei Tarom;
- Continuarea lucrărilor la Magistrala 6 de metrou (1 Mai – Aeroportul Henri Coandă).
S-a umplut vistieria de la Transporturi. Aici intră și banii de la UE
Fondurile alocate prin actualul buget vor putea fi majorate pe parcursul anului în funcție de evoluția proiectelor de infrastructură mare, explică Grindeanu, pe Facebook. El a mai menționat că pentru infrastructura rutieră există finanţări şi din PNRR şi din Programul Operaţional de Transport.
„Este unul din ministerele care investeşte foarte mult, peste 80% din această sumă merge direct în investiţii, şi ne propunem anul acesta, pe scurt, şi am şi spus în Comisie, în jur de 250 de kilometri de autostradă şi drum expres pe care să îi dăm în circulaţie. În 2024 am reuşit să dăm în circulaţie aproape 200, anul acesta ne propunem 250, cam acelaşi număr – 260 de kilometri – şi pe cale ferată, urmând să continuăm investiţiile şi în Portul Constanţa, port devenit cel mai important port la Marea Neagră, dar şi investiţii în porturile din Tulcea sau Brăila. De asemenea, investiţii şi pe zona aeriană“, a specificat Sorin Grindeanu.
„Vorbim de un buget care în această fază acoperă toate marile investiţii pe care noi ni le-am propus şi pe care – o parte dintre ele în cursul acestui an, o altă parte în anii viitori – ne dorim să le finalizăm“, a adăugat ministrul.
În ce privește infrastructura feroviară, Sorin Grindeanu a declarta că „mai e mult de lucru“. „Îmi doresc ca ritmul, şi pe zona feroviară – şi voi face tot ceea ce pot -, să crească în anul 2025, astfel încât cei 260 de kilometri să poată fi atinşi, dacă nu chiar depăşiţi“, a afirmat Grindeanu.