Criză la Metrorex: mai mulți mecanici s-au îmbolnăvit brusc fix când sindicaliștii amenință cu greva
Călătorii de pe Magistrala 2 a metroului bucureștean au parte azi de întârzieri considerabile, intervalul de circulație a trenurilor mărindu-se de la 4 minute la 6 minute în orele de vârf.
Această situație neplăcută a fost cauzată de absența unui număr semnificativ de mecanici de tren din motive medicale, iar trei trenuri din cele 18 care operează pe magistrală au fost anulate. Metrorex a cerut scuze publicului și a promis că va depune toate eforturile necesare pentru a suplini personalul și a reveni la programul normal.
Însă, această problemă de personal survine într-un context mai larg, marcat de tensiuni între conducerea companiei și Uniunea Sindicatul Liber din Metrou (USLM). Pe 3 februarie, USLM a declanșat o grevă japoneză, un protest simbolic prin care sindicaliștii atrag atenția asupra condițiilor de muncă, subfinanțării companiei și, mai ales, anulării creșterilor salariale negociate prin Contractul Colectiv de Muncă. Greva are loc în urma nemulțumirii generate de „ordonanța-trenuleț” care, în viziunea sindicatelor, pune metroul într-o situație financiară extrem de delicată.
Dar există o întrebare care planează asupra acestei crize: poate fi legătura între „îmbolnăvirile bruște” ale mecanicilor și greva japoneză? Deși Metrorex a declarat că absenteismul se datorează unor motive medicale, nu putem ignora sincronizarea cu protestele și cu creșterea tensiunilor între sindicate și conducere. Cei din urma susțin că măsurile impuse de guvern au condus la o stare de nemulțumire profundă în rândul angajaților, iar „îmbolnăvirile bruște” ar putea fi un simptom al acestei nemulțumiri acumulate.
De altfel, greva japoneză, care reprezintă o formă de protest „non-violent” dar extrem de semnificativă, ar putea fi văzută ca o reacție indirectă la măsurile care afectează direct moralul și sănătatea angajaților. În acest context, absenteismul din motive medicale nu poate fi privit doar ca un incident izolat, ci ca parte a unei reacții mai largi împotriva unei gestionări considerate ineficiente a resurselor umane și financiare.
Uniunea Sindicatul Liber din Metrou a avertizat că, dacă revendicările lor nu vor fi luate în considerare, aceștia vor trece la o grevă de exces de zel începând cu 10 februarie. Astfel, este posibil ca, în acest context tensionat, „îmbolnăvirile bruște” să nu fie doar o coincidență, ci o manifestare a unui conflict de muncă care ar putea escalada în următoarele zile.
Ce se întâmplă însă dacă această situație se agravează? Dacă mai mulți mecanici se îmbolnăvesc în continuare, impactul asupra circulației metroului ar putea deveni mult mai sever, iar serviciile publice esențiale riscă să fie afectate grav. Aceasta este o problemă cu implicații multiple, care nu se limitează doar la sănătatea angajaților, ci la funcționarea normală a unui sistem de transport vital pentru capitală. În acest punct, soluțiile rapide pentru rezolvarea conflictelor sindicale și suplinirea personalului devin imperative pentru evitarea unei crize de proporții.
Criza personalului de la Metrorex ridică întrebări serioase despre eficiența managementului resurselor umane și despre viitorul unui sistem de transport care deja se confruntă cu multiple provocări. Rămâne de văzut în ce măsură conducerea companiei va reuși să facă față atât absențelor neașteptate, cât și presiunii tot mai mari din partea sindicatelor.