Ce riscuri se ascund în spatele insolvenței Șantierului Naval Mangalia
![Ce riscuri se ascund în spatele insolvenței Șantierului Naval Mangalia](https://media.puterea.ro/fy-HZLJcgEY9I3D9iyed8tjP1Uw=/1200x675/smart/filters:contrast(5):format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/08/damen-mangalia-santier-naval-4645657568.jpg)
Șantierul Naval Mangalia, unul dintre cele mai mari și strategice obiective industriale din România, se află într-o criză profundă care pune în pericol nu doar viitorul său, dar și siguranța locurilor de muncă pentru sute de angajați și stabilitatea economică a întregii regiuni. După opt luni de insolvență și o activitate paralizată, situația devine tot mai critică, iar viitorul șantierului nu pare să aibă o soluție la orizont.
Deși în ultimii ani șantierul a fost un pilon important al economiei locale, contribuind semnificativ la locurile de muncă din Mangalia și din județul Constanța, astăzi se află într-o stare de neputință. Majoritatea angajaților sunt în șomaj tehnic de luni bune, iar activitatea de construcție navală este suspendată. În acest context, Sindicatul Liber Navalistul a lansat un apel disperat, avertizând că redresarea șantierului este imperativă pentru evitarea unui colaps economic și social.
Șantierul se află într-o situație critică din cauza unui management considerat defectuos, iar conflictele interne între acționarii majoritari nu fac decât să adâncească problemele. Această stare de incertitudine prelungită afectează nu doar angajații, ci și întreaga comunitate locală, având în vedere că Damen Shipyards Mangalia este cel mai mare angajator din zonă.
Un aspect alarmant este că drepturile salariale ale muncitorilor sunt acum plătite din Fondul de Garantare a Creanțelor Salariale, însă doar pentru o perioadă limitată de cinci luni. Dacă nu se intervină rapid, riscul falimentului este iminent, iar acest lucru ar avea un impact devastator asupra angajaților, familiilor acestora și economiei locale.
În acest context, sindicaliștii au cerut măsuri urgente din partea autorităților române și a grupului Damen, acționarul majoritar, pentru a evita închiderea definitivă a șantierului. Printre măsurile solicitate se numără redresarea rapidă a activității, anularea concedierilor colective și reluarea comenzii de nave, pentru a asigura sustenabilitatea pe termen lung a șantierului.
Această criză nu este doar o problemă locală, ci are implicații naționale, având în vedere importanța strategică a acestui șantier naval. În timp ce alte șantiere din România și din Europa continuă să producă nave și să creeze locuri de muncă, la Mangalia activitatea este blocată din cauza unui conflict intern între acționari, iar soluțiile par tot mai greu de găsit.
Lipsa unui plan clar de redresare și a unui management eficient riscă să transforme această criză într-o problemă economică și socială majoră. Este imperativ ca autoritățile să intervină pentru a proteja nu doar locurile de muncă de la Mangalia, ci și întreaga industrie navală din România.