Amendă de 124.000 de euro pentru Termoenergetica. ANPC sancționează încălcările contractuale

Publicat: 10 feb. 2025, 19:43, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Amendă de 124.000 de euro pentru Termoenergetica. ANPC sancționează încălcările contractuale

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a aplicat o amendă semnificativă de 124.000 de euro companiei Termoenergetica București, în urma unor controale extinse care au scos la iveală numeroase nereguli. Printre cele mai grave probleme constatate se numără livrarea agentului termic sub parametrii contractați, ceea ce a afectat confortul a mii de locatari din Capitală.

ANPC, constatări alarmante în urma controalelor

Echipele ANPC au efectuat verificări riguroase la 31 de puncte termice și au inspectat 86 de apartamente din blocuri arondate acestora, alese în mod aleatoriu. În urma inspecției, s-a descoperit că Termoenergetica nu respectă standardele impuse prin contractele încheiate cu locatarii și nu asigură parametrii optimi pentru serviciile furnizate.

Printre principalele nereguli identificate de ANPC se numără:

  • Diferențe semnificative de temperatură ale agentului termic livrat, cauzate de distanța dintre imobile și punctele termice;
  • Livrarea apei calde și a agentului termic de încălzire la temperaturi sub cele prevăzute în contracte;
  • Lipsa înlocuirii aparatelor de măsurare verificate metrologic de către Termoenergetica, ceea ce a dus la facturarea consumului în regim paușal, fără un calcul real al energiei termice consumate.

Conform reglementărilor în vigoare, temperatura apei calde de consum trebuie să fie menținută constant între 55 și 60 de grade Celsius, indiferent de nivelul consumului. În cazul agentului termic pentru încălzire, acesta trebuie să respecte diagrama de reglaj, astfel încât să asigure temperatura interioară convențională stabilită în contractele încheiate. ANPC a constatat că aceste cerințe nu sunt respectate, afectând confortul consumatorilor.

Măsuri dispuse de ANPC și sancțiuni severe

Având în vedere deficiențele descoperite, ANPC a dispus ca Termoenergetica să remedieze de urgență problemele semnalate și a aplicat o sancțiune contravențională de 620.000 de lei (echivalentul a 124.000 de euro).

Controlul ANPC a fost dispus de Cristian Popescu Piedone, recent numit în funcția de președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. După finalizarea inspecțiilor, acesta a organizat o conferință de presă, unde a abordat direct problema tarifării incorecte a consumatorilor.

Din dispoziția Președintelui ANPC Cristian Popescu Piedone a fost demarat un control la operatorul economic Termoenergetica București SA, în scopul verificării respectării legislației naționale și europene privind protecția consumatorilor, în special în ceea ce privește furnizarea apei calde menajere și a încălzirii în sezonul rece, a spus ANPC într-un comunicat de presă.

El a declarat că, în situația în care temperatura agentului termic livrat este sub parametrii contractați, ar fi normal ca Termoenergetica să factureze sume mai mici locatarilor. În opinia sa, consumatorii nu ar trebui să fie obligați să plătească pentru deficiențele furnizorului de energie termică.

În plus, Piedone a anunțat că ANPC va iniția un program de asistență juridică pentru consumatorii care doresc să obțină despăgubiri din partea Termoenergetica. Această inițiativă vizează doar facturile emise începând cu momentul actual, fără aplicarea retroactivă.

„Consumatorul este cel care plătește deficienţele prestatorului Termoenergetica, trebuie ori să li se scadă din facturi, ori să primească despăgubiri. Inițiem la ANPC inclusiv asistenţă juridică pentru cei care vor să fie despăgubiți. Nu retroactiv, ci din acest moment. (…) N-am auzit de niciun consumator să primească despăgubiri pentru termoficare”, a spus Piedone.

Noi controale anunțate la Termoenergetica

Pe lângă amenda aplicată, ANPC a transmis că verificările asupra companiei vor continua. Oficialii au anunțat că mâine, 11 februarie, vor avea loc noi controale la Termoenergetica pentru a verifica dacă operatorul a început să remedieze deficiențele semnalate.