YouTube împlinește 20 de ani

Publicat: 12 feb. 2025, 10:23, de Evelin Ceciu, în TEHNOLOGIE , ? cititori
YouTube împlinește 20 de ani
YouTube – tânăr vreau mereu să fiu, să trăiesc așa cum știu, ca la 20 de ani, fără griji, DAR CU MULȚI BANI / Foto: youtube.com

Succesul platformei YouTube a venit din faptul că a concurat giganții televiziunii tradiționale, ne amintește Radio Cluj. Și asta, fără a avea nevoie de studiouri sau de costuri mari de producție.

Domeniul youtube.com a fost înregistrat în 14 februarie 2005 – de Ziua Îndrăgostiților

Legenda spune că, în timpul unei cine, Steve Chen, Chad Hurley și Jawed Karim au conceput YouTube, în 2005.
Domeniul de internet YouTube.com a fost înregistrat chiar de Ziua Îndrăgostiților, în acel an.
Funcționalitatea de încărcare a videoclipurilor a fost adăugată la 23 aprilie. Atunci, Jawed Karim a postat primul videoclip, intitulat „Me at the Zoo”.
A fost un clip de 19 secunde, în care el apare în fața habitatului elefanților de la grădina zoologică din San Diego. A acumulat 348 de milioane de vizualizări.
În următorii 20 de ani, platforma s-a extins dincolo de orice așteptări, notează France 24.

YouTube a fost lansat de niște băieți din tehnologie care voiau un serviciu de găzduire video. Ei doreau, de fapt, să revadă incidentul cu Janet Jackson de la Super Bowl. Justin Timberlake îi dezvelise un sân, din greșeală.

Acum, este cel mai mare serviciu video digital din lume, și ca timp de vizionare, și ca venituri din publicitate. E un adevărat colos, consideră analistul eMarketer Ross Benes.

2,5 miliarde de spectatori

În 2024, YouTube a atins recordul de peste 2,5 miliarde de spectatori la nivel global. Abonații săi la serviciile Music și Premium au depășit 100 de milioane, potrivit Statista.

Utilizatorii urmăresc zilnic peste un miliard de ore de conținut YouTube doar pe televizoare, conform datelor Google.

Dacă ne-am duce cu 20 de ani în urmă, pe acest site copiii făceau videoclipuri-parodii. Ar fi fost ridicol să gândim că ar putea deveni o amenințare pentru Disney, ABC și CBS. Este opinia lui Ross Benes, analist eMarketer. „Și totuși, exact asta au reușit să facă”, a menționat el.

Platforma găzduiește de la clipuri de concerte și reclame electorale până la tutoriale și multe, multe altele. Practic, orice îți dorești să vizionezi găsești pe YouTube.

YouTube, achiziționat cu 1,65 miliarde de dolari în acțiuni, de către Google, în… 2006

Analiștii consideră că achiziția YouTube de către Google în 2006, pentru 1,65 miliarde de dolari în acțiuni, a fost un moment decisiv.
Volumul de conținut nou care apare este ca un robinet pe care nu îl poți închide. „Rezultatul este că oamenii sunt mereu conectați”, consideră Ross Benes.

Potrivit Google, pe YouTube se încarcă peste 500 de ore de videoclipuri în fiecare minut.

Google a folosit experiența sa din publicitate pentru a dezvolta un model de succes, împărțind veniturile cu creatorii de conținut care atrag audiențe mari.

Totodată, compania a îmbunătățit partea tehnologică și a negociat cu studiourile pentru a gestiona problemele legate de drepturile de autor. La acea vreme, YouTube era considerat un „Vest Sălbatic” al conținutului video.

Aspectul legat de piraterie nu mai este ce era odinioară pe YouTube, punctează Ross Benes. Pe vremuri, aveau și nuditate, amintește specialistul.

De asemenea, YouTube a gestionat îngrijorările despre conținutul nepotrivit. Este vorba inclusiv despre videoclipurile parodice ale unor personaje populare de desene animate. Plasate în contexte violente sau indecente, acestea ajungeau la copii prin algoritmul de recomandare.
Compania a lansat o aplicație gratuită YouTube Kids, promovată ca un spațiu sigur pentru copii.

Acum ajustează constant algoritmul pentru a evita să ofenseze utilizatorii, advertiserii și guvernele.

Analistul Enderle atribuie o mare parte din dezvoltarea YouTube fostei directoare executive Susan Wojcicki, care a murit în 2024.
A fost fenomenală în rolul său și a demonstrat cum trebuie gestionată o astfel de platformă, a spus Enderle.

Se estimează că YouTube va depăși toate serviciile de televiziune prin cablu din SUA. Referirea este în ceea ce privește numărul de abonați plătitori în următorii doi ani, potrivit lui Ross Benes.

Platforma concurează acum cu servicii de streaming precum Netflix, Disney+ și Amazon Prime. Dar și cu platforme de videoclipuri scurte, precum TikTok și Instagram Reels.

Ca răspuns la popularitatea TikTok, YouTube a introdus funcția „Shorts”, care ajunge la peste 70 de miliarde de vizualizări zilnic.

Fiind prima platformă de streaming video, YouTube a continuat să evolueze și să se diferențieze. Este opinia lui Mike Proulx, vicepreședinte și director de cercetare la Forrester.

Este standardul de facto pentru videoclipurile lungi generate de utilizatori. „YouTube definește practic conceptul modern de creator de conținut”, a adăugat el pentru AFP.

Algoritmul de recomandare al YouTube a favorizat în mod tradițional creatorii deja consacrați. Totuși, oricine poate observa că noii creatori sunt și ei în prim-plan, pe pagina principală.

În România, dezinvoltura platformei este surprinsă întâmplător de trupa Voltaj, cu piesa „20 de ani”. O corecție se impune totuși: fără griji, dar… cu mulți bani. În cazul YouTube.