Războiul din Ucraina a scăzut cu 60% volumul mărfurilor tranzitate prin porturile de la Dunărea Maritimă

Publicat: 13 feb. 2025, 06:49, de Sorin Costea, în ECONOMIE , ? cititori
Războiul din Ucraina a scăzut cu 60% volumul mărfurilor tranzitate prin porturile de la Dunărea Maritimă

În cei trei ani care au trecut de la izbucnirea războiului din Ucraina, tranzitul de mărfuri generale prin porturile de pe sectorul maritim al Dunării, de la Tulcea, Galați și Brăila, a înregistrat o scădere de 60%, mai severă decât aceea din perioada războiului din fosta Iugoslavie, care a produs o criză puternică în transportul de mărfuri pe Dunăre, cu pierderi de miliarde de euro pentru armatori și concedierea a mii de navigatori.

Chiar dacă după invadarea Ucrainei de către Rusia operarea portuară de la Dunărea Maritimă a înregistrat și perioade cu ușoare creșteri ale volumului de mărfuri, determinate de reorientarea unor rute logistice, în special la exportul cerealelor exportate de Ucraina prin Portul Galați, războiul a dus la o scădere a transportului naval de mărfuri pe sectorul maritim al Dunării.

Porturile din Galați, Brăila și Tulcea care funcționează sub coordonarea Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, au înregistrat în 2024 o scădere de aproximativ 60% față de anul 2021, când prin porturile de la Dunărea Maritimă era tranzitat un volum de 9,932 milioane de tone de mărfuri.

Volumul mărfurilor a scăzut de la 9,9 la 3,2 milioane de tone

Scăderea exploatării portare este demonstrată de evoluția volumului de mărfuri operate portuar în ultimii șapte ani, care indică o scădere fără precedent. Potrivit datelor APDM Galați, în perioada 2018 – 2021 volumul de mărfuri operate portuar era situat între 8,5 și 10 milioane de tone. A fost de 8,435 milioane tone în 2018, de 9,468 milioane tone în 2019, de 8,471 milioane tone în 2020 și de 9,932 milioane de tone în 2021.

În 2022, anul izbucnirii războiului din Ucraina, volumul de mărfuri care au fost tranzitate prin porturile de la Galați, Brăila și Tulcea a fost 7,350 milioane de tone, această scădere de 2,582 milioane de tone fiind explicabilă printr-o insuficientă reorganizare a lanțurilor logistice din regiune imediat după izbucnirea războiului, în februarie 2022.

Un prim pas în adaptarea rutelor logistice a fost făcut în aprilie 2022, când, după blocarea porturilor ucrainiene la Marea Neagră, autoritățile din Ucraina au solicitat deschiderea unor rute de exportare a cerealelor prin porturile românești.  Uniunea Europeană a susținut financiar crearea „Culoarelor solidarității” prin adoptarea unor măsuri care să asigure creșterea cantităților de cereale ucrainiene transportate pe Dunăre, Canalul Sulina și Canalul Dunăre Marea Neagră și în mod concret, din iulie 2022 a fost redeschisă calea ferată cu ecartament larg din Portul Docuri din Galați care asigura accesul direct al vagoanelor de cale ferată din Ucraina la dana de încărcare, fără să mai fie necesară schimbarea boghiurilor cu ecartament larg, specifice căilor ferate ucrainiene.

A fost sesizabil un reviriment, dar insuficient, pentru că în 2022 volumul total de mărfuri operate portuar la Galați, Brăila și Tulcea a scăzut la 7,35 milioane tone.

Au urmat doi ani cu scăderi mai severe. În 2023, au fost tranzitate prin porturile maritime de la Dunăre 3,87 milioane de tone, iar în 2024 volumul mărfurilor a înregistrat o nouă scădere, la 3,27 milioane de tone.

O altă cauză a scăderii exploatării portuare, criza de pe piața oțelului

Printre cauzele acestor scăderi se află și efecte ale războiului asupra unor sectoare economice, unul dintre acestea fiind siderurgia. Spre exemplu, războiul din Ucraina a afectat și activitatea Combinatului Siderurgic „Liberty” de la Galați, iar asta a determinat o scădere în activitatea Portului Mineralier Romportmet, care, asigură importurile de minereu și materii prime și exporturile de laminate ale combinatului.

În 2023, activitatea Portului Romportmet a înregistat o scădere de 61%. În 2024, Portul Mineralier a înregistrat o nouă scădere, de 8,5%, a traficului de mărfuri, de la 1,193 milioane de tone în 2023 la 1,092 milioane de tone în 2024.

Această scădere este cauzată de scăderea activității Combinatului Siderurgic „Liberty” din Galați, care în ultimii trei ani s-a confruntat că o scădere fără precedent a comenzilor și de mai multe ori a fost necesară oprirea și repunerea în funcțiune a singurului furnal funcțional de pe platforma siderurgică.

La celelalte porturi din Galați, Portul Docuri, Portul Baziul Nou, Portul Comercial și Unicom Oil Terminal, au fost înregistrate scăderi de 15 – 25%, iar la Portul Hercules din Brăila a fost înregistrată o scădere a volumului de mărfuri de 45%, de la 533.174 de tone în 2023 la 279.985 de tone în 2024. În Portul Tulcea, volumul de mărfuri operate a fost relativ constant, cu 945.587 de tone în 2023 și 951.457 de tone în 2024, datorită cererii constante de produse de carieră – balastieră operate preponderent în Portul Tulcea.