Extinderea regimului de zonă liberă în portul Constanța: Ce înseamnă pentru economia locală
![Extinderea regimului de zonă liberă în portul Constanța: Ce înseamnă pentru economia locală](https://media.puterea.ro/qlSvO8TlQyC3fg8sshZD_WAZLsU=/1200x675/smart/filters:contrast(5):format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/06/portul-constanta-remorchere-cargo-nave-vapoare-cereale-cale-ferate-port-dane-transport-containere-macarale-marfuri-comert-export-import-silozuri-cereale-ucrainene-8-e1691754075218.jpg)
Guvernul României va adopta azi un proiect de hotărâre privind extinderea regimului de zonă liberă în portul Constanța, în zona Midia, cu scopul de a stimula dezvoltarea economică a regiunii și de a îmbunătăți fluxurile comerciale internaționale.
Conform actului normativ, regimul de zonă liberă va fi extins pe o suprafață de aproximativ 7,7 milioane de metri pătrați, teren aflat în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Transporturilor.
Această extindere, care include și concesionarea părții de teren către Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, va aduce multiple beneficii economice și logistice. Printre acestea se numără reducerea taxelor vamale pentru bunurile care tranzitează această zonă, stimularea investițiilor și crearea de noi locuri de muncă, aspecte care vor contribui la dezvoltarea infrastructurii portuare și a economiei regionale.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța va fi responsabilă de realizarea lucrărilor de împrejmuire și de stabilirea punctelor de intrare/ieșire în/din zona liberă, în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a hotărârii. Regimul de zonă liberă va deveni operațional doar după certificarea de către autoritatea vamală a realizării acestor lucrări.
Un alt aspect important al reglementării este legat de controlul vamal și al frontierelor. Activitatea vamală va fi asigurată de Biroul Vamal de Frontieră Constanța, iar autoritățile competente, inclusiv Poliția de Frontieră și Autoritatea Vamală Română, vor desfășura controale corespunzătoare în zona Midia. De asemenea, cheltuielile pentru personalul implicat și dotările necesare vor fi susținute de instituțiile respective, conform creditelor bugetare aprobate anual.
Această extindere a regimului de zonă liberă poate deveni un factor esențial în dezvoltarea infrastructurii de transport maritim a României, consolidând poziția Portului Constanța ca un hub important în rețeaua comercială internațională. Implementarea completă a regimului va depinde de eficiența lucrărilor de infrastructură și de integrarea rapidă a facilităților vamale în conformitate cu reglementările europene.