Un maestru flamand necunoscut schimbă istoria artei: capodopera anonimă descoperită într-o colecție secretă a unui șeic arab

Publicat: 14 feb. 2025, 22:59, de Radu Caranfil, în Pamflet , ? cititori
Un maestru flamand necunoscut schimbă istoria artei: capodopera anonimă descoperită într-o colecție secretă a unui șeic arab

Istoria artei este, uneori, zguduită de revelații neașteptate. Dar nimic nu se compară cu descoperirea recentă făcută într-o colecție privată a unui șeic arab, unde, ascunsă de ochii lumii timp de secole, a fost identificată o capodoperă a picturii flamande, semnată de… nimeni.

Uimire în lumea artei: cine este „pictorul fără nume” care rivalizează cu Rubens și Van Dyck?

Lucrarea, o uimitoare reprezentare a maternității, în stil baroc, cu influențe clare ale marilor maeștri ai epocii de aur a Flandrei, este un exemplu rar de tehnică impecabilă, dramatism intens și un control al luminii demn de Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck sau Jacob Jordaens. Cu toate acestea, numele autorului rămâne necunoscut, iar această enigmă a declanșat o adevărată febră printre experți.

O descoperire care zguduie piața de artă

Tabloul a fost găsit în colecția privată a șeicului Abdullah bin Rashid al-Maktoum, un miliardar pasionat de artă occidentală, despre care se știa că deține opere de Vermeer, Caravaggio și Rembrandt, dar nu se bănuia că ar ascunde și o astfel de comoară. Lucrarea, realizată în ulei pe pânză, măsoară 130×200 cm, are un strat gros de lac protector și o patină specifică secolului al XVII-lea, care indică o autenticitate de netăgăduit.

Este incredibil! Lucrarea are toate trăsăturile marilor maeștri flamanzi, dar nu este semnată! Cine este acest artist misterios care a lăsat în urmă o asemenea capodoperă? Dacă el a fost contemporan cu Rubens, atunci ar putea fi unul dintre cei mai mari pictori ai epocii, complet necunoscut până acum.”
— Prof. Willem De Vries, expert în pictura flamandă, Universitatea din Leuven

În centrul compoziției se află o femeie superbă, cu forme seducătoare, drapată în stofe grele, aurii și roșii, ținând un copil rubicond în brațe, cu un aer aproape divin. Scenele de maternitate erau comune în pictura barocă, dar acest tablou are ceva aparte: senzația de mișcare, de viață reală, de intimitate viscerală.

Există o grație în poziția personajelor, o voluptate subtilă a trupurilor, o lumină care pare să vină de undeva din afara lumii cunoscute. Este clar opera unui geniu.”
— Dr. Adrienne Lefevre, curator la Musée des Beaux-Arts, Paris

A fost descoperit un „nou Rubens”?

Dacă lucrarea aparține unui artist contemporan cu Rubens sau Van Dyck, atunci trebuie să fi fost un pictor extrem de influent, poate un elev necunoscut al acestora sau un maestru independent uitat de istorie. Dar de ce nu este semnată?

Există mai multe ipoteze:

  • Artistul ar fi putut lucra într-un atelier anonim, sub patronajul unei familii regale, fără a-și permite luxul de a-și lăsa numele pe pânză.
  • Pictura ar fi putut fi considerată „imorală” pentru acele vremuri, din cauza senzualității maternității prezentate într-o manieră neidealizată.
  • Este posibil ca semnătura să fi fost ștearsă intenționat, în timpul unei restaurări din secolul al XIX-lea.

Cercetătorii s-au grăbit să analizeze radiografiile stratului de vopsea pentru a descoperi eventuale inscripții ascunse. Primele analize au confirmat folosirea pigmenților autentici ai epocii, inclusiv carmin de lac, albastru de smalț și aur pur. Totuși… nici urmă de semnătură.

Cât valorează tabloul?

Deși nu este atribuit unui nume cunoscut, specialiștii estimează că tabloul ar putea fi vândut pentru o sumă cuprinsă între 80 și 120 de milioane de dolari. Dacă în viitor i se va identifica autorul, valoarea ar putea sări de 200 de milioane, ceea ce ar face din el una dintre cele mai scumpe picturi baroce din lume.

Este un miracol că această lucrare a supraviețuit neatinsă, într-o colecție privată, timp de sute de ani. Este cea mai mare descoperire din ultimii 50 de ani în domeniul picturii flamande!
— Sir Jonathan Pierce, expert de la Christie’s

Următoarea mare vânătoare: există și alte tablouri ale acestui maestru necunoscut?

Acum, toată lumea vrea să afle dacă acest pictor anonim a lăsat și alte opere. Casele de licitații, muzeele și colecționarii privați au început deja să caute lucrări cu stil similar, pentru a încerca să reconstituie opera pierdută a acestui maestru uitat.

Dacă vor fi descoperite și alte lucrări, acest pictor necunoscut ar putea deveni una dintre cele mai mari revelații din istoria artei. Dar, până atunci, rămâne o singură întrebare:

Cine a fost acest geniu pierdut al picturii flamande?

Disclaimer: Arta, inteligența artificială și puterea imaginației

Deși acest articol este un exercițiu pur de imaginație, el ridică o întrebare cât se poate de reală: cât de departe a ajuns inteligența artificială generativă în capacitatea de a produce imagini de „artă” care pot părea autentice? Într-o lume unde algoritmii pot recrea stiluri clasice cu o acuratețe incredibilă, nu este exclus ca, la un moment dat, să apară „artiști anonimi”, opere necunoscute care să fascineze colecționarii și istoricii de artă—cel puțin până la proba contrarie. Cât de pregătită este lumea artei să facă față unui val de capodopere fără trecut? Și, mai ales, ce mai înseamnă originalitatea într-o epocă în care creativitatea poate fi replicată algoritmic?