Cine interzice „marketingul” agresiv al firmelor de pompe funebre, care expun în vitrine sicrie și cruci?
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/main-2.jpg)
În special spitalele din marile orașe sunt asaltate de „marketingul” agresiv al firmelor de pompe funebre, ai căror patroni fac tot ce este posibil pentru a se plasa în calea posibililor clienți și în lipsa unei legi care să le interzică etalarea „produselor” în spațiul public, cum se întâmplă în alte țări, expun la vedere sicrie, cruci și coroane.
Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sf Apostol Andrei” din Galați este înconjurat de 11 farmacii, 7 clinici de analize medicale și 12 magazine de pompe funebre. Rostul farmaciilor poate fi pus pe seama faptului că în multe cazuri rudele pacienților trebuie să cumpere medicamente sau materiale care nu sunt în farmacia spitalului, iar centrele de analize medicale rezolvă rapid o analiză care „la stat” e condiționată de o programare peste câteva săptămâni. În privința magazinelor de pompe funebre lucrurile stau altfel.
Este vorba de agresivitatea unor comercianți care își dispută acerb piața serviciilor mortuare, vor să fie cât mai vizibili și pentru a fi mai convingători expun în vitrine sicrie și cruci. În sezonul cald, reazemă de ușă, pe trotuar, un capac de sicriu și o cruce, iar intrarea în magazin e ornamentată cu coroane.
S-a ajuns chiar la lupte acerbe între firme. Spre exemplu, în urmă cu câțiva ani, la sediul unei firme de lângă intrarea la „Urgența” Spitalului Clinic Județean din Galați, se afla o pancartă cu următorul anunț: „Atenție!!! Firme Pirat și diverși Boschetari, fără a deține Casă Mortuară, Restaurante, Maxi Taxi etc., înșeală clienții cu Funerare Complete. Unic Funerare Complete: Christian Company”.
Psiholog: „Sicriile din vitrine acutizează depresia pacienților”
Imaginea sicrielor și crucilor din vitrine, această industrie a morții, nu se poate să nu îl afecteze pe cel care merge să viziteze la spital o rudă apropiată sau un prieten. Un psiholog ne-a declarat că impactul este mai acut în cazurile celor care merg să se interneze la spital cu trimitere de la un medic specialist. Acești oameni au deja în subconștient un început de depresie cauzat de boală, iar sicriele din vitrine le acutizează depresia:
„E clar că îi accentuează depresia acelui pacient. În momentul în care mergi spre o unitate spitalicească și vezi de jur împrejur aceste firme care te anunță că sfârșitul e atât de aproape, automat îți accentuează starea de rău. E un impact la nivelul subconștientului, care automat te trage în jos.
Această imagine este deprimantă. Nu este cel mai potrivit loc în care aceste firme să își aibă sediile. Chiar dacă pentru ei e important, pentru că este până la urmă un act comercial și acolo își fac activitatea, dar asupra oamenilor are un impact dureros. În momentul în care tu ești slăbit, ești vulnerabil și mai vezi și lucrurile astea, automat că speranța de viață și optimismul îți scad și mai mult”.
Chirurgul Paul Ichim: „O barbarie! E suficientă firma, nu expui marfa în geam”
Un medic a etichetat ca fiind „o barbarie” acest asalt al firmelor de servicii funerare asupra spitalelor, care se întâmplă în toată țara. Chirurgul Paul Ichim, șeful Secției Chirurgie 3 de la Spitalul Clinic de Urgență, care a fost membru al Comisiei de Sănătate a Senatului, ne-a declarat că a încercat să promoveze o inițiativă legislativă care să rezolve această situație ce ține de bunul simț în derularea unei afaceri:
„E foarte simplu, e economia de piață. Unde o să fie cerere de astfel de servicii? Lângă spital. Furnizorul de servicii și-a deschis afacerea. Sunt servicii care trebuie făcute, dar este bătaie de joc să ții sicriele în geamuri. E o barbarie!,
ne-a declarat doctorul Paul Ichim, care a mai precizat că inițiativa sa legislativă viza interzicerea expunerii „produselor” în vitrinele magazinelor de pompe funebre:
„Am încercat să inițiez o reglementare cu privire la anumite servicii de genul acesta. E suficientă firma magazinului, nu expui marfa în geam”.
Legea interzice publicitatea firmelor de servicii mortuare numai în spital, nu și la poarta spitalului
Toți cei care vin la spital, pacienți sau rude ale celor internați, nu pot evita imaginea magazinelor cu sicrie și cruci. Pe trotuarul de vizavi de Spitalul Clinic Județean de Urgență din Galați sunt câteva magazine de pompe funebre: „Recviem”, „Colț de Rai”, „Iulian”, „Rafaiel”, „Istudor”. Un sediu al firmei „Christian Company” este la 50 de metri de ușa pe care intră „salvările” de la SMURD și „Ambulanță” la peronul Secției de Urgență a spitalului.
Activitatea în domeniu este reglementată prin Legea nr. 102/2014 privind „Cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare”, care impune câteva restricții. La articolul 23, aliniatul (2) se precizează că „în instituţiile de sănătate publică se interzic înfiinţarea şi funcţionarea spaţiilor pentru prestări de servicii funerare”, iar la aliniatul (3) este interzisă și publicitatea dar se permite să fie afișate numerele de telefon ale firmelor de pompe funebre.
„Se interzice orice formă de publicitate pentru firmele prestatoare de servicii funerare în incinta instituţiilor de sănătate. La biroul de întocmire a formalităţilor, pentru persoanele decedate în instituţia respectivă se poate afişa lista alfabetică a firmelor furnizoare de servicii funerare, cu adresa şi numărul de telefon”.
Mai multe primării au impus dublarea vitrinelor magazinelor de pompe funebre cu ecrane translucide
În lipsa unei legi cu prevederi clare, care să interzică marketingul agresiv al firmelor de servicii funerare, mai multe primării de mari orașe au adoptat regulamente prin care au impus restricțiile necesare.
Primăria Oradea a impus, prin „Planul Urbanistic General al Municipiului Oradea”, secțiunea „Reglementări pentru amenajarea şi utilizarea spaţiului public”, ca vitrinele magazinelor de pompe funebre să fie dublate cu ecrane sau folii translucide, interzicând și expunerea în spațiul public a sicrielor, crucilor și coroanelor:
„Vitrinele aferente serviciilor funerare de orice natură (firme de pompe funebre, comerţ cu produse şi materiale specifice etc) vor fi în mod obligatoriu dublate de ecrane translucide iar uşile de acces vor fi astfel realizate încât vederea în interior din spaţiul public să fie complet împiedicată.
Expunerea oricăror elemente – obiecte, materiale, coroane etc, legate de specificul acestor activităţi e interzisă. Manevrarea acestora se va face exclusiv în locuri închise – încăperi, ganguri, incinte, fără posibilitatea de a fi observate din spaţiul public, de către colocatari sau de pe parcelele învecinate”,
se spune la punctul 35 al regulamentului.
Același regulament a mai fost adoptat de Primăria Sectorului 5 prin Hotărârea Consiliului Local nr 99/2021, de Primăriile din Cluj Napoca, Craiova Pitești, Piatra Neamț și de Primăria din Câmpulung, în aprilie 2024. Faptul că aceste primării au adoptat aceste restricții demonstrează că este o problemă de interes public și ar fi necesară o prevedere clară a legii.