Nimeni nu este interesat de reabilitarea podului peste Olt construit pe vremea lui Carol I. O fi de vină prețul?
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/01/podul-olt-slatina.jpg)
CNAIR a decis, luna trecută, că este timpul să intre în reparații capitale și podul peste râul Olt de la Slatina, construit în vremea regelui Carol I. Mai ales acum când există rute alternative, după deschiderea Drumului Expres (DEx12) Craiova – Pitești. Vorbim de un pod extrem de circulat, construit pe vremea regelui Carol I în perioada 1889-1891. Este primul pod construit din fier peste un râu intern din țară şi al doilea pod de fier din România, după cel construit la Cernavodă peste fluviul Dunărea de către inginerul Anghel Saligny. Din păcate, la prima strigare nu s-a oferit niciun constructor.
Nimeni nu este interesat de reabilitarea podului peste Olt. De asta s-a convins CNAIR, când la licitația demarată pe 21 ianuarie, cu termen de depunere a ofertelor data de 17 februarie (inițial a fost 12 februarie), nu s-a prezentat niciun constructor. Cu toate că ne confruntăm în ultima perioadă cu un puhoi de constructori în România, care derulează lucrări de infrastructură rutieră, pentru consolidarea podului de pe DN65 de la Slatina nu s-a oferit nimeni. Așa că licitația a fost anulată automat.
Obiectivul contractului consta în execuția lucrărilor de reparații la podul rutier peste râul Olt pe DN 65, la km 48+570, cu păstrarea clasei «E» de încărcare, după cum anunța Compania. Lucrările se vor realiza cu închiderea circulației pe pod și direcționarea traficului rutier pe DEx12 Craiova – Pitești, pe sectorul cuprins între nodul rutier de la km 35+700 (intersecția cu DN 65, Găneasa / Piatra Olt) și nodul rutier de la km 57+720 (intersecția cu DN 65, Valea Mare), potrivit CNAIR.
Potrivit proiectului, contructorul mai trebuia să efectueze și lucrări de relocare si protejare de instalații: conducte de apă aflate sub consolele de trotuar și rețelele de telecomunicații aflate pe pod. Durata de executie a lucrărilor era de 12 luni.
Reabilitarea podului peste Olt de pe DN65 mai așteaptă. Ce i-a reținut pe constructori?
Și, totuși, ce i-a reținut pe constructori să se prezinte la această licitație? Motivele ar fi două: termenul cam scurt de pregătire a ofertelor – mai puțin de o lună, în condițiile în care s-au mai acordat 5 zile răgaz, și, poate cel mai important aspect, prețul estimat.
CNAIR a lansat licitația pentru o valoare estimată a lucrărilor de 22.599.917,51 lei (fără TVA). Criteriul de atribuire a contractului a fost „cel mai bun raport calitate-preț“, unde prețul conta în procent de 60%, diferența fiind făcută de experiența personalului (20%) și perioada de garanție extinsă oferită de constructor, de maxim 3 ani peste cei 5 ani solicitați prin caietul de sarcini (20%).
Revenind la prețul estimat luat în calcul acum (22.599.917,51 lei fără TVA), ar trebui menționat că la licitația demarată în 2018 pentru același tip de lucrări, CNAIR a ales exact aceleași criterii de atribuire a contractului, însă valoarea estimată a fost mai mare: 26.356.540 de lei (fără TVA). Contractul a fost atribuit atunci pentru suma de 20.905.122 de lei (fără TVA) unei asocieri de firme din Italia, dar lucrările nu au mai demarat.
Dacă e să ținem însă cont că din 2018 și până în prezent prețurile au crescut semnificativ, atât la materiale, cât și la carburanți și forța de muncă, am putea considera că licitația de acum este subevaluată. De aici și lipsa de interes a constructorilor!