Corpul de control al prim-ministrului confirmă că ISCTR este sat fără câini
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/Screenshot-2025-02-24-at-11.20.15.png)
Una dintre instituțiile importante din domeniul rutier a fost lăsată de izbeliște de către conducerea Ministerului Transporturilor. Această debandadă a fost confirmată recent de către Corpul de control al prim-ministrului Marcel Ciolacu.
Un raport recent al Corpului de control al prim-ministrului Marcel Ciolacu a scos în evidență un jaf incredibil la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), condus de reprezentantul PSD Mehedinți Tudor Claudiu Nișulescu.
În prezent, ISCTR are 445 de angajați, dintre care 21 au funcții de conducere și 362 sunt inspectori de trafic rutier. Mai trebuie precizat că ISCTR este organismul tehnic permanent specializat în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, asigurând la nivel naţional inspecţia şi controlul respectării reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere, privind, în principal, „condiţiile de efectuare a activităţilor de transport rutier, a activităţilor conexe transportului rutier şi a activităţii de pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere”, „siguranţa transporturilor rutiere şi protecţia mediului” și „starea tehnică a vehiculelor rutiere”.
Controalele tehnice ale autovehiculelor, aproape inexistente
Raportul Corpului de control al premierului evidențiază că „procentul controalelor tehnice în trafic ale autovehiculelor înmatriculate în România, în fiecare an, raportat la parcul auto național din perioada 2019-2022, stabilit drept obiectiv prin legislația europeană la 5% și preluat ca atare în legislația națională, a fost cuprins între 0,57% și 0,69%”.
Asta înseamnă că procentul controalelor efectuate în țara noastră de ISCTR este de 10 ori mai mic decât prevede legislația europeană. „Proporția redusă de vehicule asupra cărora s-au realizat controale tehnice inițiale în trafic constituie vulnerabilitate evidentă în ceea ce privește siguranța circulației, potențată și de faptul că din datele privind aceste controale a reieșit că procentul defecțiunilor constatate la autovehiculele înmatriculate în România este dublu față de cel al autovehiculelor înmatriculate în alte state”, se menționează în documentul ajuns pe masa premierului.
ISCTR nu are o evidență a transporturilor agabaritice
Echipa de control a solicitat reprezentanților ISCTR să prezinte o situație privind numărul de controale care au vizat respectarea maselor și/sau dimensiunilor admise/autorizate (inclusiv transportul agabaritic), efectuate de inspectorii de trafic, raportat la numărul de AST (autorizație specială de transport) emise. Dar „reprezentanții ISCTR nu au putut prezenta o situație privind numărul real de autovehicule/ansambluri de vehicule rutiere verificate care au efectuat transporturi agabaritice”.
„ISCTR nu a operat nicio facilitate de control tehnic în trafic”
Corpul de control al premierului Marcel Ciolacu a ajuns la concluzia că „ISCTR nu a efectuat controale tehnice în trafic mai detaliate, în contextul în care nu a operat nicio facilitate de control tehnic în trafic sau o unitate mobilă de control, inspectorii nu au însoțit niciun vehicul sau remarcă către stații ITP sau către Registrul Auto Român, pentru a fi supus la verificări suplimentare, astfel că ISCTR nu și-a exercitat atribuțiile prevăzute la art.30, alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin OMTI nr.995/2011, cu modificările și completările ulterioare”.
Procese verbale de constatare doar pentru …maculatură
Reprezentanții Corpului de control au descoperit și o situație incredibilă la ISCTR care ar trebui să dea de gândit instituțiilor de forță ale statului român.
„Un număr de 738 de PVCC nu au fost transmise (spre executare) organelor fiscale competente”, iar „Pentru un număr de 1.601 de PVCC nu s-au găsit niciun fel de informații în ceea ce privește încasarea sumelor reprezentând procentul de 30% destinat finanțării instituției”.
Practic, 738 de PVCC au fost făcute doar de ochii lumii, iar alte 1.601 n-au ajuns la organele fiscale. Incredibil, dar adevărat! Rămâne de văzut ce măsuri se vor lua împotriva conducerii ISCTR, atât de ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, dar și de premierul Marcel Ciolacu.