Sectorul european al luxului, aflat în dificultate, începe să dea semne de revigorare

Publicat: 25 feb. 2025, 12:25, de Ady Ivașcu, în ECONOMIE , ? cititori
Sectorul european al luxului, aflat în dificultate, începe să dea semne de revigorare
Sectorul european al luxului, aflat în dificultate, începe să dea semne de revigorare

Sectorul european al luxului, aflat în dificultate, dă semne de revigorare după un sezon de raportări de profituri optimiste. Slăbiciunea continuă a pieţei din China și perspectiva tarifelor americane ar putea lăsa, însă,  chiar și cele mai exclusiviste branduri să se lupte pentru partea lor de profituri, potrivit CNBC.

Anul 2024, unul foarte slab pentru industria luxului

2024 a fost unul dintre cei mai slabi ani pentru sector. Credem că va exista un fel de normalizare până în 2025, în special în a doua jumătate”, a declarat Simone Ragazzi, manager de portofoliu la Algebris Investments.

Hermes, producătorul de genți Birkin, a înregistrat vânzări explozive în trimestrul al patrulea, extinzându-și performanțele la finalul unui sezon al câștigurilor în general optimist, în timpul căruia chiar și casele de modă LVMH și Kering, proprietarul Gucci, au depășit previziunile trimestriale.

Rezultatele au confirmat previziunile anterioare privind o redresare mult așteptată a sectorului, după ce Richemont, proprietarul Cartier, a înregistrat luna trecută „cele mai mari vânzări trimestriale din istorie” în ultimele 3 luni ale anului 2024.

Concluzia pare să fie – ce a fost mai rău a trecut (cel mai probabil a fost trimestrul al treilea din 2024) – și vedem o redresare ciclică în curs de desfășurare, determinată de consumatorii americani și europeni, în cea mai mare parte”, a declarat Luca Solca, analist senior pentru bunuri de lux globale la Bernstein.

Ameninţarea tarifelor SUA

Cu toate acestea, rămân semne de întrebare cu privire la redresarea consumului în China – un pilon de lungă durată al pieței luxului – și perspectiva ca tarifele americane să împiedice redresarea sectorului de lux și nu numai.

Vânzările încă slabe din China au rămas o temă recurentă a rapoartelor din trimestrul al patrulea, cu L’Oreal și Gucci de la Kering – două grupuri deosebit de expuse la piață – care au evidențiat scăderea vânzărilor în această țară.

Zuzanna Pusz, șefa departamentului european de produse de lux de la UBS, a declarat pentru CNBC că, în cazul în care vor fi impuse taxe suplimentare, firmele vor încerca probabil să le transfere consumatorilor prin creșteri de prețuri – ceea ce atât Kering, cât și Hermes au semnalat la începutul acestei luni că ar putea face.

Cu toate acestea, ea a remarcat că unele companii ar avea mai multe dificultăți în a justifica creșterile suplimentare de prețuri decât alte companii.

Sectorul luxului din Europa este neobișnuit prin faptul că majoritatea operațiunilor sale nu pot fi reproduse pe piețe de peste mări precum SUA – o intenție cheie a taxelor de import ale lui Trump.

Acordarea etichetei „Made in Italy” pe o jachetă de piele, de exemplu, este condiționată de faptul că produsul este fabricat acolo.

Acest lucru sugerează că firmele de lux ar putea fi exceptate de la cele mai punitive măsuri, a declarat Pusz.

Cu toate acestea, în măsura în care taxele comerciale afectează economiile vizate, cum ar fi cea a Chinei – prin creșterea prețurilor generale și afectarea sentimentului consumatorilor – acest lucru ar putea fi îngrijorător pentru sector.

Orice ar avea un impact negativ asupra economiei Chinei ar fi un risc”, a avertizat Pusz.