Primul tunel forat de autostradă: 17 metri până la străpungerea Dealului Momâia
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/Proiect-nou-13-4.jpg)
Săptămâna viitoare, un moment important în infrastructura rutieră din România va avea loc, odată cu străpungerea Dealului Momâia, unde va fi finalizat primul tunel forat de autostradă din țară.
Anunțul a fost făcut marți de către secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu. Mai exact, va fi finalizată excavarea galeriei „Daniela” (sensul de mers Sibiu – Pitești) din cadrul secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești.
În prezent, au fost forați 1.333 metri din cei 1.350 de metri ai galeriei Daniela, iar săptămâna viitoare se așteaptă ca tunelul să fie complet străpuns. În paralel, lucrările continuă la galeria „Alina” (sensul Pitești – Sibiu), care a fost excavată pe o lungime de 1.120 metri din cei 1.342 de metri planificați. Tunelul „Alina” va fi finalizat în aprilie 2025, înainte de sărbătorile pascale.
„Luminița” de la capătul galeriei „Alina” este un semn al progresului semnificativ al proiectului, iar termenul de finalizare a lucrărilor pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș rămâne 2027, conform contractului semnat în noiembrie 2021. În prezent, progresul fizic al lucrărilor este de 62%, mai devreme față de termenul estimat.
Pe lângă tuneluri, lucrările de pe această secțiune a autostrăzii includ și execuția a 12 structuri, realizarea a 13 din 16 podețe și continuarea lucrărilor de terasamente, cu 1,4 milioane mc excavații finalizate din totalul de 1,7 milioane mc planificați.
Antreprenorul proiectului, PORR Construct SRL, a mobilizat 600 de persoane și 190 de utilaje pentru a asigura continuitatea lucrărilor, chiar și în condițiile temperaturilor scăzute care au dus la suspendarea temporară a unor activități.
Potrivit estimărilor oficiale, secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș, inclusiv primul tunel forat de autostradă din România, ar putea fi deschisă circulației în primăvara anului viitor. Contractul pentru această lucrare are o valoare de 1,678 miliarde de lei, fără TVA, și este finanțat din Programul Transport al Uniunii Europene.