Ursula, învinsă de industriașii europeni. CE a cedat și a relaxat regulilele privind emisiile de dioxid de carbon
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/NDQwJmhhc2g9ODNmOWEzZmY5ZjgxYWZiOTU1NDA5ZTViYWU2YzNjZjU.thumb_.jpg)
Comisia Europeană a cedat presiunilor din sectorul producătorilor auto şi a acceptat să le acorde trei ani pentru îndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2, pentru maşinile şi camionetele lor, în loc de unul.
Directiva urma să intre în vigoare începând din 2025, dar, luni, preşedinta CE, Ursula von der Leyen, a anunțat amânarea, transmite Reuters.
Îndeplinirea ţintelor depindea de majorarea vânzărilor de vehicule electrice (EV), un segment unde producătorii auto europeni sunt în urma rivalilor din China şi Statele Unite.
„Obiectivele rămân aceleaşi. Ei trebuie să le îndeplinească, dar înseamnă mai multă marjă de manevră pentru industria auto”, a spus Ursula von der Leyen, citată de agenția Reuters.
Propunerea, care va fi prezentată luna aceasta, trebuie aprobată de guvernele UE şi de Parlamentul European, a explicat ea.
După acest anunţ, acţiunile Volkswagen, BMW şi Mercedes-Benz au crescut la Bursa de la Frankfurt.
Surse din industrie au declarat pentru Reuters că acordul ar trebuie să se bazeze pe media perioadei 2025-2027.
Producătorii auto din blocul comunitar avertizează de mai multe luni că riscă să ajungă în situaţia în care vor trebui să plătească amenzi de 15 miliarde de euro pentru că nu vor reuşi să respecte ţintele privind emisiile de CO2 din 2025, citând încetinirea cererii pentru vehiculele electrice.
Comisia Europeană a purtat discuţii cu industria auto pentru a răspunde la provocările cu care se confruntă sectorul, inclusiv pe partea de reglementare, şi intenţionează să publice miercuri planul de acţiune pentru industria auto a blocului comunitar, pentru a se asigura că producătorii auto europeni îşi pot electrifica flotele şi concura cu rivalii mai avansaţi din China şi Statele Unite.
Directorul de strategie de la Renault SA, Josep Maria Recasens, a afirmat recent că este „100% sigur” că modificările care vor fi introduse vor oferi producătorilor de automobile o marjă de manevră pentru a respecta normele de poluare.
„Nu este vorba să fie abandonate sau întârziate ţintele. Este vorba să fim flexibili cu privire la modul în care aceste ţinte sunt atinse. În caz contrar, care este alternativa? Să plăteşti amenzi sau să închizi uzine?”, a spus Josep Maria Recasens.