Trump face un pas în spate. Tarifele vamale cu Canada și Mexic în sectorul auto suspendate pentru o lună

Publicat: 06 mart. 2025, 07:45, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în Internațional , ? cititori
Trump face un pas în spate. Tarifele vamale cu Canada și Mexic în sectorul auto suspendate pentru o lună
Foto: muhasebenews.com

Preşedintele Donald Trump va scuti producătorii de automobile de tarifele sale punitive de 25% pentru Canada şi Mexic, timp de o lună, dacă respectă acordul de liber schimb existent, a declarat, miercuri, Casa Albă. Anunţul a venit la o zi după o convorbire telefonică a preşedintelui cu directorii executivi ai companiilor americane Ford, GM şi Stellantis.

Donald Trump, şeful Casei Albe a avut, miercuri, și o convorbire telefonică de aproape 50 de minute cu premierul canadian Justin Trudeau, relatează Reuters.

Casa Albă a mai spus că preşedintele Donald Trump este deschis să-i fie propuse şi alte produse care ar trebui să fie exceptate de la tarifele care au intrat în vigoare marţi.

După o convorbire telefonică cu prim-ministrul Canadei, Justin Trudeau, Donald Trump a declarat că nu este convins că situaţia s-a îmbunătăţit. „El a spus că situaţia s-a îmbunătăţit, dar eu i-am spus: ‘Nu suficient de bine’”, a scris Trump pe platforma sa Truth Social. „Apelul s-a încheiat într-o manieră „oarecum” prietenoasă!” – a comunicat şeful Casei Albe.

La rândul său, biroul lui Trudeau a declarat că discuţiile vor continua. O sursă canadiană a informay că Trump şi Trudeau au vorbit timp de 50 de minute şi au discutat despre contrabanda şi comerţul cu fentanil. Echipe din ambele ţări urmau să continue să poarte discuţii miercuri, a declarat sursa, care nu a oferit detalii. Secretarul american pentru comerţ Howard Lutnick şi vicepreşedintele JD Vance au participat, de asemenea, la convorbire, a precizat sursa canadiană pentru Reuters.

Revenire pe bursă a industriei auto

Amânarea cu o lună a aplicării tarifelor, anunţată miercuri de Casa Albă, a provocat o revenire a acţiunilor din sectorul auto. Tensiunile comerciale, însă, au creat o incertitudine neaşteptată pentru corporaţiile americane şi au afectat încrederea consumatorilor. Acestea s-au materializat într-o vânzare de acţiuni în ultimele zile.

Acţiunile General Motors au crescut cu 7%, iar ale Ford au câştigat 5,6% miercuri, însă acţiunile ambelor companii sunt încă în scădere pe an.

Tarifele lui Trump aduc dificultăţi extreme pentru producătorii de automobile, care produc vehicule în toate cele trei ţări şi adesea expediază piese peste graniţele Americii de Nord, pe măsură ce acestea sunt integrate în sisteme şi vehicule finite.

O scutire de o lună pentru autoturismele şi camioanele care respectă normele complexe din Acordul SUA-Mexic-Canada (USMCA), aşa cum a subliniat Trump, ar fi un avantaj pentru Ford, GM şi Stellantis.

Urmează țițeiul și benzina?

De asemenea, Trump ar putea elimina tariful de 10% pentru importurile canadiene de energie, cum ar fi ţiţeiul şi benzina, care respectă regulile USMCA, a declarat o sursă.

Tarifele lui Trump ameninţă să afecteze grav relaţiile dintre cei trei parteneri comerciali. Canada a ripostat cu propriile sale tarife la anumite importuri din SUA, în timp ce Mexicul a promis că va lua măsuri de răspuns.

Taxele ameninţă să deraieze recuperarea economică incipientă a Canadei şi ar putea declanşa o recesiune, deoarece ţara se bazează pe Statele Unite pentru 75% din exporturile sale şi o treime din toate importurile.

Repercursiuni în SUA

Tensiunile comerciale ar putea, totodată, să afecteze deja Statele Unite. Noi date publicate miercuri au arătat o încetinire a creşterii salariilor, precum şi o creştere mai scăzută a salariilor pentru lucrătorii care îşi schimbă locul de muncă.

În același timp, un raport separat al Rezervei Federale a constatat o incertitudine generalizată în rândul companiilor din întreaga ţară cu privire la politicile lui Trump. Raportul „Beige Book” al Fed a arătat că unele întreprinderi nu aşteptau ca tarifele să intre în vigoare pentru a-şi creşte preţurile.

Dolarul a atins miercuri minimele ultimelor trei luni, iar indicii bursieri americani au scăzut constant în această săptămână.

Trump a impus, de asemenea, o taxă suplimentară de 10 % pe bunurile chinezeşti, iar China a răspuns cu tarife suplimentare proprii.

O gură de oxigen pentru Detroit

Anunţul lui Trump a venit la o zi după o convorbire telefonică avută cu directorii executivi ai Ford, GM şi Stellantis.

Vehiculele fabricate de cele trei companii respectă normele complexe ale USMCA, care impun un conţinut nord-american de 75% pentru a obţine acces fără taxe vamale pe piaţa americană.

De asemenea, normele impun ca 40% din componenţa unui autoturism să fie fabricat în Statele Unite sau Canada, pe baza unei liste de „piese de bază”, inclusiv motoare, transmisii, panouri de caroserie şi componente ale şasiului. Pragul pentru camionete este de 45%.

Producătorii de automobile şi-au exprimat sprijinul pentru stimularea investiţiilor americane, dar doresc certitudine în ceea ce priveşte politicile tarifare, precum şi normele privind emisiile vehiculelor înainte de a face schimbări radicale, au declarat două surse din industrie.

Suntem pregătiţi să colaborăm cu administraţia Trump pentru a sprijini continuarea investiţiilor în amprenta noastră de producţie din SUA, dar avem nevoie de timp pentru a face aceste schimbări fără a avea un impact negativ asupra afacerii şi a clienţilor noştri”, a declarat, marţi, Stellantis dealerilor săi într-un e-mail văzut de Reuters.

De o scutire ar beneficia şi unii producători auto de mărci străine cu amprente mari de producţie în SUA, inclusiv Honda şi Toyota, dar unii concurenţi care nu se conformează, ar trebui să plătească tarifele americane integrale de 25%.