Cine ar putea fi cea mai mare victimă americană a protecționismului lui Trump. Culmea, concurentul european iese în avantaj

Publicat: 07 mart. 2025, 18:56, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Cine ar putea fi cea mai mare victimă americană a protecționismului lui Trump. Culmea, concurentul european iese în avantaj

Războiul tarifar declanșat de președintele american Donald Trump riscă să lovească puternic sectorul aviației, în special compania Boeing, care ar putea deveni una dintre cele mai mari victime economice ale noii politici comerciale.

În timp ce Airbus are opțiuni mai flexibile pentru a naviga printre noile taxe, Boeing se confruntă cu riscuri grave pe piața internațională, inclusiv pierderi semnificative în China.

Pe 4 martie, administrația Trump a impus tarife de 25% asupra importurilor din Canada și Mexic și o taxă suplimentară de 20% pe mărfurile din China, cele mai mari trei piețe externe ale SUA. Deși ulterior a retras parțial tarifele pentru automobile și alte produse din Canada și Mexic, taxele pentru multe alte categorii de bunuri au rămas în vigoare, afectând grav lanțurile globale de aprovizionare, arată Politico.

Boeing, prinsă în capcana tarifelor vamale

Industria aerospațială, extrem de dependentă de componente și materii prime importate, resimte direct impactul tarifelor. Boeing, având o rețea globală de furnizori, este nevoită să suporte costuri mai mari de producție. Spre deosebire de Airbus, care are facilități de producție chiar în SUA (Alabama, Mississippi și Florida), Boeing nu produce aeronave în Uniunea Europeană, expunându-se astfel integral tarifelor.

Economistul Wouter Dewulf, specialist în transport aerian la Universitatea din Anvers, avertizează că Boeing va absorbi aceste costuri suplimentare, ceea ce va duce la scăderea marjelor de profit și la creșterea prețurilor avioanelor. În plus, Boeing trebuie să gestioneze simultan și alte crize: problemele de siguranță, grevele și pierderile financiare de aproape un miliard de dolari lunar în 2024.

Europa pregătește represalii comerciale

Dacă Trump își va duce la capăt amenințarea de a impune tarife de 25% pe mărfurile din UE, inclusiv pe avioane, Uniunea Europeană a promis un „răspuns pe măsură”, vizând cu tarife suplimentare produsele americane, inclusiv aeronavele Boeing. Acest scenariu ar putea scumpi și mai mult aeronavele Boeing pentru companiile aeriene europene, reducând atractivitatea gigantului american.

Airbus, avantaj strategic pe piața globală

În acest context, Airbus are de câștigat pe două fronturi. În primul rând, producția sa parțial localizată în SUA îl ferește de unele tarife. În al doilea rând, orice tarif pe avioanele Boeing în UE ar face avioanele Airbus mai competitive în comparație cu rivalii americani.

În ultimele zile, acțiunile Airbus au crescut cu 3%, în timp ce cele ale Boeing au scăzut cu 6,5%, reflectând temerile investitorilor cu privire la viitorul companiei americane.

Efectele pe piața chineză

China reprezintă o altă provocare majoră pentru Boeing. Marile companii aeriene chineze, aflate sub control guvernamental, ar putea reduce sau chiar stopa comenzile pentru avioanele americane, în favoarea aeronavelor Airbus sau a celor produse local de COMAC.

„Cea mai mare victimă a războiului tarifar va fi, probabil, Boeing, deoarece relațiile comerciale SUA-China se deteriorează rapid,” spune Dewulf. Această schimbare ar consolida poziția Airbus pe una dintre cele mai dinamice piețe aviatice din lume.

Companiile aeriene europene, afectate indirect

Nu doar producătorii de avioane resimt efectele noilor politici comerciale. Companiile aeriene europene, în special Ryanair, care are comenzi masive pentru Boeing 737 MAX, se pregătesc pentru taxe de import estimate la aproximativ 500 de milioane de euro. Transportatori precum Lufthansa, LOT și TUI, care au de asemenea avioane Boeing în flotă, vor fi afectați, deși într-o măsură mai mică.

Lobby-ul aeronautic, împotriva tarifelor

Asociația Generală a Producătorilor de Aviație și Asociația Industriilor Aerospațiale din SUA au criticat deschis politica tarifară a administrației Trump. Aceștia avertizează că perturbarea lanțurilor globale de aprovizionare ar putea afecta industria pe termen lung, crescând costurile și limitând inovația.

„Un Boeing 737 are aproximativ 2.000 de componente provenind de la 700 de furnizori diferiți, iar multe dintre acestea traversează granițele internaționale de mai multe ori înainte de asamblare,” explică expertul aerospațial Jerrold Lundquist. Tarifele aplicate acestor componente ar putea duce la creșteri de preț și întârzieri în producție.

Boeing, prins între ciocan și nicovală

Într-un semnal clar privind tensiunile crescânde, CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a anunțat că Airbus va acorda prioritate livrărilor pentru clienții din afara SUA, în cazul în care războiul comercial escaladează. Acest lucru ar putea duce la întârzieri suplimentare pentru operatorii americani care au plasat comenzi la Airbus.

Cu lanțuri de aprovizionare globalizate, cu o prezență minoră pe piața europeană și cu perspective sumbre în China, Boeing riscă să devină cea mai mare victimă a protecționismului lui Trump. În același timp, Airbus își consolidează poziția globală, profitând de slăbiciunile competitorului american.