Lecție de feminitate și voință într-o familie: fata – pilot, mama – psiholog
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/Screenshot-2025-03-08-213949.png)
Lecție de feminitate la înălțime. Daiana Dajulescu (25 de ani) își urmează visul, dar și destinul pe care l-a simțit în copilărie. Acela de a fi la manșa unui avion, zburând printre nori, inspirând femeile și demonstrând că, dacă îți dorești cu adevărat ceva, totul devine realitate. Elvira Dajulescu, mama Daianei și psiholog, vine cu sfaturi prețioase pentru părinți.
Daiana a intrat în lumea zborului la 16 ani, vârsta minimă necesară pentru a deveni pilot.
Acum, pilotează avioane de zeci de tone, având în mâinile ei o responsabilitate foarte mare. Toată lumea trebuie să ajungă la destinație în siguranță, transmite Agerpres.
„Constantin Brâncuși spunea că trebuie să urci necontenit cât mai sus, dacă vrei să vezi mai departe. M-am născut în Târgu Jiu, orașul în care Constantin Brâncuși a sculptat infinitul și i-a dat aripi. Un simbol pe care îl priveam cu admirație în fiecare dimineață, în drumul meu spre școală.
Pentru mine, aviația nu a fost doar un vis, ci și un destin pe care l-am simțit încă din copilărie.
La 10 ani, am pășit pentru prima dată într-un avion de pasageri. Emoția acelui zbor de la București la Bologna mi-a aprins în suflet dorința de a fi la manșă. Nu doar un simplu pasager.
La 16 ani, vârsta minimă pentru a deveni pilot, am decis să fac primul pas spre acest vis. M-am înscris la cursurile de aviație. M-am urcat pentru prima dată la manșa unui planor IS-28B2, cântărind doar 45 de kilograme. Aparatul avea 300.
Astăzi, la 25 de ani, am 50 de kilograme și pilotez avioane de 70 de tone. Diferența nu stă doar în cifre, ci și în greutatea cunoștințelor acumulate. Fiecare kilogram în plus e un volum de carte studiat. Fiecare pagină, un pas mai aproape de visul de a zbura mai sus și mai departe.
Nu înălțimea la care ai ajuns contează, nici tipul de avion cu care ai zburat. Contează ceea ce rămâne în sufletul tău din înălțimile pe care le-ai atins”, a declarat, pentru AGERPRES, Daiana Dajulescu.
Deși s-a lovit de prejudecăți, Daiana nu s-a dat bătută niciodată. A demonstrat, printr-o uriașă voință, că locul ei este acolo, la manșa avionului.
Lecție de feminitate, pe dos: „Domnișoară, aici formăm piloți, nu fotomodele”
„Prima mea întâlnire cu lumea aviației nu a fost una încurajatoare. Când am mers să-mi depun actele, am primit un zâmbet îndoielnic. «Domnișoară, aici formăm piloți, nu fotomodele. Ești prea firavă pentru a pilota un avion.» În acel moment, am realizat că drumul nu va fi ușor. Dar și că niciun vis adevărat nu se împlinește fără luptă. Astăzi, la manșa unui avion de zeci de tone, știu că acele cuvinte nu m-au slăbit. Dimpotrivă, m-au motivat să devin ceea ce sunt. Am învățat că nu forța fizică îți dă puterea de a zbura. Determinarea, curajul și cunoștințele pe care le acumulezi îți dau această putere”, a adăugat tânăra.
În drumul ei către ceea ce este astăzi, Daiana a fost susținută de părinții ei.
„De când am început cursurile de planorism, fiecare weekend din acel an a fost o adevărată călătorie, la propriu și la figurat.
Vinerea, imediat după orele de la liceu, părinții mă așteptau în fața școlii. Mama, cu un sandvici pregătit pentru drum, iar eu, cu caietele în brațe. Gata să învăț în mașină, pe tot drumul de la Târgu Jiu la Brașov.
Sâmbăta și duminica erau dedicate aviației. Erau zilele în care îmi exersam pasiunea și îmi construisem convingerea că locul meu e în cockpit.
Duminică, la prânz, după terminarea cursurilor, porneam înapoi spre casă, iar pe drum îmi făceam temele pentru liceu. Luni dimineață urma să fiu din nou în bancă, fără să rămân în urmă”, a spus ea.
Responsabilitatea uriașă este și ceea ce o motivează în fiecare zi
Spune că responsabilitatea este uriașă, dar este și ceea ce o motivează în fiecare zi. Siguranța fiecărui zbor depinde de atenția la detalii, de pregătirea temeinică și de luarea deciziilor corecte în orice situație.
„Atribuțiile mele nu se limitează la manșa avionului. Fiecare zbor începe cu o pregătire minuțioasă, analizăm condițiile meteorologice, verificăm aeronava, planificăm traseul. Practic, ne asigurăm că totul este în parametri optimi.
În timpul zborului, monitorizăm constant sistemele avionului, comunicăm cu controlul traficului aerian. Luăm decizii în funcție de orice schimbare care poate apărea.
Vă pot spune că munca în echipă și comunicarea sunt, de fapt, inima aviației. În primul rând, echipele sunt capabile să împartă volumul de muncă. Astfel, se eliberează timp pentru a se concentra asupra procedurilor de siguranță.
De asemenea, o comunicare și o colaborare bună permit luarea celor mai bune decizii și rezolvarea promptă a problemelor. Acest lucru ajută la reducerea greșelilor și la îmbunătățirea performanței generale”, a adăugat Daiana.
Lecție de feminitate într-o meserie care cere perfecțiune
Despre meseria ei spune că este una care cere perfecțiune. Necesită multă disciplină, concentrare și, cel mai important, pasiune, calități pe care Daiana le deține din plin.
„Este o meserie care cere perfecțiune. Când știi însă că ai la bord oameni care se bazează pe tine, îți găsești mereu puterea și motivația. Reușești astfel să fii la cel mai înalt nivel. Pentru mine, aviația nu este doar o profesie, este felul meu de a trăi și de a vedea lumea.” (Daiana Dajulescu, pilot de linie)
Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un tânăr pentru a deveni pilot în aviația civilă
Pentru a urma o carieră în aviația civilă, este necesar să deții o diplomă de bacalaureat. Testarea cunoștințelor se face la matematică, fizică și limba engleză.
Mulți tineri se întreabă ce școală trebuie să facă pentru a deveni pilot. Este important de menționat că nu este vorba despre studii universitare. Sunt cursuri de formare profesională, care includ atât pregătire teoretică, cât și antrenamente.
Programa de studiu diferă în funcție de tipul de licență de zbor și de modelul de avion.
Costurile pentru aceste studii variază de la câteva mii până la zeci de mii de euro.
Există și posibilitatea de a accesa cursuri de formare cu tarife mai mici. În acest caz, obligația este de a activa ulterior ca pilot în cadrul companiei aeriene care a finanțat pregătirea.
Obținerea licenței nu garantează automat un loc de muncă. Este motivul pentru care mulți tineri optează pentru programe de pregătire organizate de companii aeriene. Acestea le pot oferi ulterior oportunități de angajare.
A fi femeie-pilot într-o industrie dominată în mod tradițional de bărbați nu este întotdeauna ușor. Cu siguranță însă este posibil și extrem de satisfăcător, este de părere tânăra.
„Realitatea este că un avion nu știe cine îl pilotează”
„Da, există prejudecăți, le-am simțit încă de la început, de când am vrut să mă înscriu la cursurile de aviație. Mi s-a spus atunci că sunt «prea firavă» pentru a fi pilot.
Am auzit de multe ori că aviația este un domeniu greu pentru femei. Că necesită forță fizică, rezistență și o anumită «mentalitate tehnică», iar aceasta nu ne-ar fi caracteristică. Dar toate acestea sunt doar stereotipuri.
Realitatea este că un avion nu știe cine îl pilotează. Tot ce contează sunt pregătirea, disciplina și capacitatea de a lua decizii rapide și corecte.
Am muncit enorm să ajung aici, am studiat mult și mi-am câștigat locul în cockpit prin determinare și profesionalism, nu prin genul meu.
Sigur, sunt momente în care simt că trebuie să demonstrez mai mult, dar acest lucru nu mă descurajează, ci mă motivează. Și cred că, pe măsură ce tot mai multe femei aleg această carieră, prejudecățile vor deveni tot mai puține.
Care este cea mai mare satisfacție pentru Daiana, ca pilot
Cea mai mare satisfacție pentru mine este atunci când o fetiță urcă la bord și mă vede în uniformă, la manșă. În acel moment poate că își dă seama că și ea poate visa să fie pilot. Visul ei este la fel de posibil ca al oricui altcuiva”, povestește Daiana.
Gimnastă de performanță timp de 13 ani, tânăra a acumulat un palmares impresionant în acea perioadă. A învățat să fie disciplinată, determinată și să facă față tuturor provocărilor care urmau să-i iasă în cale.
„Pasiunea mea pentru aviație își are rădăcinile în disciplina și determinarea cultivate în anii de gimnastică aerobică de performanță.
Fostă gimnastă de performanță
De la vârsta de 4 ani până la 17 ani, am fost dedicată acestui sport, acumulând un palmares impresionant.
Această experiență m-a învățat importanța muncii asidue, a perseverenței și a excelenței. Sunt valori pe care le-am transpus ulterior în cariera mea de pilot.
Experiența mea în gimnastică m-a pregătit pentru rigorile și responsabilitățile aviației. Sportul m-a ajutat să fac față provocărilor din cockpit, să mențin o concentrare ridicată și să gestionez situațiile neprevăzute. Calm și eficient.
Astfel, tranziția de la sportul de performanță la aviație a fost una naturală. Fiecare etapă a contribuit la formarea mea ca profesionist dedicat și pasionat”, a mai spus Daiana.
Acum câțiva ani, era o tânără cu ochii pe cer, urcând pentru prima dată la manșa unui planor. Astăzi, controlează aeronave de zeci de tone. Adevărata greutate pe care însă o poartă nu este cea a metalului. Este a cunoștințelor, a muncii și a pasiunii care au adus-o aici.
„Vă doresc să nu vă fie niciodată teamă de înălțime. Orizontul e larg, posibilitățile sunt infinite, iar cerul e doar începutul!”, a menționat Daiana în încheiere.
Lecție de feminitate de la mama-psiholog
Psihologul Elvira Dajulescu, mama Daianei, i-a fost alături în permanență fiicei sale. A povestit despre importanța susținerii copiilor în transformarea unui vis în realitate.
Spune că, din postura de psiholog, dar și din cea de mamă, a învățat de cine depinde succesul unui copil. Succesul nu depinde doar de aptitudinile lui, ci și de încrederea pe care o primește acasă.
Părinții Daianei au fost mereu lângă ea. Au încurajat-o, au susținut-o emoțional și i-au reamintit că fiecare pas înainte este o victorie.
„Susținerea părinților este esențială pentru ca un copil să își transforme visul în realitate. Copiii noștri vin pe lume cu talente, pasiuni și aspirații unice.
Rolul nostru însă nu este să le impunem un drum. Rolul nostru este să îi ajutăm să și-l descopere și să le oferim sprijinul necesar pentru a-l urma.
Un copil care crește într-un mediu în care este încurajat, ascultat și susținut va avea o stimă de sine puternică. Va avea motivație și o reziliență crescută în fața obstacolelor.
În cazul fiicei mele, care și-a dorit să devină pilot, sprijinul nostru a însemnat mai mult decât resurse materiale. Astăzi, când o văd la manșa unui avion, știu cel mai valoros lucru pe care i l-am oferit. Acesta nu a fost suportul logistic, ci încrederea că poate și siguranța că nu este singură pe acest drum”, a declarat pentru Agerpres psihologul Elvira Dajulescu.
Cum o descrie Elvira Dajulescu, psiholog, pe femeia de azi:
• o ființă extraordinară, complexă și plină de daruri;
• o ființă care rezonează cu iubirea, înțelepciunea și curajul divin;
• un exemplu viu de curaj, putere și iubire;
• un simbol al echilibrului între lumina divină și realitatea cotidiană.
„Femeia modernă este o persoană care își trăiește viața cu autenticitate, echilibrând rolurile multiple pe care le are. Este mamă, profesionistă, lider, prietenă, fiică. Reușește să își urmeze visurile cu perseverență și încredere. În același timp, femeia de astăzi este o sursă de inspirație pentru cei din jur. Este un simbol al iubirii necondiționate, al sacrificiului și al înțelepciunii. Din perspectivă religioasă, femeia este creată de Dumnezeu cu un scop divin. Iubirea și compasiunea ei reflectă calitățile lui Dumnezeu. Este o martoră a înțelepciunii divine, care își împlinește destinul prin dăruirea de sine și prin susținerea celor din jur. Deși întâmpină provocări, femeia modernă rămâne fermă în credință, încurajându-și familia și comunitatea să trăiască în armonie și pace. Ea își trăiește viața cu credință, respectându-și valorile și învățăturile religioase. Este, totodată, o forță de schimbare în lume”, a mai spus ea.