Cutiuța muzicală: cantautorii italieni – poeții sufletului și ai scenei

Publicat: 16 mart. 2025, 21:55, de Radu Caranfil, în Cultură , ? cititori
Cutiuța muzicală: cantautorii italieni – poeții sufletului și ai scenei

Cantautorii italieni nu sunt doar niște artiști care scriu și cântă. Ei sunt constructorii rafinați ai emoțiilor, creatorii unui sound care îmbină tradiția, inovația și, cel mai important, umanitatea. Fie că ești într-o cafenea din Roma, într-o mașină pe coasta Amalfi sau pur și simplu într-un moment de visare, muzica lor este acolo. Te face să zâmbești, să oftezi, să dansezi sau să te pierzi în amintiri.

Italia nu are doar un sunet. Are o stare. Iar cantautorii săi sunt cei care îi dau glas.

Paolo Conte, Celentano, Branduardi, Ramazzotti – maeștrii cantautorilor italieni

Dacă ai intrat măcar o dată într-o cafenea italiană la ora apusului, dacă ai condus o mașină prin peisajele Toscanei sau dacă ai simțit vreodată că muzica poate fi mai mult decât sunet – o atmosferă, un sentiment, un stil de viață, atunci sigur ai ascultat unul dintre acești patru titani ai scenei italiene.

PAOLO CONTE – Tușa gentilă și fermecătoare, vocea unui cafe-bar italian inimitabil

Dacă ai auzit Paolo Conte, ai simțit deja parfumul de trabuc și mirosul de vin roșu dintr-un club mic, undeva la marginea unui oraș italian. Conte nu este doar un cântăreț, el este un pictor de atmosferă. Fiecare piesă a lui pare să fi fost compusă într-o seară leneșă, cu un pahar de whisky pe pian și o mașină de scris veche, pe care tastele bat, încet și pentru todeauna, versuri melancolice.

Via con me” – piesa perfectă pentru o plimbare printr-un oraș pe care nu-l cunoști, dar care te seduce din prima secundă. Cu acel refren „It’s wonderful, it’s wonderful”, Conte reușește să facă limba italiană să curgă ca un jazz sofisticat.

Gelato al limon” – un cântec care nu e doar despre înghețată cu lămâie, ci despre nostalgie, despre vara pierdută, despre acel sentiment dulce-acrișor care rămâne după o amintire frumoasă.

Conte nu scrie despre iubiri dramatice sau tragedii pasionale. El scrie despre viață așa cum e ea: ironic, tristă, tandră și un pic nebună. Dacă lumea ar fi un film alb-negru, soundtrack-ul l-ar scrie Paolo Conte.

ADRIANO CELENTANO – Regele nonconformist al Italiei

Dacă Paolo Conte e un filozof al jazzului, Celentano e un nebun genial. Cu o carieră de peste 60 de ani, Celentano nu e doar un cântăreț – e o figură mitologică. A fost rock’n’roll-er înainte ca italienii să știe ce e rock’n’roll-ul, a inventat un stil scenic propriu, cu mișcări dezarticulate și un șarm imposibil de copiat, și a făcut milioane de oameni să danseze și să râdă în același timp.

Azzurro” – poate cel mai frumos cântec despre dorul de vacanță. Cu un ritm de marș și versuri simple, dar pline de farmec, e imposibil să nu te trezești fredonându-l, chiar dacă nu ai văzut marea în ultimii ani.

”Il Tempo Se ne va”… să fie, oare acolo… superba Ornella Muti? Noi zicem că da. Da. Da.

Prisencolinensinainciusol” – un experiment nebun, un cântec cântat într-o falsă engleză, care demonstrează că muzica nu are nevoie de cuvinte – doar de ritm și atitudine. E Celentano în cea mai pură formă a sa: genial, absurd și imposibil de ignorat.

Il ragazzo della via Gluck” – Celentano, sentimental și nostalgic, povestind despre copilăria pierdută și despre cum orașele înghit amintirile.

Celentano nu mai e (de mult) doar un cântăreț. E un băiat isteț care a deschis toate ușile tentației. A găsit mereu ceva interesant acolo. Și a împărțit cu noi din tot ce a găsit bun.

E o legendă vie, un showman care a făcut ca fiecare apariție a lui să fie un spectacol. Iar vocea lui, acel bariton cald și puternic, rămâne un simbol al muzicii italiene. Ne seduce și azi, uite-așa, fără să știm de ce.

ANGELO BRANDUARDI – Menestrelul medieval al Italiei

Dacă ai asculta prima oară un cântec de Angelo Branduardi fără să știi nimic despre el, ai putea crede că vine dintr-o altă epocă. Muzica lui e un amestec straniu de folk, muzică medievală, influențe renascentiste și un soi de poezie mistică, pe care doar el o putea compune. E un trubadur rătăcit în vremurile moderne, care îți cântă despre vise, animale fantastice și lumi dispărute.

Alla fiera dell’Est” – o poveste în formă de cântec, un fel de fabulație muzicală care crește treptat, ca un joc de copii transformat în incantație.

Cogli la prima mela” – un cântec care te transportă într-o piață medievală, unde oamenii dansează în jurul unui foc, cu vin roșu în mână și chitara lui Branduardi ca singură orchestră. Piesa de link e o execuție fabuloasă de grup. Un omagiu virtuos adus unei fantasme muzicale care, la vremea ei, ne-a doborât duios.

La pulce d’acqua” – o bijuterie muzicală care te face să simți că ai descoperit un basm vechi, pierdut în paginile unei cărți uitate.

Branduardi nu e pentru oricine. E pentru cei care vor să se lase duși într-o altă lume, unde cântecele sunt incantații, iar versurile sunt poeme uitate.

EROS RAMAZZOTTI – Poetul iubirii și al nostalgiei

Dacă Paolo Conte îți spune o poveste, Celentano te face să râzi, iar Branduardi te trimite în Evul Mediu, atunci Eros Ramazzotti îți dă muzica pe care o asculți când conduci singur pe autostradă, gândindu-te la cineva.

Eros Ramazzotti are vocea perfectă pentru nostalgie, acel timbru nazal ușor aspru care transformă orice refren într-un refren de neuitat. Piesele lui sunt ca niște scrisori nedesfăcute, pline de dor și de regrete.

Cose della vita” – una dintre cele mai frumoase melodii despre iubire și despărțire. Versiunea cu Tina Turner e o demonstrație de perfecțiune muzicală.

Più bella cosa” – un imn al iubirii, al recunoștinței pentru cineva care a fost „cel mai frumos lucru” din viața ta.

Adesso tu” – cântecul care l-a lansat și l-a transformat într-un simbol internațional.

Ramazzotti nu a încercat niciodată să fie sofisticat sau să pară altceva decât este. A fost mereu sincer, un cantautor care a pus în muzica lui exact ceea ce simte fiecare om care a iubit și a pierdut.

Zucchero, Francesco De Gregori, Fabrizio De André – moștenitorii și inovatorii

Nu putem vorbi despre cantautorii italieni fără să-i amintim și pe acești trei titani.

  • Zucchero – un bluesman autentic, cu rădăcini în rock, care a dus muzica italiană într-o zonă mai internațională. Senza una donna sau Diavolo in me sunt dovada că Italia poate cânta blues mai bine ca americanii.
  • Francesco De Gregori – Bob Dylan al Italiei, cu texte poetice, protestatare și introspective.
  • Fabrizio De André – cel mai mare poet muzical al Italiei, un artist cu un stil unic, influențat de chanson-ul francez și de realismul liric.

Zucchero, De Gregori și De André: trei fețe ale geniului cantautorilor italieni

Dacă Paolo Conte e vocea fumurie a cafenelelor de jazz, Celentano e nebunaticul care dansează pe ritmuri swing, iar Eros Ramazzotti e poetul pop-ului italian, atunci Zucchero, Francesco De Gregori și Fabrizio De André sunt cei care au dus cantautoratul italian în direcții mai largi, mai profunde și mai experimentale. Fiecare dintre ei a sculptat un univers sonor propriu, care trece dincolo de frontierele Italiei și intră în teritoriul universal al muzicii de suflet.

ZUCCHERO – Bluesman-ul Italiei, rebelul cu suflet de rockstar

Dacă ai nevoie de dovada că italienii pot cânta blues mai bine ca americanii, Zucchero este răspunsul. Născut Adelmo Fornaciari, Zucchero nu este doar un cântăreț, ci o explozie de energie, suflet și feeling. Un artist care a luat blues-ul american, l-a îmbibat în spiritul mediteranean și l-a servit lumii într-un cocktail sonor unic.

Cel mai mare hit al său, Senza una donna, este poate cea mai „neitaliană” piesă italiană, un blues profund, melancolic, perfect calibrat pentru vocea sa guturală, răgușită, care pare să fi fost sculptată direct din dor și pasiune. Zucchero nu cântă doar, ci trăiește fiecare vers, cu un stil scenic care combină intensitatea unui rocker cu vulnerabilitatea unui poet.

Dar Zucchero nu este doar despre balade sfâșietoare. E și despre ritm, energie și un groove autentic, așa cum demonstrează în piese ca Diavolo in me, Baila Morena sau Per colpa di chi, în care îmbină rock-ul, funk-ul și ritmurile latine într-o alchimie explozivă. A colaborat cu toată lumea, de la Eric Clapton la Sting, Pavarotti, Ray Charles sau B.B. King, dar a rămas mereu 100% italian în expresie și emoție.

Dacă vrei să simți cum blues-ul poate avea accente mediteraneene, nu trebuie decât să dai play la Zucchero și să lași sufletul să danseze.

FRANCESCO DE GREGORI – Bob Dylan al Italiei, poetul care nu vrea să fie înțeles ușor

Dacă Zucchero este bluesman-ul Italiei, Francesco De Gregori este poetul enigmatic, cronicarul subtil al vieții, un artist care și-a construit cariera pe metafore complexe, mesaje codificate și versuri care cer să fie descifrate.

De Gregori nu scrie muzică „de consum”. El scrie poezie care sună a muzică. De aceea este supranumit „Dylan-ul Italiei” – pentru că versurile sale nu sunt întotdeauna clare, dar au o forță care le face să rămână cu tine, chiar dacă nu le înțelegi pe deplin.

Cântece ca La donna cannone sau Buonanotte fiorellino sunt bijuterii lirice, balade care îmbină fragilitatea cu o forță interioară incredibilă. Apoi ai piese precum Generale sau Alice, unde sarcasmul și ironia mușcă adânc din realitatea socială.

Muzica lui nu este pentru oricine. Nu e muzică de radio, nu e muzică de club. E muzică de stat pe marginea unei fântâni în Roma, ascultând cuvintele și lăsându-le să ți se strecoare în suflet.

De Gregori este unul dintre acei artiști care nu explică nimic, dar lasă fiecare ascultător să își creeze propriul sens. Și poate tocmai de aceea este unic.

FABRIZIO DE ANDRÉ – cel mai mare poet al Italiei, trubadurul rebel al celor fără voce

Dacă Italia ar avea un Leonard Cohen, acesta ar fi Fabrizio De André. Un cantautor profund, aproape mitologic, ale cărui versuri sunt cronici despre săraci, marginali, proscriși și visători fără noroc. De André a fost mai mult decât un muzician – a fost un poet al străzii, un observator neobosit al destinului uman, un cântăreț al celor uitați de istorie.

Spre deosebire de alți cantautori care au cântat despre iubire, libertate sau nostalgie, De André a scris despre hoți, prostituate, revoltați și învinși ai vieții. Albumele sale sunt opere literare, adevărate fresce sociale în care fiecare vers este o lovitură de pumnal sau o mângâiere duioasă.

Cântece ca Bocca di rosa sau La città vecchia sunt portrete ale unei lumi aflate la marginea societății, dar pline de frumusețe tragică. Il testamento di Tito este poate cea mai îndrăzneață piesă de protest religios scrisă vreodată, un cântec care reinterpretează cele Zece Porunci prin ochii unui condamnat.

Dar adevărata capodoperă a lui De André este albumul „La buona novella”, un concept album inspirat din Evangheliile Apocrife, în care reinterpretează povestea lui Iisus dintr-o perspectivă umană și revoluționară.

Fabrizio De André a fost un artist care nu a făcut compromisuri niciodată. A refuzat să fie comercial, a evitat lumina reflectoarelor, a ales întotdeauna versurile grele, crude, autentice.

A fost și va rămâne cel mai mare poet muzical al Italiei, un artist pentru cei care caută mai mult decât o melodie frumoasă – care caută adevărul, chiar și atunci când doare.

Trei artiști, trei lumi diferite, un singur fir roșu: autenticitatea

Zucchero, Francesco De Gregori și Fabrizio De André nu sunt doar nume pe lista cantautorilor italieni. Sunt trei dimensiuni ale muzicii: emoție pură, poezie enigmatică și protest visceral.

  • Zucchero te face să dansezi și să suferi în același timp, cu un blues italian care îți intră în sânge.
  • De Gregori îți dă versuri care îți rămân în minte, chiar dacă nu le înțelegi complet, ca un mister pe care vrei să-l descoperi.
  • De André îți spune povești despre viață așa cum e ea, fără filtre, fără minciuni, fără iluzii.

Dacă vrei să înțelegi muzica italiană la cel mai profund nivel, trebuie să-i asculți pe acești trei maeștri. Ei sunt vocea Italiei care trăiește, care simte și care nu încetează niciodată să cânte.